AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Hvis du som ansvarsperson (lærer, helsesøster, psykolog o.l) fikk vite av en 14-åring at hun hadde blitt voldtatt for en tid tilbake, men selv ville hun ikke at foreldre eller noen skulle vite det, hva ville du gjort? Ingenting? Fulgt hennes ønske og holdt tett? Tatt det videre? Grunnen til at jeg spør er at dette skjedde meg for lenge siden, og jeg sitter nå med mye blandede følelser, og spør meg selv hvorfor ingen gjorde noe, eller om jeg kun har meg selv å skylde, siden jeg som 14-åring ikke tenkte fremover i tid, og ikke klarte tanken på skammen ved at noen skulle vite. Bare lurer på hva den generelle konsensusen er, jeg aner nemlig ikke, ville de fleste følt det var riktig å gjøre noe, eller ville de fleste latt være? Anonymous poster hash: f6b80...a64
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Ingen..? Anonymous poster hash: f6b80...a64
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Hvis du som ansvarsperson (lærer, helsesøster, psykolog o.l) fikk vite av en 14-åring at hun hadde blitt voldtatt for en tid tilbake, men selv ville hun ikke at foreldre eller noen skulle vite det, hva ville du gjort? Ingenting? Fulgt hennes ønske og holdt tett? Tatt det videre? Grunnen til at jeg spør er at dette skjedde meg for lenge siden, og jeg sitter nå med mye blandede følelser, og spør meg selv hvorfor ingen gjorde noe, eller om jeg kun har meg selv å skylde, siden jeg som 14-åring ikke tenkte fremover i tid, og ikke klarte tanken på skammen ved at noen skulle vite. Bare lurer på hva den generelle konsensusen er, jeg aner nemlig ikke, ville de fleste følt det var riktig å gjøre noe, eller ville de fleste latt være? Anonymous poster hash: f6b80...a64 Hva tenkte du at du vil gjøre? Anmelde den som voldtok er jo et alternativ. Den personen du sa det til, tror jeg ikke du får gjort noe med. Anonymous poster hash: 3a340...f8e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Er klar over at jeg ikke kan gjøre noe med det, og har anmeldt. Men det jeg prøver å finne ut av er følelsene, og om det er lov til å føle seg sviktet når ingen gjorde noe. Er det for mye å forlange at voksne skal tenke lengre frem i tid enn en 14-åring? Eller er det bare å annse som normalt, at folk har nok med seg selv, også når det er snakk om barn og overgrep? Ønsker bare å få et inntrykk over fordelingen, er det 50/50, eller er det 90/10 liksom. Anonymous poster hash: f6b80...a64
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Det hadde jo faktisk vært et veldig stort tillitsbrudd mot denne 14-åringen hvis man hadde gått videre med det mot hennes vilje. Da hadde jeg nok heller forsøkt å forklare henne viktigheten av å anmelde og ikke minst de mulige konsekvensene ved ikke å gjøre det. Anonymous poster hash: f0a2d...26b 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Helsesøstre og psykologer (lærere også tror jeg) har taushetsplikt så ingen kan gå videre med det med mindre du ber om det. Det viktigste unge og voksne i dag må lære seg er å være helt tydelige og be om hjelp når man trenger det, ikke holde ting skjult, for da ender man opp med å føle seg neglisjert som eldre fordi man ikke fikk hjelp (fordi man ikke ba klart nok i fra om det) Anonymous poster hash: 28c86...51a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå