AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Jeg er student, så jeg er ikke veldig flink til å spise sunt. Det har gått masse i Fjorline, boks med spagetti og nudler. Fikk vite at blodtrykket mitt er litt høyt. Ikke kritisk, men ja, litt høyt. Hva mat kan jeg lage for å forbedre dette? Jeg er skikkelig instillt på å bli en sunnere person. Steg en vil være å kutte ned på salt... for det vet jeg er usunt. Hva ellers? Hvordan kan jeg tilsette smak på mat uten salt? Anonymous poster hash: f47dd...7c2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Ferdigmat som fjordland, nudler, pizza, brød, etc. etc. inneholder mye salt. Det er det som slår mest ut i forbindelse med høyt blodtrykk. Den posen med smakstilsetning på nudler er nesten bare salt. Som kommer i tillegg til saltet som er i nudlene. Så kvitt deg med saltet, og baser deg på rene produkter og lag maten fra bunnen av selv. F.eks rent kjøtt, ris, hjemmelaget brød der du kutter ut saltet osv. Det er mye mer krydder som setter god smak på ting, enn salt Chilli, hvitløk, paprika, spiskumen osv. osv. For å få noe som kan minne litt om salt smak. Har jeg fått sansen for sitron-lime saft. Som jeg spruter oppi når jeg steker. lager gryter osv. Da kjøper jeg slike gule flasker som man har oppi te osv. det er praktisk og marinerer maten godt. Gir den litt syrlig saltaktig smak. Røyker eller snuser du. Må du kuttet ut det. Jeg hadde høyt blodtrykk. Men med disse justeringene som beskrevet over. Kom jeg på et akseptabelt nivå. Anonymous poster hash: 67b70...64a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Tusen takk for svar. Nei, jeg røyker og snuser ikke, jeg drikker nesten aldri alkohol heller. Jeg tror det er bare kostholdet mitt og muligens stress nå som eksamen nærmer seg. Anonymous poster hash: f47dd...7c2
Meridian Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 (endret) Kutt ut hvetemel, sukker. Bytt ut salt med himalayasalt (fåes kjøpt på helsekost og er mye sunnere og bedre kvalitet). Ja til vann, grønsaker, salater, avokado, nøtter, frø, oljer, fisk flere ganger i uken, kjøtt noen få ganger i uken. Fisk du kan spise er sei, torsk, laks, ørret, peppermakrell, sild .. Det er bra for blodtrykket og bra for deg og slankende sammen med grønsaker, wokket eller dampet eller grillet. Salater er også bra for helsa. Husk olivenolje på maten og salaten etter at du har tilbredt den. Strø gjerne på sesamfrø o.l. Lag maten fra grunnen av. Ikke kjøpt så mye ferdigmat og halvfabrikata. Spis frukt og bær til kos, og spise gjerne melon og dadler og druer. Endret 23. april 2015 av Bølle 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Vi er omtrent i samme båt TS. Bølle over meg nevner mange flotte ting, og etterhvert som du blir mer erfaren på kjøkkenet, så tar det også mindre tid å lage seg god og sunn mat. Jeg vil i tillegg tipse deg om å øke den fysiske aktiviteten din. Ikke bare hjelper det på blodtrykket, men også for å holde eksamensnervene noenlunde i sjakk. Jeg bruker Couch to 5K-programmet - en halvtime tre ganger i uka. I tillegg går jeg en time daglig, samt fartlek to ganger i uka. Jeg er riktignok bare på uke fem i programmet, men blodtrykket mitt er blitt bedre. Ønsker deg lykke til med såvel helbred som eksamen!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 I tillegg til kosthold har harde intervaller god effekt på blodtrykket. Anonymous poster hash: 569ff...8fd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Kan jeg spørre hva blodtrykket ditt er? Blodtrykk er veldig dynamisk, og en enkel måling hos legen har liten verdi. Jeg hadde det en gang, men hjemmemålinger viste et helt normalt/lavt blodtrykk. Ellers har kondisjonstrening god effekt på trykket, og spesielt intervalltrening. Anonymous poster hash: 7685f...0a6
Cata Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 Bytt ut salt med himalayasalt (fåes kjøpt på helsekost og er mye sunnere og bedre kvalitet). Hva for noe? Salt er og blir NaCl enten det kommer fra et hav som tørket ut for 250 millioner år siden eller det dampes ut av sjøvann i dag. Ser det står at det inneholder mer mineraler, så mulig det er "sunnere" i så måte, men hva høyt blodtrykk angår, så må det da være mindre salt som gjelder - uansett hvor det kommer fra.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 Bort med salt, lag ting fra bunnen slik at du vet hva som er i det. Frukt, grønt og magert kjøtt, sunt fett. Tren kondisjon, og om du har overflødige kilo kan selv 1-2 kilo mindre gjøre utslag på blodtrykket. Og ikke stress selvsagt. Lettere sagt enn gjort:P Om du synes du stresser prøv meditasjon, pusteteknikker, onani, kontakt med dyr og natur:) Går du på p-piller? Regner med legen har sagt det, men om blodtrykket er i det høyeste laget bør du vurdere å kutte dem ut. Anonymous poster hash: aff49...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå