AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Jeg er en mann som spiller mye fotball, men er alltid mye bedre på trening enn i konkurranse. Jeg blir nervøs, og glemmer å spise/drikke riktig. Ei har jeg heller kunnskaper om hva man bør spise før trening. Har en tendens til å bli veldig dehydrert, og skikkelig tørr i munnen. Og det hjelper aldri å drikke underveis, for da er skaden allerede skjedd. Men det har også skjedd at jeg har drukket mye væske hele dagen, og likevel blitt tørr i munnen. Og da er det vanskelig å prestere.. Jo varmere i været det er, jo større blir dette problemet. Er det riktig at man skal fylle karbohydratlagrene dagen før konkurranse? Er det lurt å spise f.eks pizza, chips og drikke litt øl dagen før? Og hva bør man spise på konkurransedagen for å kunne prestere optimalt? Anonymous poster hash: 88332...b43
Wiggins Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 En fotballkamp blir å betrakte som utholdenhetsidrett, selv om du når du er i bevegelse ligger langt over syreterskel. Når du ligger over syreterskel bruker kroppen av glykogenlageret, som du altså må få i deg karbohydrater for å bygge opp. Utholdenhetsutøvere som f. eks. skal gjennom veldig lange konkurranser som triathlon eller Wasaloppet (9 mil) bør ikke bare dagen før men i dagene før konkurransen få i seg rikelig med karbohydrater, slik at de stiller med fulle glykogenlagre. For deg som spiller fotball (90 minutter) holder det antakelig å spise litt ekstra, f. eks. fullkornpasta, dagen før, forutsatt at du spiser normalt dagene før der igjen. Saltsnacks inneholder mye fett og litt karbohydrater, du har ikke bruk for masse (usunt) fett før en kamp. Øl gir definitivt ikke noe positivt bidrag. Det gjør at kroppen produserer mindre testostoron, og bidrar også til dehydrering. For å bli hydrert må du ikke bare få i deg vann, men også salter. Hvis du drikker mye rent vann i dagene før vil du vaske ut saltene fra kroppen, og dermed blir enda mer dehydrert. Du kan sikkert drikke en eller to halvlitere med Farris dagen før. Farris har en del salter og mineraler, det er mange av "Farris-kopiene" som ikke har det. Om du blir tørr i munnen under kamp kan det også ha å gjøre med nerver, du er ikke nødvendigvis dehydrert. For å få spist riktig før kampen kan du kanskje lage ei huskeliste for når du skal spise og hva du skal spise. Sett opp vanlig mat som du trives med, men som inneholder mye langsomme karbohydrater som f. eks. fullkornbrød.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 En fotballkamp blir å betrakte som utholdenhetsidrett, selv om du når du er i bevegelse ligger langt over syreterskel. Når du ligger over syreterskel bruker kroppen av glykogenlageret, som du altså må få i deg karbohydrater for å bygge opp. Utholdenhetsutøvere som f. eks. skal gjennom veldig lange konkurranser som triathlon eller Wasaloppet (9 mil) bør ikke bare dagen før men i dagene før konkurransen få i seg rikelig med karbohydrater, slik at de stiller med fulle glykogenlagre. For deg som spiller fotball (90 minutter) holder det antakelig å spise litt ekstra, f. eks. fullkornpasta, dagen før, forutsatt at du spiser normalt dagene før der igjen. Saltsnacks inneholder mye fett og litt karbohydrater, du har ikke bruk for masse (usunt) fett før en kamp. Øl gir definitivt ikke noe positivt bidrag. Det gjør at kroppen produserer mindre testostoron, og bidrar også til dehydrering. For å bli hydrert må du ikke bare få i deg vann, men også salter. Hvis du drikker mye rent vann i dagene før vil du vaske ut saltene fra kroppen, og dermed blir enda mer dehydrert. Du kan sikkert drikke en eller to halvlitere med Farris dagen før. Farris har en del salter og mineraler, det er mange av "Farris-kopiene" som ikke har det. Om du blir tørr i munnen under kamp kan det også ha å gjøre med nerver, du er ikke nødvendigvis dehydrert. For å få spist riktig før kampen kan du kanskje lage ei huskeliste for når du skal spise og hva du skal spise. Sett opp vanlig mat som du trives med, men som inneholder mye langsomme karbohydrater som f. eks. fullkornbrød. Takker for svar, Wiggins! Var igrunnen deg jeg håpte på respons fra, for har sett at du har peiling på dette! Det var faktisk nytt for meg at vann ikke er bra å drikke for mye av dagene i forveien. Finnes det noen alternativer til Farris, da jeg ikke er så glad i det? Og er det lurt å f.eks ha litt vanlig bordsalt i vannet man drikker før og under konkurranse? For å holde bedre på væsken? At jeg blir tørr i munnen har nok en del med nervøsitet å gjøre også (sliter med generell angst), men varmt vær spiller også ofte inn. Anonymous poster hash: 88332...b43
Wiggins Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Takker for svar, Wiggins! Var igrunnen deg jeg håpte på respons fra, for har sett at du har peiling på dette! Det var faktisk nytt for meg at vann ikke er bra å drikke for mye av dagene i forveien. Finnes det noen alternativer til Farris, da jeg ikke er så glad i det? Og er det lurt å f.eks ha litt vanlig bordsalt i vannet man drikker før og under konkurranse? For å holde bedre på væsken? At jeg blir tørr i munnen har nok en del med nervøsitet å gjøre også (sliter med generell angst), men varmt vær spiller også ofte inn. Anonymous poster hash: 88332...b43 Å ha vanlig bordsalt i vannet høres guffent ut, det fins enklere og mer smakfulle måter å få i seg salt på. Vanlig salt, natriumklorid, gir deg de to mineralene natrium og klor. I tillegg trenger kroppen kalium, kalsium og magnesium. Med et normalt kosthold skal det ikke være nødvendig å ta mineral- eller vitamintilskudd, men før konkurranser er det ikke dumt å fylle på litt. Har du litt lite magnesium får du lettere kramper, har du for lite natrium vil kroppen slite med å ta opp vann osv. Powerbar er en produsent av sportdrikker og sportsbarer. Sportsdrikken deres er den eneste jeg vet om som inneholder alle de fem ovenfornevnte mineralene. Du kan jo ta blande deg en slik en kvelden før en kamp, og drikke en del før kampen. Pass på å ikke smådrikke, men drikk forholdsvis mye og sjelden. Sportsdrikk er døden for tannemaljen, selv bruker jeg det bare i konkurranser. Da tar jeg meg også en tyggegummi med en gang jeg kommer i mål, for å nøytralisere syren. Enda et viktig mineral er sink, som er nødvendig for at kroppen skal danne testostoron. Mer testostoron gjør at musklene regenereres raskere etter aktivitet, og du får bedre framgang. Selv bruker jeg Proteinfabrikkens mineraltilskudd Daily min. Det fins ørten andre mineraltilskudd som sikkert er omtrent like bra, men Proteinfabrikken garanterer for at alle produktene ikke inneholder rester av noe som er på dopinglista. Det har jo vært så mange toppidrettsutøvere som har blitt tatt der det, i følge dem selv, skyldes et kosttilskudd som inneholdt litt mer enn vitaminer og mineraler. Det har jo skjedd så mange ganger at man skulle tro de burde ha lært.
Wiggins Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 En ting som jeg glemte: Havregrøt er "lovlig dop". Det gir langsomme karbohydrater som varer og varer. Havregrøt eller havregryn til kvelds dagen før og til frokost konkurransedagen, da burde du ha glykogenlager så det holder.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 Et spørsmål herfra, sånn generelt, må man vurdere sportsdrikker eller kan vanlig saft være like bra? Hilsen Berit Anonymous poster hash: 132bb...620
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå