Gå til innhold

Skal kjøpe meg inn i leiligheten. Hvor mye og hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig dårlig på utregning av sånne ting så trenger litt hjelp. Jeg skal kjøpe meg inn i samboers leilighet og det er som følger:

Taksten (ny takst) er 1,5 mill. Restlånet er kr. 785.000. For to år siden tok han opp 250.000 i lån til ny bil som han da bakte inn i huslånet.

Planen er at vi deler 50/50 på låneutgiftene inkl. renter de resterende 9 årene av lånetiden.

Hvor mye vil jeg da eie av leiligheten? Betaler ikke jeg også ned på ekstra billånet hans som er bakt inn om vi splitter kostnadene i to eller har ikke det noe å si sånn sett?

Holder det at jeg blir medlånetaker og betaler min halvdel i md, eller tar jeg opp lån og kjøper ut hans del på en måte?

Vi skal selvfølgelig skrive kontrakt, men om vi gjør det nå at jeg eier x % av leiliegheten så har jeg jo egentlig ikke betalt alt dette enda...

Jeg er litt lettere forvirret og setter stor pris på litt hjelp til å gjøre det hele litt klarere ang. hvor mange prosent eierandel jeg får og hva som er rett ang. å kjøpe seg inn når lånet også inneholder bilkjøpet hans (jeg har egen bil og bruker ikke hans).

På forhånd takk for hjelpen.

Anonymous poster hash: 4b61a...409
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal du eie halvparten av boligen så må du betale halvparten av boligens verdi: 1 500 000,- / 2 = 750 000,-

Hvis du skal betale halvparten av restlånet (780 000 / 2 = 390 000,-) så eier du (390 000 / 15 000) 26% av boligens nåværende verdi.

Når det ikke er snakk om mer penger så vil jeg anbefale deg å kjøpe 50% av boligen (750 000,-). Da er han straks gjeldfri og du har "masse" gjeld, altså kommer han til å føle det naturlig å betale mer på de andre utgiftene enn deg og du kommer best ut av det.

Glem bilen og billånet, det er en annen sak.

Endret av Bud
AnonymBruker
Skrevet

Tja... nå er jeg ikke ute etter å komme best ut av det, men at vi deler rettferdig. Så det er naturlig for meg å dele på de andre utgiftene også.
TS

Anonymous poster hash: 4b61a...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...