liv Skrevet 24. august 2004 #1 Skrevet 24. august 2004 Er det noen av dere der ute som har tatt jegerprøven? Har lyst til å ta den jeg.. Hvordan foregår den da?
Pip Skrevet 24. august 2004 #2 Skrevet 24. august 2004 Eg har ikkje teke den sjølv, men mange vener og familie har. Den teoretiske opplæringa har foregått som kveldskurs/sjølvstudium, og så har det vore obligatoriske turar til skytebana. Og så er dei oppe til ei teoretisk prøve og ei skyteprøve før dei får beviset. Lukke til!
liv Skrevet 24. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2004 var å så på jeger og fiskefroeningens sider på nett og det koster jo 2000 kr for et obligatorisk kurs! + at jeg må jo ha klær, og de koster jo et par tusen...
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2004 #4 Skrevet 24. august 2004 Jeg har tatt jegerprøven ja, men husker ikke hvor mye det kostet! Vi hadde x antall studiekvelder, med ulike temaer fra Jegerprøveboka - samt en prøve til slutt. Man kan faktisk lese til prøven sjøl, men man må ha noen obligatoriske skudd med hagle for å kunne gå opp til "eksamen". Men du - du trenger da ikke å kjøpe klær... K
liv Skrevet 24. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2004 Jeg vet jeg ikke trenger å kjøpe klær da men jeg må jo ha det også.. Våpen får jeg låne så mye jeg vil(så lenge det ikke er i bruk da!) men skal jeg ut å skyte småvilt så kan jeg liksom ikke komme i kåpe eller Jean Paul jakke..
Gjest GreenSky Skrevet 24. august 2004 #6 Skrevet 24. august 2004 Nei, nei, nei, nei! Ikke skyte dyr! :fy:
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #7 Skrevet 25. august 2004 Selvfølgelig må man skyte dyr! :-? Det kan jo selvsagt være greit å ha noen klær til bruk i skogen, men du behøver jo ikke å koste på deg den nyeste og mest fancy jaktdressen! Den skal jo bare bli våt og møkkete likevel! Hvis du har et par gode støvler og noe vann og vindtett, med enten ull eller fleece under, så kommer du langt! Skal du begynne å jakte, Liv? K
liv Skrevet 25. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2004 Har velig lyst til å ta jegerprøven ja. Og dra på litt småvilt jakt. Tror ikke jeg gidder å skyte for storviltprøve( er det det det heter?), 5 skudd på blink sak.. Men jeg skal ta jegerprøve i allefall... Var å skjøt med luftgevær her om dagen, 5 meter, 5 skudd.. Ikke skutt siden sommerleir i 96!!! Men har en engang gjort det så sitter det tydligvis for jeg fikk tre 9 og to 10... :-)
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #9 Skrevet 25. august 2004 Skyting er moro! Skal skyte storviltprøven på torsdag jeg - så nå er jeg klar til elgjakta! K
Chiquita Skrevet 25. august 2004 #10 Skrevet 25. august 2004 For å få tatt jegerprøven må du vel ha noen obligatoriske skudd både med hagle og rifle. Men det går jo greit. Nye regler nå tror jeg det er, så en kan ikke lese til prøven selv lengre. Det er obligatorisk med x antall undervisningstimer før en får tatt prøven. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det var noe sånt da jeg tok prøven - året før de nye reglene trådde i kraft... Og du - en kan ikke sammenligne luftgevær på 5 meters avstand med hagle- eller rifle-skyting. Og på noe så lite som 5 meter får du jo ikke noe "utslag" om du er litt urolig, eller ikke... (jeg har også skutt MYE med luftgevær, så jeg vet) Lykke til med jegerprøven da!!!
