Gjest Gjest_Idja Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 I likestillingens navn lurer jeg altså på hvorfor denne festen, som skal være å feire det kommende barnet, kun holdes for mødre? Hvorfor er det mor som får gaver som kan brukes på babyen? Hvorfor har ikke far en kompiskveld? For meg ville det mest logiske være at en slik fest holdes for begge foreldrene, ikke kun mor. Med begges venner. Det er jo ikke en "pregnancy shower" men altså en babyshower - både mor og far får baby. Jeg forstår bare ikke denne utrolig sære tradisjonen, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi nordmenn har adoptert denne banale tradisjonen som gjør feiring på mor og barn, og utelater far helt? 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 vel her omkring har gutta en tur på byen, fotballkamp osv med kompiser før fødselen.. Anonymous poster hash: 0fc13...274 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Fordi det er mor som går gravid, og setter pris på en slik fest... Anonymous poster hash: 64a87...14c 7
Silfen Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 I likestillingens navn lurer jeg altså på hvorfor denne festen, som skal være å feire det kommende barnet, kun holdes for mødre? Hvorfor er det mor som får gaver som kan brukes på babyen? Hvorfor har ikke far en kompiskveld? For meg ville det mest logiske være at en slik fest holdes for begge foreldrene, ikke kun mor. Med begges venner. Det er jo ikke en "pregnancy shower" men altså en babyshower - både mor og far får baby. Jeg forstår bare ikke denne utrolig sære tradisjonen, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi nordmenn har adoptert denne banale tradisjonen som gjør feiring på mor og barn, og utelater far helt? Det finnes da for fedre. I UK heter det wet the baby's head. Det er bare ikke særlig innført her, annet enn siste heisafest for far med kompiser. Det HETER bare ikke noe.
Gjest Vevila Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Tror det er vanlig at gutta tar seg en kveld og to før fødselen, det er det i alle fall her. De pleier dog ikke å synes at babyklær og lyseblå gulpekluter er så kult.
Gjest Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 Fordi det er mor som går gravid, og setter pris på en slik fest... Anonymous poster hash: 64a87...14c Men gavene er jo til baby, ikke til mor? Hvorfor skal hun sette mer pris på det enn far?
Gjest Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Det finnes da for fedre. I UK heter det wet the baby's head. Det er bare ikke særlig innført her, annet enn siste heisafest for far med kompiser. Det HETER bare ikke noe. Ok, det har jeg aldri hørt om. Heller ikke fått med meg at det er vanlig med en siste "heisafest" for gutta.
Silfen Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Ok, det har jeg aldri hørt om. Heller ikke fått med meg at det er vanlig med en siste "heisafest" for gutta. I USA er det også vanlig med fest for far, type på pub eller noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Men gavene er jo til baby, ikke til mor? Hvorfor skal hun sette mer pris på det enn far? men det er jo ingen som hindrer kompisene til far i å arrangere noe for far? Babyshower er for mor, finn på noe annet da... Anonymous poster hash: 64a87...14c 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Men gavene er jo til baby, ikke til mor? Hvorfor skal hun sette mer pris på det enn far? Tror ikke far blir like hoppende glad for en brystpumpe og en ammepute... Anonymous poster hash: 64a87...14c 19
Silfen Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 Tror ikke far blir like hoppende glad for en brystpumpe og en ammepute... Anonymous poster hash: 64a87...14c I usa er det vissnok vanlig å gi bleier, siden det er så dyrt.
Gjest Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 men det er jo ingen som hindrer kompisene til far i å arrangere noe for far? Babyshower er for mor, finn på noe annet da... Anonymous poster hash: 64a87...14c Nei jeg lurer altså på hvorfor babyshower er for mor. Ville det ikke være mer naturlig å ha et babyshower for begge foreldrene? Eller kalle en spade for en spade, og si at det er en fest for mor, med gaver til mor, uten å late som at det egentlig er for å feire babyen... Tror ikke far blir like hoppende glad for en brystpumpe og en ammepute... Anonymous poster hash: 64a87...14c Nei men han kunne kanskje satt pris på en bæresele, en vippestol eller noen kule smekker? Jeg syns bare det er noe unaturlig med hele konseptet. "Du, nå skal vi feire at du og kona di skal få baby, så nå må du gå ut så vi kan gi kona di masse babygaver og spise god mat og kose oss uten deg. Du er tross alt bare pappa, så det holder at du drikker deg dritings". 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Men herregud, hva er problemet? VENNINNENE til MOR tar initiativ til fest, det er ingen som nekter KOMPISENE til FAR å gjøre det samme? Hvorfor skal kvinnene organisere alt, er menn så utrolig lite engasjerte i hverandres liv at de ikke gidder å lage fester selv? Merker det på andre måter også, det er aldri mennene som orker å organisere noe som helst. De skal bare komme til dekka bord. Er for øvrig helt enig i at festen er for barnet, og at det i prinsippet ikke hadde trengt å være kjønnsdelt. Men sånn som det er nå er det mer en fest som feirer graviditeten, og morskap. Ingenting som hindrer menn i å lage fest for å feire farskap. Anonymous poster hash: 93ca5...bdd 21
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Nei jeg lurer altså på hvorfor babyshower er for mor. Ville det ikke være mer naturlig å ha et babyshower for begge foreldrene? Eller kalle en spade for en spade, og si at det er en fest for mor, med gaver til mor, uten å late som at det egentlig er for å feire babyen... Nei men han kunne kanskje satt pris på en bæresele, en vippestol eller noen kule smekker? Jeg syns bare det er noe unaturlig med hele konseptet. "Du, nå skal vi feire at du og kona di skal få baby, så nå må du gå ut så vi kan gi kona di masse babygaver og spise god mat og kose oss uten deg. Du er tross alt bare pappa, så det holder at du drikker deg dritings". TRADISJON, det er mors venninner som arrangerer festen, de arrangerer den FOR sin venninne. Det er jo en fest for mor, for å feire at hun skal bli mor. Det er ikke av hensynet til babyen i magen at denne festen holdes nei... Anonymous poster hash: 64a87...14c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 I USA er det ikke uvanlig at begge kommende foreldre er på babyshower, men som vanlig har vi ikke en gang klart å importere tradisjonen slik den egentlig er.Anonymous poster hash: e6447...419 8
Gjest Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Men herregud, hva er problemet? VENNINNENE til MOR tar initiativ til fest, det er ingen som nekter KOMPISENE til FAR å gjøre det samme? Hvorfor skal kvinnene organisere alt, er menn så utrolig lite engasjerte i hverandres liv at de ikke gidder å lage fester selv? Merker det på andre måter også, det er aldri mennene som orker å organisere noe som helst. De skal bare komme til dekka bord. Er for øvrig helt enig i at festen er for barnet, og at det i prinsippet ikke hadde trengt å være kjønnsdelt. Men sånn som det er nå er det mer en fest som feirer graviditeten, og morskap. Ingenting som hindrer menn i å lage fest for å feire farskap. Anonymous poster hash: 93ca5...bdd Ro ned. Jeg stiller bare spørsmål ved en importert tradisjon. Er ikke det bare sunt å stille spørsmål, eller skal vi blindt ta til oss tradisjoner og vaner uten å spørre oss selv om det kunne vært gjort annerledes? Jeg har ikke sagt at det er et PROBLEM med STORE BOKSTAVER, men jeg syns det er interessant å spørre hva folk tenker litt mer helhetlig omkring et tema, ikke bare "sånn gjør jeg det, driter i hva andre gjør". TRADISJON, det er mors venninner som arrangerer festen, de arrangerer den FOR sin venninne. Det er jo en fest for mor, for å feire at hun skal bli mor. Det er ikke av hensynet til babyen i magen at denne festen holdes nei... Anonymous poster hash: 64a87...14c Ok... Årsaken til at jeg spør er nemlig at det i mange tråder bl.a. her inne nevnes at det er en fest for barnet, for å feire babyen, at babyen skal komme! Og det fikk jeg ikke til å stemme helt med måten feiringen er på. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 I likestillingens navn lurer jeg altså på hvorfor denne festen, som skal være å feire det kommende barnet, kun holdes for mødre? Hvorfor er det mor som får gaver som kan brukes på babyen? Hvorfor har ikke far en kompiskveld? For meg ville det mest logiske være at en slik fest holdes for begge foreldrene, ikke kun mor. Med begges venner. Det er jo ikke en "pregnancy shower" men altså en babyshower - både mor og far får baby. Jeg forstår bare ikke denne utrolig sære tradisjonen, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi nordmenn har adoptert denne banale tradisjonen som gjør feiring på mor og barn, og utelater far helt? Det var jo også en likestillingskamp å ta... Blir vel feil at mor føder barnet også da eller? Nei, finn litt større "problemer" å bruke likestillingsenergien din på... #slitsomt Anonymous poster hash: 269ab...917 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Men herregud, hva er problemet? VENNINNENE til MOR tar initiativ til fest, det er ingen som nekter KOMPISENE til FAR å gjøre det samme? Hvorfor skal kvinnene organisere alt, er menn så utrolig lite engasjerte i hverandres liv at de ikke gidder å lage fester selv? Merker det på andre måter også, det er aldri mennene som orker å organisere noe som helst. De skal bare komme til dekka bord. Er for øvrig helt enig i at festen er for barnet, og at det i prinsippet ikke hadde trengt å være kjønnsdelt. Men sånn som det er nå er det mer en fest som feirer graviditeten, og morskap. Ingenting som hindrer menn i å lage fest for å feire farskap. Anonymous poster hash: 93ca5...bdd hehe, klassisk å se det samme på utdrikningslag. Jentene har planlagt alt, laget budsjett, plan for dagen etc... mange uker i forrveien, menn drar ut på byen og blir drita, punktum. Anonymous poster hash: 64a87...14c 7
Pottah Skrevet 23. april 2015 #19 Skrevet 23. april 2015 Men gavene er jo til baby, ikke til mor? Hvorfor skal hun sette mer pris på det enn far? Nei ikke bare. Somregel er det en blanding av gaver til baby og gave til mor. F.eks. kremer til å smøre på niplene etter amming osv osv. Det er mest naturlig å gi disse gavene til mor, ettersom det er mor som bærer fram barnet og det er mor som skal amme barnet etterpå. Jeg er usikker på hvor happy menn blir for krem til såre nipler og strekkmerker. Dessuten er vel babyshower en fest for å gratulerer en venninne med at hun skal bli mor, ikke nødvendigvis babyen. Babyen får jo dåpsfest og bursdagsfester. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #20 Skrevet 23. april 2015 I USA er det ikke uvanlig at begge kommende foreldre er på babyshower, men som vanlig har vi ikke en gang klart å importere tradisjonen slik den egentlig er.Anonymous poster hash: e6447...419 Dette. Tradisjonelt var babyshower noe en venninne arrangerte for den kommende mor, så hun kunne få gaver til babyen, men det har blitt veldig vanlig i USA iallfall at begge foreldre er med og at det både er jenter og gutter (familie + venner) invitert. Forøvrig synes jeg det er litt sært at vi i Norge skal både ha babyshower og dåp. Den norske dåpsfesten likner nesten mer på amerikansk babyshower vel, bare litt mer formelt? Tror ikke de feirer dåp på samme måte som oss (der er det vel mer et religiøst rituale), men rett gjerne på meg om jeg tar feil Anonymous poster hash: 18122...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå