AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Idag opplevde jeg noe skikkelig ubehagelig ! Jeg var ute å kjørte på vei til jobb! Så kom jeg til et fotgjenger felt. Litt på siden (ikke rett foran ) fotgjenger feltet stod en pappa og hans sønn på sykkel . For meg så det ut som han skulle gå videre, altså IKKE over fotgjenger feltet., Jeg kjørte over og stoppet ikke. For jeg trodde ikke de skulle over som sagt. Men da klikka pappaen i vinkler !! Han slo i bilen min og lurte på hva jeg drev med?! Jeg skvatt og fikk helt sjokk for jeg trodde de var på vei videre . Så jeg kjørte videre for jeg ble så skremt , og det var biler som kom bak meg . Kan jeg bli straffet for dette ? Det var ingen politi i nærheten , men kan han anmelde meg feks ? Jeg har kun hatt lappen siden oktober Det var jeg som misforstod denne situasjonen føler meg så dum!!! Burde jo helt klart ha stoppet uansett . Men jeg var såå sikker på at de ikke skulle over:(Anonymous poster hash: c4713...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Du har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerovergsng, på samme måte som du har vikeplikt fra høyre fra sideveier, når det ikke er forkjørsvei du kjører på. Fotgjengere er ikke alltid gode å "lese" kroppspråket på, det har du nå fått erfare. Om noen anmelder deg er ikke noe noen på kg kan svare deg på, men i og med at der er vitner/andre biler som har sett dette så er det som alltid å fortelle sannheten slik den så ut i dine øyne, og hva du har tenkt i ettertid, som blir ditt sterkeste kort i en eventuell konfrontssjon med politiet. Det viktigste er dog at ingen ble skadet. Bilførere er ikke tankelesere i forhold til fotgjengere! Noe særlig fotgjengerne bør notere seg.Anonymous poster hash: 341a8...202 3
lindsay Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Ja . Hvis jeg skulle høre noe så får jeg bare være ærlig . Ikke lett å lese disse fotgjengerne alltid men har jammen meg lært meg en lekse til neste gang! Heretter skal jeg ikke anta noe. Men heller stoppe en gang for mye enn for lite ! 1
cattleya Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Dette har skjedd meg også før både som bilist og fotgjenger, det er som H*n over her sier ikke alltid så lett å lese hva den andre tenker. Du blir neppe anmeldt vel? 1
Gjest Jean Valjean Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Er det fotgjenger felt skal bilen stoppe. Kan bilister ikke traffikreglene så får de holde seg unna veien. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Syklet de eller trillet de syklene ved siden av seg? Om de syklet så har du vel ditt på det rene. De må gå av sykkelen om du skal ha vikeplikt for de på et overgangsfelt. Anonymous poster hash: 1de0a...74d 2
Petra75 Skrevet 24. april 2015 #7 Skrevet 24. april 2015 Er det fotgjenger felt skal bilen stoppe. Kan bilister ikke traffikreglene så får de holde seg unna veien. Så du påstår at hvis en person går på fortauet og tilfeldigvis skulle være ved et fotgjengerfelt akkurat når du kommer, så stopper du selv om det ser ut til at personen skal rett fram? Man har - så vidt meg bekjent - kun plikt til å stoppe når det er noen som skal over fotgjengerfeltet. 8
Nuttery Skrevet 24. april 2015 #8 Skrevet 24. april 2015 Det er mange som gjør det. De går fremover med øynene rett frem helt til de BRÅTT skrenter til venstre over feltet. Det er ikke din skyld. Klem. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #9 Skrevet 24. april 2015 Så du påstår at hvis en person går på fortauet og tilfeldigvis skulle være ved et fotgjengerfelt akkurat når du kommer, så stopper du selv om det ser ut til at personen skal rett fram? Man har - så vidt meg bekjent - kun plikt til å stoppe når det er noen som skal over fotgjengerfeltet. Ikke meg du spurte, men det er jo naturlig å sakke litt ned på farten i tilfelle det er noen som bare skjener over. Ikke alle fotgjengere gidder å se seg for og virker som om de ikke skjønner at biler bruker lang tid på å stoppe.Anonymous poster hash: f07f1...2ce
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #10 Skrevet 24. april 2015 Ikke meg du spurte, men det er jo naturlig å sakke litt ned på farten i tilfelle det er noen som bare skjener over. Ikke alle fotgjengere gidder å se seg for og virker som om de ikke skjønner at biler bruker lang tid på å stoppe.Anonymous poster hash: f07f1...2ce Jeg vil påstå at om fyren kunne slå til bilen må farten ha vært temmelig grundig nedsakket. Jeg føler med TS her - mange fotgjengere er elendige til å kommunisere hvor de har tenkt seg. Stopper opp for å se på telefonen, rett ved fotgjengerovergangen, og ser dumt på deg når du stopper for dem. Skjener over veien med hodet fremdeles vendt i den retningen de var på vei for 2 sekunder siden. Stopper langt unna fotgjengerovergangen, og venter at du skal skjønne at de ønsker å krysse. Etc, etc. Det er ikke lett for en stakkars bilist å forholde seg til bestandig. Så det gjelder å heller stoppe en gang for mye enn en for lite. Anonymous poster hash: 32f4f...21d 1
Petra75 Skrevet 24. april 2015 #11 Skrevet 24. april 2015 Ikke meg du spurte, men det er jo naturlig å sakke litt ned på farten i tilfelle det er noen som bare skjener over. Ikke alle fotgjengere gidder å se seg for og virker som om de ikke skjønner at biler bruker lang tid på å stoppe.Anonymous poster hash: f07f1...2ce Ja, det er det, men det er stor forskjell på å sakke ned og å stoppe helt, som en påsto var det rette.
Silfen Skrevet 24. april 2015 #12 Skrevet 24. april 2015 Det er ikke lov å sykle over, da er man regnet som kjørende. Sånn siden du sier at de er PÅ sykkel.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #13 Skrevet 24. april 2015 Er det fotgjenger felt skal bilen stoppe. Kan bilister ikke traffikreglene så får de holde seg unna veien. Og der tar du feil.... Fotgjengere har annsvar for å vise tydelig at de skal over. Dessuten skal de også vent med å gå over til de er sikker på at bilen stopper. Bilistene har annsvar for å stoppe for folk som er i gangfeltet og folk som viser tydelig at de skal over. Og ja, syklister skal gå over ikke sykle.Anonymous poster hash: 3e2f4...62e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #14 Skrevet 24. april 2015 Ok, en ting får vi bare få unna med en gang, siden TS antagelig er en ung og fersk sjåfør: TS, du blir ikke anmeldt, dømt og fratatt lappen eller noe sånt. Dette er saker som hvis noe avgjøres med en bot på stedet, så lenge man vedtar den, og det er helt utenkelig at det blir en anmeldelse, innhenting av vitneforklaringer og et forelegg utskrevet i ettertid for noe slikt. Folk på nett dramatiserer det meste fordi de har lest at det er teoretisk mulig, men ta det fra en som har sittet i retten i noen trafikksaker før: Det ville vært sensasjonelt om noe sånt hendte. Det skjer ikke. Bare pust dypt, dette går fint Det er likevel ingen tvil om at det er lurt å være føre var når det gjelder fotgjengere. Du må ikke forholde deg til fotgjengere ut fra hvordan du selv er som fotgjenger, du må forholde deg til minste felles multiplum. Til den dummeste fotgjengeren. Forhold deg til folk som står og henger inntil veien som om de er mer uberegnelige enn du faktisk regner med at de er. Du trenger selvsagt ikke bremse ned til full stans hver gang du ser noen i nærheten av et felt, men nok til at fotgjengeren forstår at han er sett av deg. At denne mannen slo løs på bilen din er likevel selvsagt ikke vanlig eller greit, og han var helt klart ikke en helt vanlig fyr. Det skremmer de fleste sjåfører, og særlig en så fersk en som deg. Jeg har kjørt lenge, og det verste jeg har opplevd er å få fingeren en gang, så du hadde maks uflaks. Men som sjåfør, og spesielt nå frem til du får inn rutinen skikkelig, må du bare være på den sikre siden. Anonymous poster hash: 99339...245 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #15 Skrevet 24. april 2015 Takk for svar ! Nervene var på høyspenn noen timer etter den opplevelsen ! Spesielt for meg som ikke har hatt lappen så lenge. Har lest et par skrekk historier om folk som har fått prikker og i verste fall mistet lappen pga sånt. Derfor måtte jeg bare få det ut! Men er enig at det ikke er normalt å slå i biler på den måten. Snakk om å gi sjokk skader til en fersk sjåfør :pAnonymous poster hash: c4713...8ed
Silfen Skrevet 24. april 2015 #16 Skrevet 24. april 2015 Å jo, jeg har slått i bil selv. Jeg har slått i panseret til en bil som sneiet meg midt i overgang. Hadde glatt gjort det igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #17 Skrevet 24. april 2015 Å jo, jeg har slått i bil selv. Jeg har slått i panseret til en bil som sneiet meg midt i overgang. Hadde glatt gjort det igjen. Hadde du slått i min bil hadde du ligget tynt ann. Du som fotgjenger har ansvar for å se at bilfører har sett deg. Hvis du bare går ut i veien så er det strengt tatt din egen skyld om du blir "sneiet". Begynn å ta ansvar for dine egne feil før du hamrer løs på andre i trafikken!!!Anonymous poster hash: 3e2f4...62e
Silfen Skrevet 24. april 2015 #18 Skrevet 24. april 2015 Hadde du slått i min bil hadde du ligget tynt ann. Du som fotgjenger har ansvar for å se at bilfører har sett deg. Hvis du bare går ut i veien så er det strengt tatt din egen skyld om du blir "sneiet". Begynn å ta ansvar for dine egne feil før du hamrer løs på andre i trafikken!!!Anonymous poster hash: 3e2f4...62e Hvordan er det mitt ansvar når en bil kommer kjørende PÅ meg når jeg allerede er halvveis over? Den VAR jo ikke der når jeg gikk. Jeg hadde slått deg og hadde du gjort det, nepskrell
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #19 Skrevet 24. april 2015 Hvordan er det mitt ansvar når en bil kommer kjørende PÅ meg når jeg allerede er halvveis over? Den VAR jo ikke der når jeg gikk. Jeg hadde slått deg og hadde du gjort det, nepskrell Da er det jo ikke den samme situasjonen som TS beskriver!!! Anonymous poster hash: 3e2f4...62e 1
Cordelia Skrevet 25. april 2015 #20 Skrevet 25. april 2015 Ta det som en lærdom ts. Neste gang er du nok vesentlig mer oppmerksom ved et fotgjengerfelt. Folk er uforutsigbare, så man må være klar for det meste. Som sagt, det gikk bra, og du vet bedre til neste gang. Feilskjær kan skje de beste. Vær takknemlig for at det gikk bra og move on. Du blir nok ikke anmeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå