Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sys du om dette navnet? Drit i Quisling, om hundre år er allting glemt uansett. Jeg syns navnet er pent og min sønn skal hete det.

Anonymous poster hash: 1a0fe...bae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke "drite i Quisling". Isolert sett ingenting galt med navnet, det høres nå ut som et solid norsk navn, men det lyser fortsatt "Quisling" i øynene på de fleste når de hører det. Så kan det godt finnes unntak, men de fleste har svært negative assosiasjoner, og det er jo folk barnet må forholde seg til.

Av de mange hundre (om ikke tusen) navnene man kan gi sitt barn virker det helt merkelig å bevisst gi barnet sitt et navn som innbyr til harselas og problemer. Det har ingen annen hensikt enn å gi barnet en ulempe fra start av. Enten man synes det er bra at et navn kan være så belastende eller ikke må man forholde seg til verden, det er en del av voksenlivet. Klart man kan gi uvanlige navn som noen sikkert kan ha det gøy med på vedkommendes bekostning, ellers hadde det blitt utrolig tørt og kjedelig, men noen navn kan kun være en belastning. Vidkun er et slikt.

Anonymous poster hash: b8659...2a3
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er et pent navn.

Anonymous poster hash: f95d4...392

AnonymBruker
Skrevet

Rart navn. Satt sammen av to ord, vid og kun.

Anonymous poster hash: b545e...c19

Skrevet

"om hundre år er allting glemt" .........!!!

Man må kunne sin historie for at den ikke skal repetere seg........

Skrevet

Quisling eller ikke, jeg liker ikke navnet. Vid. Kun.

AnonymBruker
Skrevet

Nei nei og atter nei! Gjør sønnen din en tjeneste, ikke gi han det navnet!! Jeg kjenner jeg hadde stoppa opp om noen presenterte seg med det navnet, og slik vil han stadig oppleve det. Man tenker fort på et av de mest utskjelte etternavnene i verden med en gang. I England bruker de Quisling som et synonym for forræder.

Anonymous poster hash: 0feef...a55

Skrevet

Altfor tidlig. Vidkun har bare èn betydning for meg.

Skrevet

Uavhengig av historien så er det et mindre pent navn. Du kan jo endre ditt eget navn til Vidkun, så sparer du et lite barn for belastningen.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir da ikke glemt! Det er en del av historien og navnet vil alltid gi assosiasjoner. Men uansett... Hvis det blir glemt om hundre år er det fortsatt for tidlig å kalle barnet ditt det nå. Og en siste ting: Navnet er ikke noe fint.

Anonymous poster hash: a115e...578

Gjest Runforit
Skrevet

Historie...man glemmer ikke historie. Derfor vi har Historietimer og bøker.....

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg synes navnet er kjempefint, men at historien gjør at det ikke kan brukes på mange generasjoner enda.

Skrevet

Synes ikke det er et veldig pent navn i seg selv, og jeg hadde vært forbanna om jeg hadde fått det navnet. Jeg hadde skiftet med en gang jeg fant ut hvem Quisling var. Tror forresten ikke noe på "glemt om 100 år". Du husker vel fremdeles Franz Ferdinand? Selv om han var et offer og ikke en forræder, vil han alltid bli husket, og han var ikke landssviker engang! Og nå er det over 100 år siden han døde, så satser på at Vidkun vil bli husket i ganske mange hundre år fremover.

Skrevet

Lurer på om foreldre vil vegre seg for å kalle barna sine for f.eks. Anders i fremtiden.

Skrevet

Jeg tar ikke dette seriøst. Ingen "driter i historie" og kaller ungen sin Vidkun.

Annonse
Skrevet

Lurer på om foreldre vil vegre seg for å kalle barna sine for f.eks. Anders i fremtiden.

Tror nok det er for vanlig. Det har vært populært ganske lenge, og det finnes vel flere generasjoner med Anders, enn med Vidkun. Men det er bare gjetning :)

Skrevet

Det kan jo ikke sammenlignes. Alle kjenner en Anders, det finnes tusenvis. Det fantes bare en Vidkun.

Skrevet

Det kan jo ikke sammenlignes. Alle kjenner en Anders, det finnes tusenvis. Det fantes bare en Vidkun.

Ja, det er kanskje for vanlig til å skulle bli boikottet. Kjenner jo selv en Anders, og han er jo tipptopp. Så er vel helst sånn at folk fremdeles har gode assosiasjoner til navnet...

Men var bare en tanke. Vil likevel tro de som ble direkte berørt av tragedien vil ha større motforestillinger mot å kalle barna sine det navnet.

Skrevet

Jeg tar ikke dette seriøst. Ingen "driter i historie" og kaller ungen sin Vidkun.

Hehe, har du sett "Kampen for tilværelsen" på NRK? Det er jo bare tull alt sammen da, men kan jo tenkes at det finnes noen få stakkars sjeler der ute... :P

Gjest Haaploes
Skrevet

Tror det blir annerledes. Per i dag er det ifølge SSB 14 personer som har Vidkun som fornavn (kan være fornavn nummer to), til gjengjeld er det nesten 20.000 som heter Anders. Det er i tillegg et navn brukt internasjonalt, i motsetning til Vidkun som er norrønt.

Quislings landssvik var så utspekulert at "Quisling" også blir/ble brukt om svikere i andre land. Jeg håper virkelig at du tuller, TS, for du kommer til å gjøre livet til sønnen din vanvittig vanskelig dersom du kaller ham Vidkun. Spesielt sånn som den politiske situasjonen i Europa er nå.

Tenk litt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...