Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okai, nå trenger jeg litt hjelp angående hvor mye kalorier jeg burde få i meg. Det jeg driver med nå er tydeligvis ikke en sunn slanking. Jeg kan fortelle at jeg i desember veide 79/80 kg, og i dag veier jeg 67/68 kg. (Jeg er 169,5 høy). Kostholdet mitt ser sånn ca sånn her ut hver dag:

Forkost: 2 knekkebrød og 2 egg
Lunsj: et eple og en banan

Middag: en kyllingfilet og kokte grønnsaker

Kveldsmat: 2 knekkebrød og 2 egg

Ikke alltid sånn her, men sånn ca. Dette tilsvarer altså ca 1000 - 1100 kalorier.

I tillegg går jeg ca 12 - 15 km omtrent hver dag + styrketrening ca 3 ganger i uka. Skal prøve på 3 - 5 ganger i uka.

Dere trenger ikke forklare meg at dette er usunt. Jeg er fult klar over det. Det er derfor jeg spør om hjelp nå. Jeg vil bare vite hva jeg kan endre for å gjøre dette på en sunn måte.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er altfor lite mat. Virkelig? 1000-1100 kalorier? Er det musklene dine du vil miste?

Anonymous poster hash: 6d4f6...60f
Skrevet

Nei dette er altfor lite mat. Virkelig? 1000-1100 kalorier? Er det musklene dine du vil miste?

Anonymous poster hash: 6d4f6...60f

Skjerp deg! Jeg skriver i innlegget at jeg er fult klar over det, og at det er nettopp derfor jeg spør etter hjelp. Hvorfor ellers tror du jeg spør? Jeg skrev også at jeg ikke ønsket slike kommentarer. Har du ikke hjelp å komme med, kan du la være.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva du lurer på. Du vet at du spiser for lite, så det åpenbare svaret burde være "spis mer"?

Lurer du på hvor mange kalorier du bør få i deg hver dag? Google BMR-kalkulator eller bare bruk denne: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Er du usikker på hva du bør spise? Spis litt av hvert, et vanlig kosthold er bra nok. Lurer du på hva et vanlig kosthold er, så spør.

Har du vansker, psykisk eller fysisk, med å få i deg nok mat? Søk legehjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å legge til litt ulike typer nøtter og bær?

Anonymous poster hash: 0d57f...fd9
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du lurer på, da? Du spiser altfor lite, stakkars kropp... Du lurer på hvordan øke kalorimengden?

Et lurt sted å begynne er jo å innføre lunsj. Frukt er ikke lunsj. Bare der kan du hente inn en del kalorier. Det ser ut som du får i deg altfor lite fett, så det ville jeg også jobbet med. Avokado, smør, fløte, ulike oljer - bruk dette til de ulike måltidene.

Anonymous poster hash: 2d9af...81b

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva du lurer på. Du vet at du spiser for lite, så det åpenbare svaret burde være "spis mer"?

Lurer du på hvor mange kalorier du bør få i deg hver dag? Google BMR-kalkulator eller bare bruk denne: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Er du usikker på hva du bør spise? Spis litt av hvert, et vanlig kosthold er bra nok. Lurer du på hva et vanlig kosthold er, så spør.

Har du vansker, psykisk eller fysisk, med å få i deg nok mat? Søk legehjelp.

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor mye jeg må spise for å ha en sunn slanking. Noen sier 1300 kalorier er helt fint, andre sier det er skadelig. Hva er riktig?

I tillegg til at jeg ønsker en lavere fettprosent ønsker jeg å bygge muskler. Men det er jo klart at det er vanskelig å bygge muskler med 1000 kalorier. Hvor mye må jeg spise når jeg både vil ned i vekt og bygge muskler?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis du skal bygge muskler må du i kalorioverskudd. Aner ikke hvor mye du bør ligge på for å få overskudd, men med all gåinga di vil jeg tippe du må ligge godt over 2000,kanskje nærmere 3000.

Men hvis du samtidig vil gå ned i vekt blir det mye vanskeligere. Det er en vanskelig balanse, og det enkleste er nok å fokusere på vektnedgang først, og når du oppnår fettprosenten du ønsker kan du begynne å bygge muskler.

Jeg ville aldri lagt meg under 1500 kalorier med ditt aktivitetsnivå, og på styrkedagene ville jeg ligget rundt 2000. Da jeg telte kalorier for mange år siden hadde jeg samme mål som deg (vektnedgang men bevare muskler) og ble da anbefalt 1600 kalorier på treningsfrie dager, og 1900 på treningsdager. Dette var utfra kalkulatorer som tar hensyn til styrketreninga, og ikke idiotapper som lifesum og my fitnesspal som kun fokuserer på å rase ned i vekt når de anbefaler kalorimengde. Appene er gode til å regne kalorier, men de er elendige til å anbefale kalorimengde.

Og til syvende og sist må man bare prøve seg frem. Er du redd for å gå opp i vekt ville jeg økt kalorimengden sakte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull at man MÅ ligge i kalorioverskudd for å bygge muskler. Jeg er selv et levende bevis på det. Jeg ligger på rundt bmr i kaloriinntak (bittelitt over) og går opp i muskelmasse og ned i fett. Cluet er å spise nok proteiner så kroppen ikke tærer på musklene. Jeg spiser sikkert 2 gram protein per kilo kroppsvekt og det fungerer veldig bra! Aldri sulten heller :)

Anonymous poster hash: a920e...167

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er bare tull at man MÅ ligge i kalorioverskudd for å bygge muskler. Jeg er selv et levende bevis på det. Jeg ligger på rundt bmr i kaloriinntak (bittelitt over) og går opp i muskelmasse og ned i fett. Cluet er å spise nok proteiner så kroppen ikke tærer på musklene. Jeg spiser sikkert 2 gram protein per kilo kroppsvekt og det fungerer veldig bra! Aldri sulten heller :)

Anonymous poster hash: a920e...167

Du har rett i at det går an (noe jeg også sier i mitt innlegg), men for de fleste vil det være ganske vanskelig å få til, fordi det er en hårfin balanse i kostholdet. Jo lavere man ligger på kaloriene, jo vanskeligere er det å bygge muskler. For noen vil det være enklere enn for andre, og det er derfor jeg sier man må prøve seg frem. For nybegynnere vil det funke bra å gjøre begge samtidig, men så vil det gjerne bli vanskeligere og vanskeligere.

Grei artikkel om emnet: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/adding-muscle-while-losing-fat-qa.html/

Men nå er det også mange som tror de ønsker å bygge muskler, når det eneste de ønsker er å definere musklene mer. Da holder det å gå ned i fettprosent samtidig som man ivaretar muskelmassen. Ønsker man sprettrumpe er det for eksempel ikke sikkert at man egentlig ønsker å bygge rumpa.

Uansett vil det være veldig vanskelig (og dårlig gjort mot kroppen) å prøve å bygge muskler på 1200 kalorier daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...