Gå til innhold

Opptjening av ferie og feriepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på noe.. Jeg er ferdig utdannet nå i mai, begynner i fulltidsjobb fra midten av mai med fastlønn på 375 000 i året + privisjon og bonus. Fem uker ferie står det at jeg har i arbeidskontrakten min. Har kun tenkt å ta ut en uke ferie i august i år. Hvordan blir feriepengene mine i 2016? Det står at feriepenger utbetales isteden for lønn i juni mnd. Må jeg da jobbe hele 2016 uten noe ferie for å kunne ha et helt opptjeningsår? Vil det si at jeg ikke kan ta ut full fem ukers ferie før i 2017?

Går litt i surr for meg det her. Tidligere har jeg bare vært deltidansatt med timelønn og fått feriepenger og lønn i juni mnd.

Anonymous poster hash: f972c...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepenger 2016 er beregnet ut fra grunnlaget du opparbeidet deg i 2015.

AnonymBruker
Skrevet

Dvs. Utfra lønn utbetalt i juni til desember? Omtrent et halvt år. Da kan jeg altså ta to uker ferie ca i 2016? Og forsatt få fullt opptjeningsår for 2017?

TS

Anonymous poster hash: f972c...a55

Skrevet

Du har krav på 5 uker ferie i 2016, men du får feriepenger ut fra det du har tjent i 2015, så du vil ikke få full lønn for de 5 ukene.

AnonymBruker
Skrevet

Ferie er ikke bare noe du har krav på, det er noe du må ta ut (innenfor visse regler, det går an å overføre noe ferie). Så det er ikke sikkert du kan velge å ta bare 1 uke ferie... Litt usikker på hvordan det er når man starter i mai, hvor mye ferie du har i år da. Du vil ikke få feriepenger fra ny jobb i år, men om du har hatt deltidsjobb før så får du fra dem.

Jeg ville snakket med HR-avdelingen din om dette, de kan sikkert tilrettelegge. Jeg begynte feks i ny jobb i juli 2012. Derfor fikk jeg neste år (2013) valg om å ta de 5 ukene ferie jeg har krav på pga kontrakten min, eller kun ta ut 3 uker ferie og få 2 uker lønn i juli i tillegg til feriepengene fra det halve året jeg jobbet i 2012.

Tror du tjener opp fullt feriepengegrunnlag selv om du tar all ferien din i 2016.. iallfall nesten.

Anonymous poster hash: c879f...57c
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er ikke bare noe du har krav på, det er noe du må ta ut (innenfor visse regler, det går an å overføre noe ferie). Så det er ikke sikkert du kan velge å ta bare 1 uke ferie... Litt usikker på hvordan det er når man starter i mai, hvor mye ferie du har i år da. Du vil ikke få feriepenger fra ny jobb i år, men om du har hatt deltidsjobb før så får du fra dem.

Jeg ville snakket med HR-avdelingen din om dette, de kan sikkert tilrettelegge. Jeg begynte feks i ny jobb i juli 2012. Derfor fikk jeg neste år (2013) valg om å ta de 5 ukene ferie jeg har krav på pga kontrakten min, eller kun ta ut 3 uker ferie og få 2 uker lønn i juli i tillegg til feriepengene fra det halve året jeg jobbet i 2012.

Tror du tjener opp fullt feriepengegrunnlag selv om du tar all ferien din i 2016.. iallfall nesten.

Anonymous poster hash: c879f...57c

Feriepenger regnes ikke ut fra hvor lenge du har jobbet, men ut fra hvor mye du har tjent. Siden TS' arbeidsgiver opererer med 5 uker ferie vil feriepengene neste år være 12 % av feriepengegrunnlaget du opparbeider deg i år,. Feriepengegrunnlaget vil bli spesifisert på lønnsslippen, og på lønns- og trekkoppgaven. (Arbeidstakere med 4 uker ferie får feriepenger med 10,2 % av feriepengegrunnlaget.)

Jeg anbefaler TS å lese på faktasidene til Arbeidstilsynet:

Feriepenger

Ferie

Anonymous poster hash: b9440...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...