Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei!
Har en rekke spørsmål ang. kjøp av bolig.
Først og fremst startlån. Jeg og samboer vurderer å søke startlån, men lurer på om det lønner seg å søke hver for oss- eller sammen. Er redd vi får avslag på flekken om vi søker sammen. Jeg tjente 410 000 ifjor, ja, det er en GOD del, men en god del av dette har dessverre blitt brukt til å betale ned gjeld og restskatt, og derfor ikke blitt spart. Samboeren min tjente rett i underkant av 400 000, men vil tjene langt mer i år. Jeg har inntrykket av at startlån-reglene har blitt mye strengere (kun til økonomisk vanskeligstilte, aleneforsørgere osv) men i vår kommune har det vært enkelte med inntekt på opp til 1 mill som har fått innvilget startlån. Kan vi søke startlån hver for oss om vi skal kjøpe bolig sammen, eller må vi søke sammen? Det er ikke mye vi trenger da samboer har spart opp 150 000.
Har også spørsmål ang. fellesutgifter, dette går liksom aldri helt inn. Dersom en leilighet ligger ute med prisantydning 1 mill, og fellesgjeld på 1 mill. Totalt 2 mill. Tar man da opp lån på kun 1 mill og må betjene fellesgjelden (la oss si 5000 kr månedlig) på "siden" av lånet? Trenger man da kun EK til 1 mill som er prisantydning?

Setter stor pris på svar :-)
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker på startlån hos kommunen tror jeg det blir vanskelig å få innvilget.

De endret rettningslinjene sine i fjor vår, og gir nå kun startlån til de mest vanskeligstillte som småbarnsfamilier, flyktninger, personer med lav men fast inntenkt osv.

Du låner ikke til fellesgjelden, men den blir tatt med i beregning i lånet ditt. Er lånet på 8000 i mnd, og en fellesutgift på 5000,- blir det totalt 13.000,-for dere å betale hver mnd. Det vil si du får mindre lån om fellesutgiftene på boligen er høy, og høyere lån dersom du ikke kjøper en andelsleilighet.

Anonymous poster hash: aedba...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...