Gå til innhold

Hvordan bruke "heklesopp"


Theolina

Anbefalte innlegg

Har hørt om disse "soppene" tidligere, men i dag fikk jeg altså to slike av en venninne som hun hadde funnet hjemme. Det er altså snakk om trerør som har 4 metallkroker i ene enden.

Har hørt at det skulle høre med noen pinner, men det hadde hun ikke. Jeg fikk altså kun to "sopper".

Hvordan bruker man disse, og hva kan man lage?

Vet dere om noen nettsteder hvor dette er beskrevet?

Ble så nysgjerrig på å prøve, men aner ikke hvor jeg skal starte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest onyx, i.i.

Vet hva du mener, kan dessverre ikke forklare deg hvordan du skal "tre" og strikke på soppen akkurat nå. Jeg kan derimot sjekke på jobb i morgen og se om jeg greier å forklare det da.... At pinnene mangler er ikke så farlig, du kan bruke en strikkepinne av tre eller metall istedet. Hovedsakelig brukes en slik sopp til å strikke bånd og snorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempefint. Er så nysgjerrig og sitter bare og klør meg i hodet her.. Skjønner ingenting av den :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...nå skal jeg prøve å forklare hvordan du bruker soppen. Hvis du ikke skjønner det kan du kanskje stikke innom på Husfliden e.l., de bør kunne vise deg det.

Ta en tråd og tre den gjennom soppen ovenfra og ned. Du skal dermed ha en trådende stikkende ut nede. Ta så trående som er oppe og snurr den en gang rundt hver klamme mot venstre. Legg så tråden en gang rundt alle klammene på utsiden. Ta en heklekrok eller strikkepinne og dra den underste tråden på hver klamme over klammen. Legg tråden rundt utsiden av alle klammene på nytt og gjenta prosessen.

Etterhvert som du strikker bør du strekke litt i trådenden som stikker ut nede. Du vil få et langt bånd som du kan bruke til diverse ting. f.eks. luedusker, hårstrikk, snorer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, onyx :)

Klødde meg lenge og vel i hodet før jeg fant ut av det.

Så nå har jeg lært noe nytt i dag også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...