Gå til innhold

Pels på møbler (katt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har fire katter, er ikke noe særlig glad i å vaske, og har hatt kattene der i sikkert seks år nå. Jeg er allergisk mot katter og reagerer på all pelsen som sitter fast på stoler, sofaen, pledd de har ligget på osv.... Håndklær og klær fulle av kattehår går i vaskemaskinen, også kommer ALT ut med masse hår på.

Jeg vasker jevnlig lister, overflater osv og prøver å dra av hårene som er på møbler (med stoff), men det er så tungvindt.

Finnes det noen god løsning mot å få kattehår til å ikke sitte så godt fast? F.eks noe slags stoff å legge over stoler? Noe slags spray man kan spraye på så det ikke fester seg? NOE SOM HELST?

Jeg elsker kattene til døden, men jeg blir gal av alt kattehåret. Og han insisterer på å ha alle disse møblene som sanker hår også...

Anonymous poster hash: 90f36...3dd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klesrulle? Sånne billige får du på HM og Clas Ohlson. Et must for oss med katt, kan brukes på klær og. Når det gjelder møbler, så pleier jeg ta en fuktig klut og tørke over, så får jeg med mer pels.

Når det gjelder pels på sengetøy og håndklær har jeg ingen løsning enda.. det blir sånn fluff på sengetøyet som er umulig å få vekk. Min erfaring er at sengetøy i flanell er bedre, da setter ikke fluff og pels seg så godt.

Anonymous poster hash: 1220a...f99
AnonymBruker
Skrevet

Klesrulle? Sånne billige får du på HM og Clas Ohlson. Et must for oss med katt, kan brukes på klær og. Når det gjelder møbler, så pleier jeg ta en fuktig klut og tørke over, så får jeg med mer pels.

Når det gjelder pels på sengetøy og håndklær har jeg ingen løsning enda.. det blir sånn fluff på sengetøyet som er umulig å få vekk. Min erfaring er at sengetøy i flanell er bedre, da setter ikke fluff og pels seg så godt.

Anonymous poster hash: 1220a...f99

Jeg bruker å fukte hånden og stryke over, og bruker klesrulle. Men f.eks på kattestativet (i et slags fake-pels lignende stoff) er det helt stuck. Også pleddene har jeg hatt liten suksess med å få det av.

Skal foreslå flanell! :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med luftrenser mot kattehår? Det vil kanskje være en god ide. Skulle gjerne hatt sånn robot-støvsuger, men kattene er redd for den...

Skrevet

Håndkler og sengetøy er jeg på leting etter en løsning også... Vi har 3 jenter som er innekatter, og føler aldri at håndkler og sengetøy blir ordentlig rent.

For sofa osv bruker vi tre ting;

1, støvsuger

2. en ting som ser ut som en vindusnal, kjøpte på dyrebutikken, denne drar godt av med hår!

3. En god gammeldags hårbørste, sånn rød "fløyel", kjøpte på jernia.

Komboen av disse tre holder sofaen i ok stand. Men pynteputene og teppet er det verre med... :P

Prøv å støvsuge klorestativet. Etterpå går du over klorestativet med en børste som er ment til pattepels, dra med retningen til "pelsen" for å slite minst mulig på den. Da får du dratt opp myyye. Støvsug over etterpå igjen :)

Skrevet

Ville gredd kattene jevnlig. Ellers finnes det gummibørster du kan dra over tekstiler, det suger til seg pels

Skrevet

Ville gredd kattene jevnlig. Ellers finnes det gummibørster du kan dra over tekstiler, det suger til seg pels

Vi har blandet erfaring med å gre kattene ift til røyting. I sesongene hvor de skifter ut pelsen, er det helt klart nyttig. Men ellers synes vi det bare skaper mer hår enn det fjerner, fordi det løsner mye mer hår enn det som ville falt av ellers, så når vi er ferdig med å børste røyter de mye mer de neste par dagene. Hun langhårede må vi børste, for ellers blir hun flokete, men de to korthårede blir kun børstet når det er skifte mellom sommer/vinterpels.

Skrevet

Vi har blandet erfaring med å gre kattene ift til røyting. I sesongene hvor de skifter ut pelsen, er det helt klart nyttig. Men ellers synes vi det bare skaper mer hår enn det fjerner, fordi det løsner mye mer hår enn det som ville falt av ellers, så når vi er ferdig med å børste røyter de mye mer de neste par dagene. Hun langhårede må vi børste, for ellers blir hun flokete, men de to korthårede blir kun børstet når det er skifte mellom sommer/vinterpels.

Poenget med børsting er jo å få av mer hår. Man må børste lenge nok, til man ikke får med noe særlig mer. Hver dag, flere ganger om dagen og ikke med furminator osv!
Skrevet

Kanskje om man har mer tålmodige katter enn våre :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...