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #11 Skrevet 25. august 2004 Mulig det er nye regler nå altså, men når jeg tok prøven var ikke rifleskudd obligatorisk. K
Chiquita Skrevet 25. august 2004 #12 Skrevet 25. august 2004 Mulig det er nye regler nå altså, men når jeg tok prøven var ikke rifleskudd obligatorisk. K Ok, jeg er ikke sikker jeg heller. Vet bare at jeg måtte skyte 5 skudd med rifle da jeg tok prøven for 4-5 år siden (husker ikke helt nøyaktig årstallet) :oops: Men det kan jo være at den rifleskytingen bare var noe "ekstra", ikke vet jeg
Gjest passiv jeger Skrevet 25. august 2004 #13 Skrevet 25. august 2004 jegerprøven er for det aller meste teoretisk - du får etter min mening kunnskap som er greit å ha selv om du ikke skulle finne på å jakte med det første, blant annet om viltforvaltning, arter o.l. skytinga er mest for å ha gjort det... bare noen få skudd. selv bomma jeg på alt og ville ALDRI dratt på jakt med de ferdighetene selv om jeg faktisk har lov til å jakte småvilt med hagle fordi jeg har bestått prøven. For storvilt må du som noen er inne på også ha godkjent skyteprøve hvert år - men storviltjakt er mye styr hvis du ikke har jaktterreng i familien eller kjenner noen i et jaktlag, altså. pris på kurs er rundt 2000, klær trenger du ikke før du faktisk har tenkt deg ut. hvis du ikke har erfaring med leirdue- eller blinkskyting med hhv hagle og rifle fra før vil jeg ikke anbefale deg å dra på jakt med det første selv om du skulle bestå prøven i høst. Evt kan du jo være med andre på jakt, da, uten våpen.
liv Skrevet 25. august 2004 Forfatter #14 Skrevet 25. august 2004 Jeg vet at luftgevær ikke kan sammenlignes men det er morrsomt å skyte og jeg har lyst å prøve meg med noe større enn det liksom. Blir nok ikke i høst vi tar prøven men nærmere våren tror jeg. Er ikke flere kurs her i høst heller.. Også må jeg spare litt... Vi er nå 4 stykker som skal ta den sammen så da blir det litt sosialt også.. Så vi må følge teoretisk undervisning.. Hadde håpet å slippe det men det får bare være..
Gjest passiv jeger Skrevet 25. august 2004 #15 Skrevet 25. august 2004 som nevnt - den teoretiske delen er faktisk ikke så dum. Hvor mye vet du egentlig (da mener jeg ikke å angripe hovedinnleggeren, men de som evt måtte tenke at teorien er pes) om kjønns- og aldersbestemmelse av vilt, egnet våpen, ammunisjon, virkning og rekkevidde for ulike våpen og ammunisjonstyper, når og hvor på dyret du skal skyte, partering eller annen preparering av kjøttet osv, lover om grunneierrett, jakttider eller andre regler? Prøven gir deg riktignok ikke så mye praktisk innføring i dette, men du får en god oversikt over hva du BØR oppdatere deg på før du fyker inn i skogen med bazooka. Og hvis du har lyst til å lære å skyte innen den tid bør du melde deg inn i et skytterlag der du bor, evt kan du låne våpen og skyte på privat skytebane tror jeg. Du vil trolig ha problemer med å få kjøpetillatelse for eget våpen før du har vært medlem i skytterlag en viss tid, evt tatt jegerprøven, men det går an å låne våpen. Her vi bor er det lerdueplaffing overalt, virker det som:) Eller kanskje det er veiskiltene de skyter på?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 23. september 2004 #16 Skrevet 23. september 2004 Jeg tok den for 9 år siden, husker bare det var en teoretisk prøve som måtte bestås.
LaToya Skrevet 26. september 2004 #17 Skrevet 26. september 2004 Hei Liv ! Jeg tok jegerprøven våren 2003 Tror jeg betalte 800kr om jeg meldte meg inn i foreningen ( noe som lønner seg uansett ). Vi hadde samling 10 ganger tror jeg det var, en på skytebanen og en ute i skogen. Rest var teori og en avsluttende eksamen. Veldig kjekt :D
Raven Emerald Skrevet 9. desember 2016 #18 Skrevet 9. desember 2016 Ryddet for avsporinger. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå