Gå til innhold

Singel med spisevansker, trist.

Anbefalte innlegg

Gjest Sådetså
Skrevet (endret)

Ble singel for noen måneder siden, rundt 5 måneder siden etter ett forhold som hadde sine opp å nedganger i 5 år. Har en unge sammen på 4.

Har etter dette vært deprimert i en periode samt hatt mye søvnproblemer, mareritt å mange våkne netter. Spiser også mye mindre enn før å fikk tilgang til en vekt igår jeg lånte for å sjekke siden jeg ser..tynnere ut etter hva jeg har fått hørt.

Sist jeg veide meg før det var i Januar, lå da på 76 kilo, ligger nå på usle 65 kilo. Er en mann på 1.85 så dette kan da mulig være sunt.

Prøver å snu dette om, men klarer ikke presse i meg mat.

Endret av Sådetså
Videoannonse
Annonse
Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Det er er normal kroppsvekt. I allefall om du har lite muskler.

Skrevet

Det er er normal kroppsvekt. I allefall om du har lite muskler.

Hvis han ikke spiser så er det jo ikke normalt?

Ta kontakt med fastlegen din, så kan h*n henvise deg videre eller snakke med deg selv.

Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Ikke spise er ikke normalt. Men vekten er det ikke noe galt med

AnonymBruker
Skrevet

185 cm høy?? Da vil jeg si du er altfor tynn, og bør gå opp i vekt!

Hilsen en på 188, som har vært nede på 74 kg.

Anonymous poster hash: 67c34...727
Skrevet

Du må prøve å finne frem matgleden igjen.

Dra på "oppdagelsesferd" på butikken (gjerne utenlandske) og plukk ut varer du syns ser spennende ut og du har lyst til å prøve. Inviter venner over på middager og arranger matkvelder på søndager der dere kan lage store middagsporsjoner sammen og fryse ned for den kommende uka.

Det er bare du som kan snu det, selv om det er vanskelig. Vær helt nazi på tidspunktene og pass på å få i deg fire hovedmåltider om dagen, samt mellommåltider. I stede for den sedvanlige matpakka med brød og ost bør du prøve ut spennende salater, wraps, havregrøt eller middagsrester :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dårlig matlyst og hater følelsen av å presse i meg mat når jeg ikke er sulten.

For meg har det hjulpet å spise jevnlig, hver 3-4 time. Synes også smoothie er genialt, føler det er mindre "slitsomt" å drikke noe. For å få det til å bli et måltid putter jeg oppi avokado, egg og havregryn i tillegg til bær og banan.

Anonymous poster hash: 2c1cf...edd
AnonymBruker
Skrevet

Du er deprimert ingen tvil om det.

Anonymous poster hash: 6c24d...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 17 kg når jeg var deprimert, ble svært undervektig og måtte behandles og tvangsmates for underernæring. Uten næring ble jeg jo enda mer deprimert også for kroppen fikk ikke i seg vitaminer osv så det ble en ond sirkel. Det var umulig å få i seg mat, selv de få gangene jeg hadde litt matlyst, for så fort jeg tok en bit mistet jeg lysten totalt igjen. Det som hjalp meg å få tilbake matlysten var å begynne å spise ute (billige steder) alene eller med en god venn jeg stolte på som ikke ville dømme meg for at jeg slet med å spise. Det å få smake på profesjonellt lagde retter og få helt annen mat enn hva jeg var vant med eller kjente til gjorde at smaksløkene mine begynte å bli tolerant for mat og smaker igjen.
Jeg begynte også på antidepressivaen Remeron, som har som hyppigste bivirkning vektøkning og økt matlyst/mat cravings som et ledd til å få igjen matlysten.
Snakk med legen din om dette, det finnes hjelp og den trenger du. Lykke til <3

Anonymous poster hash: 63e00...356
  • Liker 1
Skrevet

Hei, jeg synes det er trist at du ikke finner gleden i å spise. Kanskje det hjelper å være sammen med noen gode kompiser og finne gleden i et måltid sammen? Gå ut å spise? Nyte tiden sammen med barnet ditt og lage mat sammen? Ikke enkelt å være deprimert, men man kommer som regel gjennom det. Tenk positivt og gjør ting du ellers ikke fikk gjort når du var i forhold. God klem til deg og lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til legen.

Anonymous poster hash: 5cfb0...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...