AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Jeg er ganske stressa nå. Får i grunn ikke sove om natta.. Har MasterCardgjeld på 49000 for øyeblikket. Betaler inn hele lønna hver gang jeg får lønn, ca 24000, for så å bruke kortet igjen. Gjelda krymper ca 5000 per mnd, men det er jo dyre renter. Har noen her fått innbakt slik gjeld i boliglånet? Kjøpte leilighet i august i fjor, så lånet er forholdsvis ferskt.. I tillegg har jeg fått nesten 20000 i baksmell på skatten, uten mastergjeld hadde det vært trangt, med er det klin umulig føles det som. Får hverken lønn eller feriepenger i juni da jeg nettopp har startet i jobb.. Noen som vil hjelpe meg å sette opp et ok budsjett? Har 24000 utbetalt i mnd, 7000 går til boliglån, 3300 går til fellesutgifter, 700 går til kollektivtransport, 400 til mobil, 400 til strøm, 300 til tv/Internett. Prøver å holde meg på 2000 på mat, men blir som regel nesten 3000. Kjøper så og si ingenting annet. Grunnen til gjelda er innkjøp av møbler til leiligheten, hadde ingenting og var student frem til jul. Har ikke studielån, er 21 år.Anonymous poster hash: 29586...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Får hverken lønn eller feriepenger i juni da jeg nettopp har startet i jobb..Anonymous poster hash: 29586...2f0 Når du ikke har opptjent feriepenger er du ikke nødt til å ta ut ferie. Anonymous poster hash: 10361...dbe 7
Gjest Stinky Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 (endret) For det første så klipper du alle kredittkort i 2. For det andre tviler jeg sterkt på at banken går med på å refinansiere lånet siden boliglånet er så ferskt. Men det skader ikke å spør. For det tredje: Betaler du både renter og avdrag på lånet? Hvis ja: Få avdragsfritt i noen mnd så du får betale ned gjelden. For det fjerde: 400 på mobil?! Denne bør du redusere til et vanlig abonnement på 199. Nå til budsjett: Inntekt: 24 000 Boliglån: 7000 Fellesutgifter: 3300 Transport: 700 Mobil: 199 Strøm: 400 Tv/Internett: 300 Mat: 2500 Da har du nesten 10 000 til gjeld. Lev sparsommelig en periode. Det vil også gå enda raskere om du får avdragsfritt en periode (Antar beløpet da vil bli ca 5000) Endret 23. april 2015 av Stinky 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 Håper i hvert fall du har lært nå, å ikke bruker penger du ikke har. Man trenger faktisk ikke møbler til flere titalls tusen når man akkurat har kjøpt leilighet og ikke eier nåla i veggen.Anonymous poster hash: 02e92...b88 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Når du ikke har opptjent feriepenger er du ikke nødt til å ta ut ferie.Anonymous poster hash: 10361...dbe Jo, jobben min stenger 3 uker hver sommer..Anonymous poster hash: 29586...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 For det første så klipper du alle kredittkort i 2. For det andre tviler jeg sterkt på at banken går med på å refinansiere lånet siden boliglånet er så ferskt. Men det skader ikke å spør. For det tredje: Betaler du både renter og avdrag på lånet? Hvis ja: Få avdragsfritt i noen mnd så du får betale ned gjelden. For det fjerde: 400 på mobil?! Denne bør du redusere til et vanlig abonnement på 199. Nå til budsjett: Inntekt: 24 000 Boliglån: 7000 Fellesutgifter: 3300 Transport: 700 Mobil: 199 Strøm: 400 Tv/Internett: 300 Mat: 2500 Da har du nesten 10 000 til gjeld. Lev sparsommelig en periode. Det vil også gå enda raskere om du får avdragsfritt en periode (Antar beløpet da vil bli ca 5000) Betaler renter og avdrag ja, spurte om avdragsfrihet i 6 mnd i januar, banken sa nei.. Anonymous poster hash: 29586...2f0
Pengebingen Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Hmmm... Budsjett har du jo selv satt opp forsåvidt, og det gjenstår ca 9600 kroner du da kan bruke på gjeld. Da halvverte jeg mobilkostnadene, du får fint abonnementer til 199 pr mnd som holder om du er litt bevisst på bruken. 50 k er da borte på under et halvår. Først må du klippe kredittkortet så du slutter å bruke det! Deretter må du leve på budsjettet ditt og betale ned ekstra med pengene som er til overs. Det høres ikke lurt ut å betale inn hele lønna og deretter bruke kortet. Å leve etter en fast plan (=budsjett) er nøkkelen til å ha kontroll. Og så må du tenke litt over dine egne holdninger til pengebruk for å unngå at dette skjer igjen. Du kan ikke bruke penger du ikke har, uansett hvor tom en leilighet måtte være. Det du da skulle gjort var å møblere med "gis bort" fra finn.no i starten og deretter supplert og byttet ut ettersom det var overskudd på lønningene. Du må tenke smartere fremover og forstå at inntekten din er den begrensende faktor. Ikke hva du har lyst på eller lyst til. Ønsker kan kun oppfylles dersom det finnes penger til det, hvis ikke må ønskene revideres til å passe til lommeboka. Klipp kortet, lag en plan, sett opp et budsjett og begynn å betale ekstra på gjelden hver mnd til den er borte. I det du har en plan som funker vil du sove bedre igjen Og gjelden er fullt håndterbar og blir ganske raskt borte om du bare får litt orden på ting 13
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Håper i hvert fall du har lært nå, å ikke bruker penger du ikke har. Man trenger faktisk ikke møbler til flere titalls tusen når man akkurat har kjøpt leilighet og ikke eier nåla i veggen.Anonymous poster hash: 02e92...b88 Bare IKEA møbler, men kjøkkenet måtte ferdigstilles med hvitevarer, og det var integrerte hvitevarer det var skap til her. Så er det som har kostet.Anonymous poster hash: 29586...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Du burde klare deg med 2000 i måneden på mat/dagligvarer. Jeg har aldri, i mine seks år som student, brukt mer enn det. Anonymous poster hash: 114fc...218 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Bare IKEA møbler, men kjøkkenet måtte ferdigstilles med hvitevarer, og det var integrerte hvitevarer det var skap til her. Så er det som har kostet.Anonymous poster hash: 29586...2f0 Har man ikke råd så har man ikke råd, det hjelper ikke om det er IKEA da. Det er ikke noe som heter at du "måtte ferdigstille kjøkkenet". På Gis bort på finn.no kunne du funnet det du trengte for å leve. Et lite, gammelt kjøleskap og en hybelkomfyr eller kokeplate, en gammel sofa og et bord.Anonymous poster hash: 02e92...b88 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 Har man ikke råd så har man ikke råd, det hjelper ikke om det er IKEA da. Det er ikke noe som heter at du "måtte ferdigstille kjøkkenet". På Gis bort på finn.no kunne du funnet det du trengte for å leve. Et lite, gammelt kjøleskap og en hybelkomfyr eller kokeplate, en gammel sofa og et bord.Anonymous poster hash: 02e92...b88 Er fullt klar over det. Men hadde ikke regnet med så mye i baksmell på skatten, er det som bekymrer meg mest. MasterCard kan jeg styre innbetalinga på selv, restskatten må betales til gitte datoer. Anonymous poster hash: 29586...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 Har du spurt banken om å bake de 49k inn i boliglånet da? Burde ikke være noe problem, boligverdien har nok økt en god del siden du kjøpte, ut fra markedet generelt å dømme. Får du nei kan du sjekke med andre banker om refinansiering av hele lånet. Anonymous poster hash: 10361...dbe 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Har du spurt banken om å bake de 49k inn i boliglånet da? Burde ikke være noe problem, boligverdien har nok økt en god del siden du kjøpte, ut fra markedet generelt å dømme. Får du nei kan du sjekke med andre banker om refinansiering av hele lånet.Anonymous poster hash: 10361...dbe Nei, har ikke gjort det. Regner med de sier nei siden de sa nei til avdragsfrihet? Bankkontakten min er også venn av pappa, hvis han og min mor får vite dette blir jeg nok gjort arveløs. Derfor spør jeg ikke de om penger heller. Vurderer å spørre de om hjelp til baksmellen, for den kan jeg ikke noe for(skulle sjekka at jeg betalte mer skatt, men ja, du skjønner). Det blir de nok ikke sure for ihvertfall. Anonymous poster hash: 29586...2f0
aliloll Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Kan si jeg var i samme situasjon som deg ifjor. Jeg fikk ikke delt opp restskatten, og måtte betale 2 avdrag på 14 000. Måten jeg løste dette på var å ta på meg mye ekstra jobb, og skaffet meg en tredje jobb. På denne måten brukte jeg hovedinntekten min til faste regninger og nødvendigheter, og de to andre jobbene fikk dekt opp restskatten. Skatten er viktigst å betale i dette tilfellet, selv om Mastercardet har skyhøy rente. Har også brukt Mastercard på samme måte som deg (sette inn hele lønna for å så bruke kortet) men kan si at dette IKKE er en lønnsom måte. Vil heller anbefale deg at du fast setter inn 5000-8000 uten å bruke kortet etter du har betalt inn restskatten. Hør også med banken din om du kan få betale avdragsfritt grunnet restskatt, de er vanligvis ganske greie på det. Så håper jeg du passer på å betale nok skatt nå i år! Baksmell is a bitch :-) Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 Er fullt klar over det. Men hadde ikke regnet med så mye i baksmell på skatten, er det som bekymrer meg mest. MasterCard kan jeg styre innbetalinga på selv, restskatten må betales til gitte datoer. Anonymous poster hash: 29586...2f0 Du er jo helt fjern i forhold til økonomi. Man kjøper ikke møbler på kreditt, enkelt og greit. Man sparer til man får råd til å kjøpe. Og baksmell er heller ikke noe man får ut av det blå uten å vite om det. Skatten er ikke som et pengespill der du vinner eller taper helt tilfeldig. Skatten er regnet ut fra hva du har av inntekt, renteutgifter osv og du får baksmell fordi du har betalt for lite skatt i fjor.Anonymous poster hash: 02e92...b88 4
Gjest 82girl Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Nei, har ikke gjort det. Regner med de sier nei siden de sa nei til avdragsfrihet? Bankkontakten min er også venn av pappa, hvis han og min mor får vite dette blir jeg nok gjort arveløs. Derfor spør jeg ikke de om penger heller. Vurderer å spørre de om hjelp til baksmellen, for den kan jeg ikke noe for(skulle sjekka at jeg betalte mer skatt, men ja, du skjønner). Det blir de nok ikke sure for ihvertfall.Anonymous poster hash: 29586...2f0 men de bankansatte har vel taushetsplikt?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Kan si jeg var i samme situasjon som deg ifjor. Jeg fikk ikke delt opp restskatten, og måtte betale 2 avdrag på 14 000. Måten jeg løste dette på var å ta på meg mye ekstra jobb, og skaffet meg en tredje jobb. På denne måten brukte jeg hovedinntekten min til faste regninger og nødvendigheter, og de to andre jobbene fikk dekt opp restskatten. Skatten er viktigst å betale i dette tilfellet, selv om Mastercardet har skyhøy rente. Har også brukt Mastercard på samme måte som deg (sette inn hele lønna for å så bruke kortet) men kan si at dette IKKE er en lønnsom måte. Vil heller anbefale deg at du fast setter inn 5000-8000 uten å bruke kortet etter du har betalt inn restskatten. Hør også med banken din om du kan få betale avdragsfritt grunnet restskatt, de er vanligvis ganske greie på det. Så håper jeg du passer på å betale nok skatt nå i år! Baksmell is a bitch :-) Lykke til! Takk, betaler med tabelltrekk i år, så det går nok greit Anonymous poster hash: 29586...2f0
ransfelt are Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Jo, jobben min stenger 3 uker hver sommer..Anonymous poster hash: 29586...2f0 Du må prøve å få deg jobb i de tre ukene jobben er stengt. Ikke sikkert det går men verdt et forsøk. Og så følger du alle de andre rådene også.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #19 Skrevet 23. april 2015 Ta småjobber i ferien eller eventuelt søk sommerjobb på sykehjem etc. Hvis foreldrene dine godtar det, be om et lån av dem for å dekke baksmellen. Så betaler du ned 5-9000 av mastercardet per måned til det er nedbetalt, deretter klipper du kortet og betaler like mye per måned tilbake til foreldrene sine helt til baksmellen er nedbetalt. Samtidig setter du av minimum 500 kr i mnd til sparing, så du har noe til uforutsette utgifter. Etter at begge korttidslånene er nedbetalt sparer du opp en større buffer, noen tusen per mnd til du har en buffer på et par månedslønninger. Siden bruker du KUN av denne ved særskilte behov, aldri kredittkort. Vær også obs på at denne skal gå til å betale fremtidige baksmell på skatten med mindre du klarer å endre skattetrekket slik at du trekker korrekt. Du har ikke råd til å kjøpe klær, dra på ferie, spise på restaurant, kjøpe interiør, etc, før korttidslånene er nedbetalt og du har spart opp en buffer, så her er det bare å legge seg i selen. Anonymous poster hash: b853b...eae 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #20 Skrevet 23. april 2015 Nei, har ikke gjort det. Regner med de sier nei siden de sa nei til avdragsfrihet? Bankkontakten min er også venn av pappa, hvis han og min mor får vite dette blir jeg nok gjort arveløs. Derfor spør jeg ikke de om penger heller. Vurderer å spørre de om hjelp til baksmellen, for den kan jeg ikke noe for(skulle sjekka at jeg betalte mer skatt, men ja, du skjønner). Det blir de nok ikke sure for ihvertfall.Anonymous poster hash: 29586...2f0 Det er bare en måte å finne ut, og det er å spørre banken. Forklar situasjonen, og med den baksmellen på toppen. Nevn også at du alternativt vurderer å bytte bank for refinansiering. Det kan få dem på gli, tvilsomt at de vil miste deg som kunde pga noe så enkelt som dette. (Med mindre du har en veldig dårlig historikk fra før) I tillegg bør du klippe kredittkortet og levere det inn, både for din egen del men også for å øke velviljen fra bankens side, ved å vise at du har en fornuftig innstilling til problemet. Du kan alltids skaffe nytt kort senere når du har stabilisert økonomien din. Men ikke før du har endret holdningene dine en smule og spart deg opp en solid buffer på sparekonto. Og slapp av, bankkontakten har taushetsplikt og gidder nok ikke å risikere jobben sin for å plapre om deg. Anonymous poster hash: 10361...dbe 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå