Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har ca. 100.000 på konto, men trenger 375.000 kr for "drømmehuset". Ønsker å kjøpe rett over nyåret så drømmen er å spare opp til 200.000 kr til da. Mangler da 175.000 kr. Mamma og stefar må være kausjonister da pappa ikke har råd og besteforeldrene mine vil si nei pga. andre barnebarn.

Spm.:

1. Mamma og stefar har mye lån fra før. De har stort hus, -13 modell campingvogn som kostet en del OG de er flinke til å bruke kredittkort, MEN de har et ganske stort hus taksert til 4 mill for 4 år siden. Hva er sjangsen for at de kan stille med sikkerhet i bolig for det 175.000 jeg mangler?

2. Har samboer men han går på AAP, og kommer nok ikke ut i vanlig jobb ila. det nærmeste året. Derfor skal lånet bare stå på meg. Han kan vel ikke å stå på det? Han skal betale halvparten av huslånet i mnd. som husleie.

3. Kan jeg få lån med fastjobb og ca. 319.000 kr i året (håper på ny jobb innen lånetiden på ca. 350.000 i årslønn)?

Takk for alle svar! :)

Anonymous poster hash: 729e7...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går virkelig din kjære med på opplegg under pnkt 2? Har han ingen som kan stå kausjonist for han, evnt kan han høre med husbanken om startlån til EK? Dårlig business for han. Evnt lag en avtale så han betaler seg inn etterhvert.

nr 1 er det helt umulig for noen av oss å svare på.

3. Generelt sier bankene at du kan låne 3 x din egen brutto årsinntekt, minus andre lån. Har du betalingsanmerkninger og inkasso så kan du slite.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at punkt to er veldig dårlig for han. Det er jo utnyttelse av han på høyt nivå! Slemt.

Anonymous poster hash: 9f824...19d

Skrevet

Selvfølgelig kan samboeren din stå sammen med deg på lånet, hvorfor i alle dager skulle han ikke gjøre det? Særlig når han skal betale halvparten (!) av lånet fra sin AAP, da bør han jammenmeg få lov til å eie halvparten av boligen også.

Nr 1 er jo helt avhengig av hvor mye lån foreldrene dine faktisk har...

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ser det er mange Som re

AnonymBruker
Skrevet

Ser det Er mange som reagerer på at han ikke skal bli med på boliglånet. Dette er fordi han har en god del lån fra før som vi er redd for at ødelegger sjangsen for lån. Når han betaler husleie som jeg kalte det betaler han seg samtidig inn i lånet ;) Vi er bare usikre på om begge kan stå på lånet ift. hans gjeld fra før.

AnonymBruker
Skrevet

har ca. 100.000 på konto, men trenger 375.000 kr for "drømmehuset". Ønsker å kjøpe rett over nyåret så drømmen er å spare opp til 200.000 kr til da. Mangler da 175.000 kr. Mamma og stefar må være kausjonister da pappa ikke har råd og besteforeldrene mine vil si nei pga. andre barnebarn.

Spm.:

1. Mamma og stefar har mye lån fra før. De har stort hus, -13 modell campingvogn som kostet en del OG de er flinke til å bruke kredittkort, MEN de har et ganske stort hus taksert til 4 mill for 4 år siden. Hva er sjangsen for at de kan stille med sikkerhet i bolig for det 175.000 jeg mangler?

2. Har samboer men han går på AAP, og kommer nok ikke ut i vanlig jobb ila. det nærmeste året. Derfor skal lånet bare stå på meg. Han kan vel ikke å stå på det? Han skal betale halvparten av huslånet i mnd. som husleie.

3. Kan jeg få lån med fastjobb og ca. 319.000 kr i året (håper på ny jobb innen lånetiden på ca. 350.000 i årslønn)?

Ville ikke hatt kausjonist, er en stor risiko for dem, og risiko for uenigheter mellom dere skulle det skje noe.

Sambo kan stå på lånet, men sett deg selv som hobedsøker.

Anonymous poster hash: 6ffa6...23e

• Liker 1
Skrevet

Ser det Er mange som reagerer på at han ikke skal bli med på boliglånet. Dette er fordi han har en god del lån fra før som vi er redd for at ødelegger sjangsen for lån. Når han betaler husleie som jeg kalte det betaler han seg samtidig inn i lånet ;) Vi er bare usikre på om begge kan stå på lånet ift. hans gjeld fra før.

Det skal veldig mye til for at han har så mye lån fra før at dere får MINDRE lån i banken når dere legger til hans inntekt også. (Da har han sannsynligvis ikke mulighet til å betjene halve lånet uansett.) Særlig siden du tydeligvis har inntekt til å betjene hele lånet selv, ellers får du jo ikke lånet alene heller. Det er nå uansett bare å spørre banken, får dere mindre lån sammen er det jo bare å si at du da velger å ta alt lånet selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster dette "Drømmehuset" da? 350000 i brutto årsinntekt er ikke mye å få boliglån på.

Anonymous poster hash: 4a92a...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster dette "Drømmehuset" da? 350000 i brutto årsinntekt er ikke mye å få boliglån på.

Anonymous poster hash: 4a92a...4a9

Ønsker hus til 2,5 mill. Slik jeg ser boligmarkedet her får vi ta et hus med god plass og lite å gjøre med (maling evt.). Trenger 375.000 i EK for lån på 2,5 mill.

Skrevet (endret)

Tror ikke du får 2,5 mill i lån på 350K (319K) i året.

Edit; hvorvidt moren din og stefar kan stille 175K i sikkerhet kommer jo an på hvor mye lån de har. Er det frigjort minst 175K burde det gå fint.

Endret av FantasDick
  • Liker 1
Skrevet

Tallene dine stemmer ikke. 375 000,- i egenkapital dekker kravet til EK på et lån på 2 500 000,- mens du bare tjener 319 000,- som da gjør at banken neppe vil låne deg mer enn 1 000 000,-

Skrevet

Du tjener nok for lite til å få et slikt lån.

Og så lurer jeg på hvordan du har tenkt å klare å spare 200.000 kr på under ett år, med kun 319.000 kr i inntekt brutto.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener nok for lite til å få et slikt lån.

Og så lurer jeg på hvordan du har tenkt å klare å spare 200.000 kr på under ett år, med kun 319.000 kr i inntekt brutto.

Det er veldig lett! Prioriter riktig :) Sparte 100.000 i fjor med inntekt på 319.000 og nye 100.000 i år.

Vi har faste utgifter som husleie 8800, strøm ca. 1000 og mobil til 200.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hatt kausjonist, er en stor risiko for dem, og risiko for uenigheter mellom dere skulle det skje noe.

Sambo kan stå på lånet, men sett deg selv som hobedsøker.

Anonymous poster hash: 6ffa6...23e

Åja så det går ann! Godt å få litt tips :) Føler det er lettere å møte banken senere når vi vet mer :)

AnonymBruker
Skrevet

Tallene dine stemmer ikke. 375 000,- i egenkapital dekker kravet til EK på et lån på 2 500 000,- mens du bare tjener 319 000,- som da gjør at banken neppe vil låne deg mer enn 1 000 000,-

Hmm, ser de ikke på hvordan man bruker pengene også? Sparing osv.? Ei venninne med lik lønn fikk lån på 1,6...

Over nyåret håper vi at samboer også er i jobb og at jeg tjener 350.000. Si han tjener rundt 320.00 og jeg 350.000, hvor mye vil da banken låne oss?

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, ser de ikke på hvordan man bruker pengene også? Sparing osv.? Ei venninne med lik lønn fikk lån på 1,6...

Over nyåret håper vi at samboer også er i jobb og at jeg tjener 350.000. Si han tjener rundt 320.00 og jeg 350.000, hvor mye vil da banken låne oss?

Edit: Hun var alene om lånet.

Skrevet

Vi har 730K i året og har nettopp fått lån på 2,5 mill, som banken mener et smertegrensa vår. De ser ikke på hvordan vi bruker/har brukt pengene våre, men kun ren inntekt i forhold til standardbudsjett (sifo?).

• Liker 2
Skrevet

Tallene dine stemmer ikke. 375 000,- i egenkapital dekker kravet til EK på et lån på 2 500 000,-

Hei!

Det er kanskje en ide å sette seg litt inn i hvordan ting fungerer før du uttaler deg?

375.000,- i egenkapital alene dekker absolutt ikke kriteriene for å få et boliglån på 2.5 mill., men det er riktig at 375.000,- i stor grad kan bidra til å få et boliglån på 2.125.000 kroner dersom betjeningsevnen tilsier at en kan takle et lån på dette beløpet.

I så fall vil selve budsjettet kunne tilsi 2.5 mill. Utbytter man budsjettet til det fulle, vil man i et slikt tilfelle ha en belåningsgrad på ca. 85 % av boligens verdi, noe som er innenfor de rammene som er satt vedrørende boliglån.

AnonymBruker
Skrevet

Spm.:

Du vil ikke få særlig mer i lån enn en mill, så den drømmen kan du nok skrinlegge med en gang.

Anonymous poster hash: 82329...3af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...