Gjest Eiss Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Vi hadde et Hurttakobbel en god stund, men den var å vond å holde i. Refleksen på båndet skar seg inn i hånda, og det var stivt og ekkelt bånd. Har derfor brukt flexi en stund, men hunden er nå umulig å gå med i bånd så må ha et kobbel igjen. Mn hvilket er godt å holde i, for eieren? Ca 180cm langt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Tja. Vet ikke hva de har på Tropehagen, men favoritten min er Ruffwear Roamer Leash. Kraftig krok, strikkbånd som avlaster når hunden trekker, og bred polstring slik at man kan feste kobbelet rundt livet og slippe å holde det (jeg får vondt i skuldrene av å gå med hunder som drar uten dette kobbelet). Utenom det har jeg et tøybånd fra Tropehagen som jeg ikke vet hva heter, det er helt ok, kjekt med refleks, at det er god polstring i håndtaket og at lengden kan justeres lett (mellom ca 1 m og ca 2 m). Skal ikke si det er helt fantastisk, men det gjør jobben sin. Anonymous poster hash: 3ad7a...c4a
Gjest Eiss Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Ok vi har ikke Tropehagen der jeg bor, men skal et stykke unna der den butikken er så jeg håper jeg finner noe der. Jeg har tenkt å starte "prosjekt gå fint i bånd". Håper jo det fungerer.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Du finner sikkert noe De pleier å ha greit utvalg. Skal man trene på å gå pent i bånd bør man ha to sett utstyr. Det er slitsomt for både hund og eier å trene på å gå pent i bånd, så det bør man bare gjøre i korte perioder på hver tur. Særlig i starten, så kan man heller utvide andelen gå pent etterhvert som hunden mestrer. I begynnelsen av turen kan det ofte være greit å la hunden "løpe av seg" litt, da har den gjerne masse overskuddsenergi og det er vanskelig å konsentrere seg. Da er det kjekt med en god sele og et kobbel a la Ruffwear Roamer Leash (eller andre med strikkavlastning). Så kobler man om til et vanlig 180 cm-kobbel uten strikk og til enten en helt annen type sele, eller til halsbåndet - så hunden skjønner forskjell. Med det utstyret skal hunden lære at det ikke funker å trekke, så da må den aldri få lov til å komme seg fremover når den trekker. Hver gang den trekker, snu og gå motsatt vei. I samme sekund som hunden følger deg og da nødvendigvis ikke trekker, klikk og belønn med et eller annet den liker (kan være lurt å starte på en kjedelig parkeringsplass eller lignende, hvis hunden finner dette vanskelig). Klikk og belønn så mange ganger du rekker før den eventuelt går frem i båndet og drar igjen. Alt som ikke innebærer å trekke er korrekt adferd og kan belønnes. Hvis den så trekker igjen, snu og gjør det samme på nytt. Er man ikke komfortabel med klikker kan man velge seg et belønningsord, f.eks. "bra!" for å markere rett adferd, men det skal være noe man ikke bruker stadig vekk utenom trening. Hver økt bør vare maks 3 minutter, for stort lenger enn det klarer hverken hund eller eier å opprettholde toppkonsentrasjon. Så kan man heller se an antallet økter man kan ta iløpet av en tur - det vil variere med hundens mestringsgrad og hvor mange forstyrrelser det er. Husk å alltid koble over til "nå er det lov å trekke"-selen og si "fri" eller lignende for å markere at gå-pent-treningen er over og hunden kan få snuse fritt igjen. Dette er en belønning i seg selv Anonymous poster hash: 5a125...6ba
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Min favoritt er fra biltema til 19 spenn. Passe langt og god kvalitetAnonymous poster hash: 26fb0...bf3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #6 Skrevet 25. april 2015 Ja, jeg har et par av de Biltemakoblene selv. Er fornøyd med dem, men har hørt av flere at de har opplevd at de ryker i skjøtene. Så jeg bruker dem på min hund som jeg har kobbel på mest for syns skyld, og som jeg bare kan kalle tilbake dersom hun skulle røske for hardt og ta knekken på kobbelet. Men ikke på min mors hund som faktisk stikker av hvis hun får mulighet. Anonymous poster hash: 5a125...6ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå