Carmina Skrevet 24. august 2004 #1 Skrevet 24. august 2004 Jeg har akkurat begynt å lete etter brudekjole. Vi er to studenter så det blir ett lite "billig" bryllup. Har derfor tenkt å kjøpe kjolen brukt/på salg utstillings modeller o.l. Har funnet mange flotte, til en rimelig pris på div. nett sider. Det jeg lurer på er, hvordan er det i forhold til å prøve forskjellige kjoler på butikken, for så å bruke den informasjonen til å bestille andre steder? Tror kanskje jeg kan føle det litt pinlig å bruke "butikkens" tid og ekspertise, når jeg vet jeg ikke kommer til å handle der? :oops: Noen tanker?
Peluche Skrevet 24. august 2004 #2 Skrevet 24. august 2004 Tja. Skjønner tankegangen din, det beste du kan gjøre er vel å tenke deg hvordan du selv ville sett på det om det var din brudebutikk. Du kan fint lure dem til å tro at du er interessert i å kjøpe kjolen der, men det er jo helt opp til deg. Jeg tror ikke jeg hadde fått meg til å gjøre det.
Catzy Skrevet 24. august 2004 #3 Skrevet 24. august 2004 Jeg har faktisk gjort det, uten noe særlig dårlig samvittighet. Tok en dag i sommer, og forklarte at jeg ikke skal gifte meg før neste sommer. De forventet ikke at jeg bestemte meg der og da, og var veldig hyggelige. Planen min var å reise til utlandet og kjøpe kjole der. Men så falt jeg for en kjole de hadde i butikken, og har sjekket opp og fått vite at det ikke er noen butikker i Barcelona som har tatt den inn, så mulig jeg kjøper den der direkte. Litt avhengig av når du går i butikken, så tviler jeg på om de er altfor opptatt. Kommer du lørdag formiddag, så kaster du nok bort tiden deres, men har du mulighet til å komme midt på dagen, så er det ikke akkurat noe rush der, og du kaster ikke bort tiden deres. Catzy
lene Skrevet 24. august 2004 #4 Skrevet 24. august 2004 tror vel de er vant til at folk prøver, og spør etter navn og str.. går ann å prøve flere steder før du bestemmer deg da! Et lite tips hvis du skal kjøpe en rimlig kjole - det er vanvittig billig i Danmark. Fant en kjole som kostet 10000 her til 1500 i danmark. Kan anbefale www.brud.dk - de er veldig behjelpelige med å finne den kjolen du faller for her til en langt lavere pris hos de...
ragsan Skrevet 25. august 2004 #5 Skrevet 25. august 2004 Jeg var faktisk og prøvde et par kjoler på lørdag, og jeg har ingen planer om å kjøpe - skal sy selv og trengte bare prøve noen i ca den fasongen jeg hadde tenkt meg for å sjekke at den så ok ut på (det gjorde den heldigvis :D ). Hadde ikke spesiellt dårlig samvittighet, og fikk såpass god service at jeg garantert vil anbefale butikken til venner som faktisk har planer om å kjøpe kjole.
Gjest MrsL Skrevet 25. august 2004 #6 Skrevet 25. august 2004 Kjøper du brukt kan du dra og prøve hos den som eier kjolen (hvis det er i nærheten av deg). Det er bare din samvittighet som gnager når du ikke vil dra i butikken og "utnytte" dem til å finne kjole. Synes du skal gjøre det du.
Månefisken Skrevet 4. september 2004 #7 Skrevet 4. september 2004 Jeg har prøvd en haug med brudekjoler ( min nye hobby - det er jo så mye fint!) i forskjellige butikker. Syns ikke det er noe problem i det hele tatt. Man må jo ha frihet til å velge. Det er jo ikke mulig å vite om du kommer til å kjøpe kjole i butikken før du kommer inn og prøver. Jeg har fått forskjellig service i forskjellige butikker. Hadde tenkt å kjøpe kjolen i danmark, men så fikk vi så mye hjelp i en butikk, og der har jeg tenkt å kjøpe kjolen. Man har alltid rett til å prøve uten at det blir kjøpepress av den grunn, det er jo tross alt mange penger man skal ut med!
Gjest Tex Skrevet 4. september 2004 #8 Skrevet 4. september 2004 Å gå inn for å utnytte en brudesalong syns jeg er direkte ufint.
Piarina Skrevet 5. september 2004 #9 Skrevet 5. september 2004 Selv prøvde jeg sikkert 30 kjoler tilsammen i div brudesalonger før jeg til slutt bestemte meg for å kjøpe en kjole på ebay. Kjolen jeg endte opp med hadde jeg aldri prøvd før, men den var såpass billig at jeg tok sjansen. (ca 300,- kr...) Det var ingen av salongene jeg var i som forventet at jeg bestilte en kjole fra dem der og da, og det er jo absolutt lov å prøve brudekjoler. En annen ting er at man kanskje ender opp med å kjøpe andre ting fra salongen uansett. Det aller første jeg kjøpte var et slør, siden jeg hadde fått så god hjelp et sted. Et annet sted kjøpte jeg en tiara og et tredje sted kjøpte jeg sko. Det fjerde stedet la jeg inn depositum på 800,- på en "reservekjole" i tilfelle ebay-kjolen ikke passet. Disse 800,- endte jo da den brudesalongen opp med å beholde siden jeg etterhvert av-reserverte den kjolen. Så jeg syns ikke det å prøve brudekjoler er noe man trenger å skamme seg over. Men jeg hadde ikke fortalt dem at jeg bevisst planla å ikke kjøpe noe fra dem. Kom på en lignende historie...da jeg var 16 presterte jeg å gjøre den bommerten at jeg gikk inn i et parfymeri og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en fin leppestift-farge, for jeg skulle snart ut å reise og da skulle jeg kjøpe en på taxfree'en.... Oi....jeg fikk faktisk direkte kjeft fra ekspeditrisen.... Og null hjelp selvfølgelig...
Brudulja Skrevet 5. september 2004 #10 Skrevet 5. september 2004 Å gå inn for å utnytte en brudesalong syns jeg er direkte ufint. Det er jeg helt enig i. Var selv inne på tanken :oops: , men slo den fort fra meg...
magnhild Skrevet 5. september 2004 #11 Skrevet 5. september 2004 Jeg har prøvd mange kjoler her i byn i mange forskjellige butikker. Jeg visste hele tiden at jeg ikke skulle køpe kjole i noen av butikkene sidne jeg ville kjøpe brukt eller på nett pga økonomien vår. Og når jeg en gang faktisk vurderte å kjøpe kjole i en butikk, så var de så frekk og ufine i dn butikken at jeg prøvde kjolen min, fant farge og str og kjøpte den på nett med en gang jeg kom hjem. Synes butikkene tar alt for mye betalt for en kjole... Jeg har ingen skrupler for å gjøre slike ting. Men det er jo meg da...
Brudulja Skrevet 5. september 2004 #12 Skrevet 5. september 2004 Synes butikkene tar alt for mye betalt for en kjole... De tar sikkert så mye betalt at det går rundt. Klart det er dyrt, men det koster jo litt å ha lokaler og betjening, dette er jo selvfølgelig ting som ligger i prisen på kjolene.
magnhild Skrevet 5. september 2004 #13 Skrevet 5. september 2004 De tar sikkert så mye betalt at det går rundt. Klart det er dyrt, men det koster jo litt å ha lokaler og betjening, dette er jo selvfølgelig ting som ligger i prisen på kjolene. Jepp, det er nok helt sant, men derfor kjøper jeg heller kjole på steder der de ikke legger på denne prisen. Når jeg faktisk sparer 7000,- etter alt på den kjolen jeg har kjøpt, så syne sjeg det er alt for mye å legge på på en kjole i butikk her i landet. Så da får de som har penger til å betale dette for en kjole gjøre det, og støtte butikkene...
Brudulja Skrevet 5. september 2004 #14 Skrevet 5. september 2004 Jepp' date=' det er nok helt sant, men derfor kjøper jeg heller kjole på steder der de ikke legger på denne prisen. Når jeg faktisk sparer 7000,- etter alt på den kjolen jeg har kjøpt, så syne sjeg det er alt for mye å legge på på en kjole i butikk her i landet. Så da får de som har penger til å betale dette for en kjole gjøre det, og støtte butikkene...[/quote'] Ja, det er jo opp til hver og en det. Selv har jeg alt annet enn flust av penger, men valgte allikevel å kjøpe i butikk. Fikk topp service i brudesalongen. Hadde jeg først fått så god hjelp med kjoleprøving, og så gått hen og bestilt kjolen på nettet, hadde jeg nok ikke klart å glede meg over den på samme måte som jeg gjorde. Hadde nok sittet igjen med rimelig dårlig samvittighet.
magnhild Skrevet 5. september 2004 #15 Skrevet 5. september 2004 Nå var det jo slik t jeg ikke fikk noe bra service i butikken. Kun et sted og der hadde de ikke noen kjoler jeg ville ha... Så det blir litt dumt da... Så det var nok det som gjorde at jeg ikke ville kjøpe kjolen her... Men som sagt, jeg liker ikke overprising og derfor tyr jeg til det stedet der jeg får lavere pris enn det som kommer i butikkene...
Gjest Madam Felle Skrevet 5. september 2004 #16 Skrevet 5. september 2004 Jeg var og prøvde kjolen i butikken, og har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg var inne i toppen 10 minutter, og da klarte jeg meg helt fint selv. Det eneste damen i butikken måtte gjøre, var å finne frem kjolen. Resten var opp til meg. Jeg skal kjøpe kjolen min brukt, og har ingen mulighet til å få prøvd den før jeg får den. Derfor valgte jeg å gjøre det i butikken. Jeg gjør det samme med andre klær,s å hvorfor skal det være så mye verre å gjøre det med en brudekjole. Dagen min kommer IKKE til å bli ødelagt, av dårlig samvittighet fordi jeg valgte å prøve den først i butikken. Får være måte på samvittghet vi skal gå rundt med. Kjolen var perfekt til meg, og nå gleder jeg meg ekstra til bryllupet.
Martha Stewart Skrevet 5. september 2004 #17 Skrevet 5. september 2004 Man må jo ha frihet til å velge. Det er jo ikke mulig å vite om du kommer til å kjøpe kjole i butikken før du kommer inn og prøver. Jeg har fått forskjellig service i forskjellige butikker. Hadde tenkt å kjøpe kjolen i danmark' date=' men så fikk vi så mye hjelp i en butikk, og der har jeg tenkt å kjøpe kjolen. Man har alltid rett til å prøve uten at det blir kjøpepress av den grunn, det er jo tross alt mange penger man skal ut med![/quote']
Martha Stewart Skrevet 5. september 2004 #18 Skrevet 5. september 2004 En annen ting er at man kanskje ender opp med å kjøpe andre ting fra salongen uansett. Det aller første jeg kjøpte var et slør' date=' siden jeg hadde fått så god hjelp et sted. Et annet sted kjøpte jeg en tiara og et tredje sted kjøpte jeg sko. [/quote'] Enig, ville ikke hatt skrupler med å prøve kjoler som jeg ikke kjøpte i den bestemte butikken. Vi nordmenn er altfor "dumsnille" kunder og forbrukere! Og servicen i norske butikker er ofte deretter - ikke minst i mange brudekjolesalonger...
Linn3c Skrevet 6. september 2004 #19 Skrevet 6. september 2004 Eg har vore rundt i dei ulike butikkane her i byen og prøvd kjolar. Mest for å finna kjole, men også for å finna ut kvar eg vil kjøpa han. Dette har eg vore ærlig om til dei eg har fått hjelp av, som har teke det som ein sjølvsagt ting at eg skal rundt til eller har vore rundt hos dei andre butikkane i byen. Eg har enno ikkje bestemt meg for om eg skal kjøpa i butikk eller på nett, men om det blir i butikk, så er det iallefall heilt sikkert kva butikk eg kjem til å velja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå