AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Del Skrevet 23. april 2015 Jeg har litt lyst til å bytte fastlege, men er fortsatt usikker. Er så redd for å såre noen. Vet det er teit, men jeg tenker sånn på alt jeg gjør. Legen jeg har har jeg hatt hele livet, og er også min mors lege. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg synes det er litt ubehagelig at det er en mann. - Kjenner at jeg synes det er litt vanskeligere å være åpen og intim når det er motsatt kjønn. - Med menn føler jeg også lettere at jeg får kjeft når de snakker til meg (er så sinnsykt følsom ), og synes det er så vanskelig å holde inn tårene og pipestemmen. Får ikke kjeft altså, jeg bare føler det sånn når noen snakker strengt til meg. Vil ha en kvinne som viser følelser mer enn mannelegen jeg har. Og å gå til legen med noe "der nede" er noe jeg ikke kan se for meg at jeg hadde turt med en eldre mann, og vil gjerne ikke føle at jeg ikke kan gå til legen på grunn av det - Dessuten har jeg ikke bil, og legen er ikke akkurat innen gangavstand. Vil derfor bytte til en som er veldig nært her jeg bor. ________________________________________Så mine spørsmål blir da:1) Hvordan bytter jeg? Og kan jeg velge hvem (som i lege, ikke bare legekontor) jeg vil søke plass hos?2) Hva skjer med legen jeg går til nå? Må jeg ringe selv å si at jeg ikke skal være der lenger, eller skjer det automoatisk?3) Og kommer han til å ringe meg for å høre hvorfor jeg byttet? Dette er kanskje dumme spørsmål for mange av dere, så ikke påpek det, vær så snill - Hilsen ny i voksenlivet Anonymous poster hash: 28014...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Del Skrevet 23. april 2015 Det er kjempelett å bytte fastlege. Du kan gjøre det på nett: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do Anonymous poster hash: 12d0a...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 23. april 2015 #3 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Jeg har litt lyst til å bytte fastlege, men er fortsatt usikker. Er så redd for å såre noen. Vet det er teit, men jeg tenker sånn på alt jeg gjør. Legen jeg har har jeg hatt hele livet, og er også min mors lege. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg synes det er litt ubehagelig at det er en mann. - Kjenner at jeg synes det er litt vanskeligere å være åpen og intim når det er motsatt kjønn. - Med menn føler jeg også lettere at jeg får kjeft når de snakker til meg (er så sinnsykt følsom ), og synes det er så vanskelig å holde inn tårene og pipestemmen. Får ikke kjeft altså, jeg bare føler det sånn når noen snakker strengt til meg. Vil ha en kvinne som viser følelser mer enn mannelegen jeg har. Og å gå til legen med noe "der nede" er noe jeg ikke kan se for meg at jeg hadde turt med en eldre mann, og vil gjerne ikke føle at jeg ikke kan gå til legen på grunn av det - Dessuten har jeg ikke bil, og legen er ikke akkurat innen gangavstand. Vil derfor bytte til en som er veldig nært her jeg bor. ________________________________________Så mine spørsmål blir da:1) Hvordan bytter jeg? Og kan jeg velge hvem (som i lege, ikke bare legekontor) jeg vil søke plass hos? På https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.doDu kan også bytte over telefon. De fleste legesentre lar deg velge en konkret lege, men noen oprerer med fellesliste, da er det tilfeldig hvilken lege du kommer til. 2) Hva skjer med legen jeg går til nå? Må jeg ringe selv å si at jeg ikke skal være der lenger, eller skjer det automoatisk? Du trenger ikke gi beskjed om at du har byttet fastlege. (Hvis du allerede har time der bør du jo avbestille den.) Har du kroniske sykdommer eller har vært syk/går på medisiner el. er det en fordel om den nye legen din får journalen din. Du kan be om utskrift av journal uten å forklare hvorfor, eller du kan ringe/sende sms og be dem overføre den til din nye fastlege. 3) Og kommer han til å ringe meg for å høre hvorfor jeg byttet? Jeg tviler på om legen kommer til å ringe for å spørre hvorfor du har byttet. Det finnes ikke noe forbud mot det, men for leger er det ganske vanlig at pasientene bytter, for eksempel fordi de flytter. Hvis han skulle ringe og spørre kan du jo bare si at du vil ha en lege nærmere der du bor. Det vil de fleste ha forståelse for, og er ikke noe han kan ta seg nær av. At kvinner foretrekker en kvinnelig lege (særlig for intime plager) er heller ikke ukjent for leger. Dette er kanskje dumme spørsmål for mange av dere, så ikke påpek det, vær så snill - Hilsen ny i voksenlivet Anonymous poster hash: 28014...f0b edit: feil med linken. Endret 23. april 2015 av SiMa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #4 Del Skrevet 23. april 2015 Du kan bare bytte til en lege som har åpen liste for mottak av nye pasienter. Det ser du på nettsiden over. Bytte gjelder fra den 1. I mnd. Etter at du bytter. Og legen får melding fra Helfo om at du er ute av listen, ny lege får melding om at du er inne på listen hennes. Vil du ha journalen overført, avtaler du fremgangsmåte med ny lege. For legen er du en pasient, ikke en venn eller et familiemedlem, om det kan hjelpe deg med å sette tingene på plass, tanke og følesesmessig? En profesjonell lege ringer ikke pasienten og spør hborfor hun bytter fastlege, da kan han klages inn til Helsetilsynet, og det vet han. Han kan heller ikke fortelle din mor at du har byttet lege, dette er din sak. Så lenge du er over 16 / 18 år. Lykke til!Anonymous poster hash: 1fcef...2f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 23. april 2015 #5 Del Skrevet 23. april 2015 Så mine spørsmål blir da:1) Hvordan bytter jeg? Og kan jeg velge hvem (som i lege, ikke bare legekontor) jeg vil søke plass hos? -Du bytter enkelt og helt uten problemer på https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.dosom en over her linket før meg. Du kan finne kommentarer om den legen du ønsker å bytte til, evt de legene du har i nærområdet på legelisten.no Ikke alle leger har fått noen kommentarer der, og heller ikke alle kommentarene er så veldig hjelpsomme alltid, men de kommentarene som står kan gi deg en pekepinn på hvilken type lege den aktuelle legen er. 2) Hva skjer med legen jeg går til nå? Må jeg ringe selv å si at jeg ikke skal være der lenger, eller skjer det automoatisk? -Nei, legen får sannsynligvis ikke engang en melding om at akkurat DU har sluttet å være pasient hos den aktuelle legen, bare at pasientlisten har endret seg. Dessuten har de fleste fastleger oppimot tusen pasienter hver, utenom de ekstra de tar inn for kollega-legene på samme legesenter om en kollega er syk. Byttet skjer automatisk den 1. hver måned, og legelistene ender seg hele tiden. På byttesiden kan du også følge med på hvor mange pasientplasser de aktuelle legene har, om de har ventelister på bytte eller om de er fulle.3) Og kommer han til å ringe meg for å høre hvorfor jeg byttet? -Nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #6 Del Skrevet 24. april 2015 Takk for svar dere! Får bare så dårlig samvittighet Han er jo en kjempesnill mann, og jeg er redd han kanskje tror han har gjort noe feil eller at jeg ikke liker han siden jeg bytter til noen andre i byen. Men da vet jeg i hvert fall at det går an og hvordan det gjøres! Nå skal jeg sjekke litt rundt for å finne den perfekte legen : ) Så kan jeg gå med mine "lady problems" uten å føle meg mer flau enn "nødvendig". Anonymous poster hash: 28014...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 24. april 2015 #7 Del Skrevet 24. april 2015 Han kan være så snill han bare vil, men det gjør ham ikke nødvendigvis til en god lege for akkurat deg. Noen foretrekker kvinnelige leger, andre foretrekker mannlige, jeg er mest opptatt av at legen "ser" meg slik at jeg føler meg forstått og godt ivaretatt, så det spiller ingen rolle hvilket kjønn det er for min del, mens andre er opptatt av andre kvaliteter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #8 Del Skrevet 24. april 2015 Bare vær obs på at ikke alle kvinner er veldig følsomme eller viser følelser like mye. Det går for øvrig an å ha en mannlig lege, men spør etter å få en time hos en kvinnelig om du skal for eks ta en gynekologisk undersøkelse. Det er og en del dårlige leger der ute, så dersom den du har nå tar deg på alvor og er dyktig, så tenk litt ekstra over om du virkelig vil skifte. Anonymous poster hash: 3a35c...2c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #9 Del Skrevet 24. april 2015 Takk for svar dere! :)Får bare så dårlig samvittighet Han er jo en kjempesnill mann, og jeg er redd han kanskje tror han har gjort noe feil eller at jeg ikke liker han siden jeg bytter til noen andre i byen.Men da vet jeg i hvert fall at det går an og hvordan det gjøres! Nå skal jeg sjekke litt rundt for å finne den perfekte legen : ) Så kan jeg gå med mine "lady problems" uten å føle meg mer flau enn "nødvendig". Anonymous poster hash: 28014...f0b Nå tror jeg du overvurderer din egen betydning i forhold til han. Hans liv faller ikke i ruiner pga at du bytter fastlege. De har gjerne tusen andre pasienter å ta seg av.Anonymous poster hash: 6cd75...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #10 Del Skrevet 24. april 2015 Nå tror jeg du overvurderer din egen betydning i forhold til han. Hans liv faller ikke i ruiner pga at du bytter fastlege. De har gjerne tusen andre pasienter å ta seg av.Anonymous poster hash: 6cd75...2e9 Vet, men jeg tenker alltid sånn. Er så redd for å såre. Også må jeg nevne at jeg bor i en småby, så det kan ikke sammenlignes med Oslo, Bergen og Trondheim Anonymous poster hash: 28014...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå