Gå til innhold

Mister jeg pensjonspoeng hvis...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeværende i 8 mnd? Jeg og samboer planlegger å få barn i januar/februar 2017 ( ja vet det er ingen garantier, men vi kan jo prøve).. Ønsker et barn født tidlig på året for at det skal være mest mulig moden før skolestart. Men så var det dette med barnehage opptaket da... Økonomisk kan vi klare det med at jeg er hjemme noen mnd. Mister jeg pensjonspoeng av det?

Anonymous poster hash: 52caa...216

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer jeg også på, dytt!

Anonymous poster hash: 0c946...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeværende i 8 mnd? Jeg og samboer planlegger å få barn i januar/februar 2017 ( ja vet det er ingen garantier, men vi kan jo prøve).. Ønsker et barn født tidlig på året for at det skal være mest mulig moden før skolestart. Men så var det dette med barnehage opptaket da... Økonomisk kan vi klare det med at jeg er hjemme noen mnd. Mister jeg pensjonspoeng av det?Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

52caa9643d47d503ee5149ec094f2216"] 52caa...216 [/

i]

Å miste pensjonspoeng bør ikke være ditt største problem om du går hjemme i ulønnet permisjon. Det du bør bekymre deg for er at du står uten f.eks. sykepengerettigheter dersom du skulle bli syk, langvarig syk, eller ufør.

Anonymous poster hash: c621b...86b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen opptjening av pensjonspoeng i ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: 3b3ac...665
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å miste pensjonspoeng bør ikke være ditt største problem om du går hjemme i ulønnet permisjon. Det du bør bekymre deg for er at du står uten f.eks. sykepengerettigheter dersom du skulle bli syk, langvarig syk, eller ufør.

Anonymous poster hash: c621b...86b

Ok interessant, så jeg mister retten til sykepenger tvert den dagen jeg går ut i ulønnet perm? Uansett om det er to eller 18. Mnd? Men jeg har ulykkes og uføre forsikring har jeg hjelper det da?

Sorry for at jeg tar over tråden TS, men du lurer kanskje på det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen opptjening av pensjonspoeng i ulønnet permisjon.

Selv ikke i kort permisjon, for helt små barn? Hvor mye burde vi betale inn i mnd til min pensjon da, for å dekke opp for dette?

AnonymBruker
Skrevet

Selv ikke i kort permisjon, for helt små barn? Hvor mye burde vi betale inn i mnd til min pensjon da, for å dekke opp for dette?

Nei, ulønnet betyr at du ikke opptjener deg poeng. Uansett grunn og lengde. Hvor mye dere skal spare for å dekke det opp avhenger jo av inntekten din, så det er det umulig å svare på. Du bør uansett spare til pensjon utover det som trekkes til statens pensjonskasse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ulønnet betyr at du ikke opptjener deg poeng. Uansett grunn og lengde. Hvor mye dere skal spare for å dekke det opp avhenger jo av inntekten din, så det er det umulig å svare på. Du bør uansett spare til pensjon utover det som trekkes til statens pensjonskasse.

Jeg tjener 480 000 i året. Ja vi sparer uansett utenom, men nå må vi jo dekke opp ekstra. Mente det var en ordning om omsorg for helt små barn, for å sikkre hjemmeværende mødre, men det er kanskje gammelt det da?

Skrevet

Ok interessant, så jeg mister retten til sykepenger tvert den dagen jeg går ut i ulønnet perm? Uansett om det er to eller 18. Mnd? Men jeg har ulykkes og uføre forsikring har jeg hjelper det da?

Sorry for at jeg tar over tråden TS, men du lurer kanskje på det samme?

Det er noe eget når man er i ulønnet permisjon rett etter betalt permisjon, da har du rett på sykepenger fra den dagen du har avtalt å starte og jobbe igjen :-) mener det må foreligge en skriftlig avtale på oppstartsdato etter ulønnet permisjon.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her.. Så lenge barnet er født mellom 1. Januar og 1. September kommer det jo inn i vanlig opptak, og kan starte ved 1 års alder i januar 2018.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her.. Så lenge barnet er født mellom 1. Januar og 1. September kommer det jo inn i vanlig opptak, og kan starte ved 1 års alder i januar 2018.

Men da er det jo ingen ledige barnehageplasser, ikke i min kommune i alle fall. Jeg må nok belage meg på å vente. Dessuten ønsker jeg jo helst at barnet skal være i alle fall ett og et halvt før barnehagestart... De er jo så små....

AnonymBruker
Skrevet

Her har du misforstått, dersom barnet blir født før 1.september 2017 har de rett på barnehageplass fra august 2018 ifm hovedopptaket, ikke fra januar.

Forøvrig er det gambling å satse på januarbarn, hvis du føder for tidlig har du plutselig minsten og ingen barnehageplass i det hele tatt. Modenhet henger heller ikke sammen med alder, mange barn jeg kjenner som er født sent på året har betydelig større modenhet enn årskullinger født tidligere på året.

Anonymous poster hash: 6d1b1...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Her har du misforstått, dersom barnet blir født før 1.september 2017 har de rett på barnehageplass fra august 2018 ifm hovedopptaket, ikke fra januar.

Forøvrig er det gambling å satse på januarbarn, hvis du føder for tidlig har du plutselig minsten og ingen barnehageplass i det hele tatt. Modenhet henger heller ikke sammen med alder, mange barn jeg kjenner som er født sent på året har betydelig større modenhet enn årskullinger født tidligere på året.

Enig i det derfor jeg skrev januar/februar for jeg må nok prøve å sikkre meg litt der. Prøve å starte i slutten av april neste år... Modenhet henger selvfølgelig sammen med alder, ikke bare alder, men absolutt alder også... Jeg jobber med barn med spesielle behov og ser hvor utrolig mange gutter født på slutten av året vi får henvist til oss, det er helt skummelt...

TS

• Liker 1
Skrevet

Jo, når jeg tenker meg om fikk jeg en viss pensjonberegning da jeg var hjemme med små barn uten lønn, men husker ikke hvor mye det var eller om det gjelder fremdeles! Husker bare at jeg fikk tilsendt årlig oversikt!

• Liker 1
Skrevet

De jeg kjenner løser dette ved å betale for plassen som blir tildelt frem til de selv skal begynne å bruke den. Dumt at systemet er sånn, men det er billigere enn å være ulønnet i 8 mnd..

AnonymBruker
Skrevet

Modenhet henger heller ikke sammen med alder, mange barn jeg kjenner som er født sent på året har betydelig større modenhet enn årskullinger født tidligere på året.

Jo, selvsagt henger modenhet sammen med alder. Selv om det er individuelle forskjeller på hvor langt de har kommet ved en viss alder så vil hvert barn være mer modent om 3 måneder enn det er i dag. Av samme grunn blir de som er født seint på året lettere hengende etter når de kommer i skolealder. Hvis man vil at barnet skal gjøre det best mulig på skolen er det derfor best å føde tidlig på året.

Anonymous poster hash: 79237...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, selvsagt henger modenhet sammen med alder. Selv om det er individuelle forskjeller på hvor langt de har kommet ved en viss alder så vil hvert barn være mer modent om 3 måneder enn det er i dag. Av samme grunn blir de som er født seint på året lettere hengende etter når de kommer i skolealder. Hvis man vil at barnet skal gjøre det best mulig på skolen er det derfor best å føde tidlig på året.

En av mine gutter ble født tidlig på året, men vi lot han begynne på skolen et år for tidlig så han var hele veien aller yngst i klassen, men lå likevel mer enn et år foran sune klassekamerater faglig likevel. Så når på året et barn er født har minimal betydning for dem seinere i livet. Det viktige er Hvilken oppfølging de får hjemme.

Anonymous poster hash: 1cc93...0f2

AnonymBruker
Skrevet

En av mine gutter ble født tidlig på året, men vi lot han begynne på skolen et år for tidlig så han var hele veien aller yngst i klassen, men lå likevel mer enn et år foran sune klassekamerater faglig likevel. Så når på året et barn er født har minimal betydning for dem seinere i livet. Det viktige er Hvilken oppfølging de får hjemme.

Statistikk er nok ikke din sterkeste side.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner løser dette ved å betale for plassen som blir tildelt frem til de selv skal begynne å bruke den. Dumt at systemet er sånn, men det er billigere enn å være ulønnet i 8 mnd..

Men får dette eventuelle barnet tildelt en plass i barnehage høsten 2017, når det er født i januar 2017? Da er det jo under ett år. Barn under ett år får vel ikke tildelt BHG plass? I så tilfelle hadde dette vært en mulighet, Men egentlig foretrekker jeg at barnet i alle fall er ca 18 mnd. Før barnehagestart. Det er dyrt selvsagt, men en prioritering vi er villige til å ta...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jo, når jeg tenker meg om fikk jeg en viss pensjonberegning da jeg var hjemme med små barn uten lønn, men husker ikke hvor mye det var eller om det gjelder fremdeles! Husker bare at jeg fikk tilsendt årlig oversikt!

Ja det er liksom noe sånt jeg mener å ha hørt en gang også, men usikker på om dette er et gammelt regelverk?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...