Gå til innhold

NAV: praksisplass, AAP og feil utbetaling.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn. Har vært i praksis gjennom NAV i en bedrift i 7 måneder. Har arbeidet 80% (kl07-kl13) og fått minstesats AAP hele løpet. På et møte i februar/mars med bedriftsleder i bedriften og veileder fra NAV, ble det bestemt at en overgangsfase skulle starte 1.4.15. Det innebærer at han skal jobbe 80% og få utbetalt 80% av ordinær lønn. Han skal fortsette å sende meldekort, og fikk veiledning i hvordan meldekortet skal sendes da han måtte be om hjelp for et par uker siden.

Men utbetalingen som kom, var AAP minstesats. Ifølge bedriftslederen, skulle NAV stå for utbetalingen på 80% av ordinær lønn i bedriften. Dvs noe høyere enn AAP minstesats, som er relativt lav. Han har forsøkt å få kontakt med veilederen sin, uten hell. Spørsmålet er om han vil motta etterbetaling pga for lav utbetaling sist gang?

Anonymous poster hash: 50261...3fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet virkelig ikke selv! Men kommenterer, så kommer du litt høyere opp på listen 😉

Tror jeg ville kontaktet kontoret direkte. Jeg hadde trøbbel med saksbehandleren min før, og det var umulig å få kontakt, så når jeg kontaktet kontoret i kommunen, ble de helt forskrekket og skaffet meg et møte med sjefen, hun fikset alt på flekken og beklaget veldig. Lengste tid før en får kontakt tilbake/svar, skal være tre dager.

Anonymous poster hash: 67383...7c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV utbetaler til arbeidsgiver, så han skal få ordinær lønn og bli trukket i AAP.

Anonymous poster hash: 58626...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV utbetaler til arbeidsgiver, så han skal få ordinær lønn og bli trukket i AAP. Anonymous poster hash: 58626...182

Dersom det e lønnstilskudd det er snakk om da. All ordinær lønn kommer fra arbeidsgiver, NAV utbetaler ikke lønn (med unntak av om du deltar i kommunens kvalifiseringsprogram).

Anonymous poster hash: 58626...182

AnonymBruker
Skrevet

NAV utbetaler til arbeidsgiver, så han skal få ordinær lønn og bli trukket i AAP. Anonymous poster hash: 58626...182

Trukket?

• Liker 1
Skrevet

7 mnd i praksis på AAP? Her har noen ikke gjort jobben sin, for de kan da fanden meg ikke være seriøs når de mener folk skal gjøre samme jobben som de andre i så mange måneder.

AnonymBruker
Skrevet

7 mnd i praksis på AAP? Her har noen ikke gjort jobben sin, for de kan da fanden meg ikke være seriøs når de mener folk skal gjøre samme jobben som de andre i så mange måneder.

Det er jo litt "ekkelt" å tenke på at han har gått glipp av mye penger, men samtidig har han fått arbeidserfaring med på kjøpet. Det er jo verdt ganske mye. Han hadde ikke erfaring fra "faget" i utgangspunktet, men er ganske godt opplært nå. Men NAV svarer visst fortsatt ikke.

Men ved feil utbetaling, kan han kreve etterbetaling? Først sa han til meg at bedrift/NAV skulle betale 40-60 av lønnen, som en overgangsfase. Men det siste jeg hørte var at han nevnte dette for den daglige lederen som sa at det var NAV som ordnet utbetalingen (?).

Jeg vet de har surret før, han jobbet noen søndager i desember og skulle få utbetalt fra bedriften. Fikk pengene i mars... Etter å ha mast 4-5 ganger.

Skrevet (endret)

Ja, han kan kreve å få pengene etterbetalt. Bedriften høres heller ikke seriøs ut.

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet

Er 7mnd lenge?

Jeg har vært i praksis i snart et år nå på AAP for å finne restarbeidsevnen min etter en stor operasjon.

Synes det er ganske frustrerende, for jeg jobber jo som en helt vanlig ansatt, nå for tiden i 60% stilling. Dette er på ei sykehusavd. Og jeg har jobbet 40%, 50%, 70% (som ble for mye), og nå ned i 60% for å se om det funker bedre.

Får bare utbetalt AAP, samme summen som jeg har hatt hele tiden.

En annen ting er at avd.leder ikke setter inn vikar ved sykdom hos ansatte siden jeg er der. Så da jobber jeg jo egentlig som en gratis vikar da. Og har ikke mulighet for å ta en ekstra pause eller gå hjem viss smertene blir for sterke.

Synes det er noe som skurrer at jeg skal jobbe som en vanlig ansatt, få utbetalt samme AAP som jeg har gjort hele tiden, og jobben tjener på å ikke leie inn vikar.

Beklager at jeg kuppet tråden din litt Ts!

Anonymous poster hash: 25efc...218

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han kan kreve å få pengene etterbetalt. Bedriften høres heller ikke seriøs ut.

Nei, det må jeg si meg enig i..

AnonymBruker
Skrevet

Er 7mnd lenge? Jeg har vært i praksis i snart et år nå på AAP for å finne restarbeidsevnen min etter en stor operasjon. Synes det er ganske frustrerende, for jeg jobber jo som en helt vanlig ansatt, nå for tiden i 60% stilling. Dette er på ei sykehusavd. Og jeg har jobbet 40%, 50%, 70% (som ble for mye), og nå ned i 60% for å se om det funker bedre. Får bare utbetalt AAP, samme summen som jeg har hatt hele tiden. En annen ting er at avd.leder ikke setter inn vikar ved sykdom hos ansatte siden jeg er der. Så da jobber jeg jo egentlig som en gratis vikar da. Og har ikke mulighet for å ta en ekstra pause eller gå hjem viss smertene blir for sterke. Synes det er noe som skurrer at jeg skal jobbe som en vanlig ansatt, få utbetalt samme AAP som jeg har gjort hele tiden, og jobben tjener på å ikke leie inn vikar. Beklager at jeg kuppet tråden din litt Ts! Anonymous poster hash: 25efc...218

Jeg må bare kommentere at de ikke har lov å la deg arbeide mer enn 60% uten at bedriften betaler deg overtid :) bare så du vet det, det er forbudt.

• Liker 2
Skrevet

Er 7mnd lenge?

Jeg har vært i praksis i snart et år nå på AAP for å finne restarbeidsevnen min etter en stor operasjon.

Synes det er ganske frustrerende, for jeg jobber jo som en helt vanlig ansatt, nå for tiden i 60% stilling. Dette er på ei sykehusavd. Og jeg har jobbet 40%, 50%, 70% (som ble for mye), og nå ned i 60% for å se om det funker bedre.

En annen ting er at avd.leder ikke setter inn vikar ved sykdom hos ansatte siden jeg er der. Så da jobber jeg jo egentlig som en gratis vikar da. Og har ikke mulighet for å ta en ekstra pause eller gå hjem viss smertene blir for sterke.

Synes det er noe som skurrer at jeg skal jobbe som en vanlig ansatt, få utbetalt samme AAP som jeg har gjort hele tiden, og jobben tjener på å ikke leie inn vikar.

1. Du er der for å være "ekstrahjelp", ikke gå som vanlig arbeidstaker, så hvis sjefen din ikke setter inn vikar hvis det ringes inn sykemeldinger så gjør de en feil (det her vet de at de ikke har lov til). Bare du å gå hjem hvis du begynner å få skikkelig vondt, og gi beskjed i jobbloggen og saksbehandler om hvorfor.

2. Hvis du har gått overtid så skylder de deg penger i tillegg til AAP. Prøv å være litt slu nå sånn at du får dem utbetalt i juni som er en skattefri måned. Det har du fortjent siden du har bare AAP.

3. Sist, men ikke minst: Du er der får å finne ut av din restarbeidskraftsevne, hvis du får smerter hvis du jobber mer enn 60% så har du mye godt funnet ut av hvor mye du kan jobbe nu. Du skal ikke behøve å gå i praksis på et sted hvor du utnyttes lengre.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare kommentere at de ikke har lov å la deg arbeide mer enn 60% uten at bedriften betaler deg overtid :) bare så du vet det, det er forbudt.

Fy søren, jeg var på det meste helt opp i 80%!! Men da fikk jeg så sterke smerter at jeg ble sykemeldt i noen uker, og gikk ned til 70% og nå da 60%....

Nå føler jeg meg litt utnyttet her. Tror jeg må ringe saksbehandleren min.

AnonymBruker
Skrevet

Fy søren, jeg var på det meste helt opp i 80%!! Men da fikk jeg så sterke smerter at jeg ble sykemeldt i noen uker, og gikk ned til 70% og nå da 60%.... Nå føler jeg meg litt utnyttet her. Tror jeg må ringe saksbehandleren min. Anonymous poster hash: 25efc...218

Ja. Og all tid mer enn 60%, skal være i samarbeid med NAV. Få deg et møte, og ta med en oversikt over hvor mye ekstra du har jobbet. Du skal ikke jobbe gratis..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Du er der for å være "ekstrahjelp", ikke gå som vanlig arbeidstaker, så hvis sjefen din ikke setter inn vikar hvis det ringes inn sykemeldinger så gjør de en feil (det her vet de at de ikke har lov til). Bare du å gå hjem hvis du begynner å få skikkelig vondt, og gi beskjed i jobbloggen og saksbehandler om hvorfor.

2. Hvis du har gått overtid så skylder de deg penger i tillegg til AAP. Prøv å være litt slu nå sånn at du får dem utbetalt i juni som er en skattefri måned. Det har du fortjent siden du har bare AAP.

3. Sist, men ikke minst: Du er der får å finne ut av din restarbeidskraftsevne, hvis du får smerter hvis du jobber mer enn 60% så har du mye godt funnet ut av hvor mye du kan jobbe nu. Du skal ikke behøve å gå i praksis på et sted hvor du utnyttes lengre.

Lykke til.

De vil redusere en gang til ned til 50% før de lander på en konklusjon...... Heldigvis er jeg snart ferdig med dette nå.

Det var i november i fjor jeg var oppe i 80% på det meste, og ble sykemeldt. I slutten av desember så gikk jeg 70% og ut januar før de reduserte til 60% som jeg har gått i helt til nå. Men nå skal de på nytt redusere til 50%, så det ser ut som om det er 50% de lander på sånn at jeg kan søke ufør for de restrerende 50%.

Jeg er så forbanna sliten av alt dette og ser frem til å bli ferdig så jeg kan begynne å jobbe og tjene penger istedet for den lusne AAP-utbetalingen jeg har. Det er litt smålig bittert å vite at jeg kunne ha tjent gode penger i snart et år kontra det jeg får utbetalt. Jeg jobber jo som en helt vanlig ansatt.

Skrevet

De vil redusere en gang til ned til 50% før de lander på en konklusjon...... Heldigvis er jeg snart ferdig med dette nå.

Det var i november i fjor jeg var oppe i 80% på det meste, og ble sykemeldt. I slutten av desember så gikk jeg 70% og ut januar før de reduserte til 60% som jeg har gått i helt til nå. Men nå skal de på nytt redusere til 50%, så det ser ut som om det er 50% de lander på sånn at jeg kan søke ufør for de restrerende 50%.

Jeg er så forbanna sliten av alt dette og ser frem til å bli ferdig så jeg kan begynne å jobbe og tjene penger istedet for den lusne AAP-utbetalingen jeg har. Det er litt smålig bittert å vite at jeg kunne ha tjent gode penger i snart et år kontra det jeg får utbetalt. Jeg jobber jo som en helt vanlig ansatt.

Ja, skjønner den. Klem.

AnonymBruker
Skrevet

Provoserende lesning. Det verserer utallige historier som denne; arbeidsgivere sparer gode penger på å la folk med praksisplass jobbe i ordinær stilling, og kjører på med ubetalt overtid til vedkommende sykemeldes.

Ikke bare går det ut over vedkommende i praksisplass, men også ordinære arbeidstakere som skvises ut av gratis areidskraft.

Dessuten er det nok av andre ting NAV trenger å bruke pengene på enn å forsyne slike arbeidsplasser med gratisvikarer.

Ta deg en prat med saksbehandleren din og fortell det du har skrevet hær, sånn skal det ikke være og du skal selvsagt ha lønn for det du har jobbet ekstra.

Anonymous poster hash: bac41...c69
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Provoserende lesning. Det verserer utallige historier som denne; arbeidsgivere sparer gode penger på å la folk med praksisplass jobbe i ordinær stilling, og kjører på med ubetalt overtid til vedkommende sykemeldes.

Ikke bare går det ut over vedkommende i praksisplass, men også ordinære arbeidstakere som skvises ut av gratis areidskraft.

Dessuten er det nok av andre ting NAV trenger å bruke pengene på enn å forsyne slike arbeidsplasser med gratisvikarer.

Ta deg en prat med saksbehandleren din og fortell det du har skrevet hær, sånn skal det ikke være og du skal selvsagt ha lønn for det du har jobbet ekstra.

Anonymous poster hash: bac41...c69

Kan jeg komme med etterkrav på det jeg jobbet for ifjor da?

Er så glad jeg snart er ferdig! Jeg er så sliten at de dagene jeg ikke jobber så ligger jeg rett ut og bare sover. Legen min har også reagert pga jeg har fått så økte smerter at jeg må i perioder benytte meg av reseptbelagte smertestillende som inneholder morfin. Og sånn skal det jo ikke være.

Jeg fungerte veldig bra i 50% stilling, så hvorfor de nå skal ha meg til å jobbe en periode til i 50% når jeg allerede har testet det ut må fuglene vite...

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Han skulle få penger i går, fortsatt ikke fått idag visst.. Mye tull med det greiene der. Jeg måtte låne ham penger. Men det står ikke engang at han skal få penger på NAV sin side..?

AnonymBruker
Skrevet

Er 7mnd lenge?

Ja jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Mange arbeidsgivere som utnytter folk som er i NAV systemet. Er trist at de svakeste og fattigste skal bøte, og da mest trolig bli svakere og fattigere. Stå på kravene dine, selv om det koster deg livet i innsats.

Anonymous poster hash: 1b4bd...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...