Gå til innhold

Hva griller du? Og hva slags tilbehør har du til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig er grillsesongen i gang, og i år har jeg ambisjoner om å grille MYE.

Noen som vil dele gode grillmiddagstips? Ender altfor ofte opp med det samme; grillskiver, spicy pølser, kyllingfilet, potetsalat eller småpoteter fra ovnen (har ikke så stor kulegrill) og en god salat...

Anonymous poster hash: 0dc26...167

Skrevet

Startet i februar jeg :P Over snittet gira på grilling og BBQ.

Jeg har ikke peiling på hva du driver med på grillen, men du har i det minste kullgrill. Lære seg å sette opp grillen for direkte og indirekte varme er jo basiskunnskap, de fleste retter funker best på indirekte varme og litt høyere varme helt til slutt er min erfaring :) Kullgrill er også ypperlig til å røyke på, ved bruk av diverse tresorter, har du ikke tilgang på frukttre eller eik kan du f.eks kjøpe weber sine flis i butikkene :)

Helgrillet kylling er jo knallgodt, da gjerne spatchcocked. Hva med kalveentrecote? Lammelår, lammeskank og lammecarre er jo godt. Hjemmelaget hamburger, gjerne om du kan kverne noe kjøtt selv blir det som regel ekstra godt.

Ostesmørbrød er jo digg på grillen, Bruschetta er jo en fin forrett, samme med kyllingvinger og den slags.

Svinenakke anbefaler jeg virkelig i alle former, gni inn med sennep og gni inn en egenkomponert rub. Perfekt på grillen :)

Ellers så er jo hel lakseside godt, gjerne på lav temperatur og med litt epleflis eller lignende.

Bakt potet er fint tilbehør, sleng gjerne litt bacon på grillen og fyll potetene på slutten og topp med ost som smelter på grillen.

Squash, løk, champignon og tomat er f.eks alle gode ting på grillen. Pensle med olje smaksatt med div krydder og urter.

Om du ikke har det så syns jeg at steketermometer både slik som kan stå i steker, fugler osv under lokket på høy temp og slike digitale som du kan sjekke underveis er nødvendig å ha. For å justere tempen best så er det ofte anbefalt å ha øverste ventil helt åpen og bruke de i bånn til å justere. Kull brenner raskere og varmere, briketter brenner lenger og på lavere temperatur.

Jaja, kan sikkert holde på i hele evigheten jeg.

God grillings!

post-65792-0-11488200-1429734960_thumb.j

Spatchcocked chicken! :)

• Liker 2
Skrevet

Oj, denne må jeg følge! Håper flere bidrar, for her er vi også veldig kjedelige i grillingen...

Gjest Ennasus
Skrevet

Alt kan grilles :fnise:

Kjøtt:

-Hel laks grilla på skinnsiden

-torsk i folie med purre og løk

-lammelår (!)vi grilla det i påska og det er noe av det beste kjøttet jeg har smakt tror jeg..

-"vanlig" grillmat: koteletter, pølser, spare ribs..

-vanlig kjøtt som kyllingfilet, kalkun, indrefilet av svin..

-hel kylling

-elg!

-grillspyd!

Tilbehør (ikke grillet):

-tomat"salsa"salat (tomat, paprika, sukkererter, kinakål, lime, vårløk, rødløk, reddik - her skal det være litt som en salsa, så det er mye tomat og lite salat på en måte..)

-potetsalat

-fløtegratinerte poteter

-focaccia med aioli

Tilbehør (grillet):

-grønnsaker grillet i folie (her kan man bruke det meste men vi pleier å ha purre, rødløk, blomkål, brokkoli, gulrot, paprika og noen ganger poteter)

-fløtegratinerte poteter i folie på grillen

-grilla mais og asparges (gjerne baconsurret)

-fylt paprika, sopp og tomat

-cherrytomater

-søtpotet, squash og aubergine i skiver

AnonymBruker
Skrevet

Laksefilet grillet i sølvfolie med salat og potetsalat til. Mmm

Anonymous poster hash: 06a6e...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt fra landdyr/pattedyr (pescetarianer), så dette griller jeg:

Marinert laks

Scampi på spyd

Hjemmelagde vegetarburgere/pølser

Maiskolber

Tomat

Sopp

Asparges

Paprika

Tilbehør pleier å være en salat eller potetslat og de grønnsakene jeg griller.

Anonymous poster hash: 5de15...8be

Skrevet

Vi griller alt mulig. Har bålpanne som vi bruker omtrent hele året og det er jo så greit å lage middag ute, når en har lyst til å være ute. I tillegg til en del av det undennevnte, har vi wok til bålpanna som gir mye bedre smak og er svært mye raskere enn å woke på komfyren. I blant koker vi også ting, men det er jo ikke akkurat grilling.

Siden vi ofte lager mat ute flere dager i uka i sommerhalvåret går det i tillegg til lignende ting som de over, i en del helt enkle ting som:

Fiskekaker eller kjøttkaker med grillbakt potet, råkost til og kanskje litt bakte grønnsaker og smeltet smør.

Kjøttboller eller kjøttkaker tredd på spyd, med f.eks grønnsaker og potet bakt i folie eller grønnsaker som er direkte grillet ( mais, løk, paprika)

Div " pakker" med f.eks renskav, salt, litt pepper, løk, potet enebær, smør og rømme og pakker med div fisk og grønnsaker

Grillet eple og is til dessert.

Bruker ellers en del pastasalat.

Skrevet

Kan jeg anbefale å kikke litt på norges grillmester?? Ligger ute på tv 2 sumo, så på fjordårets sessong og det var masse gode tips! Masse tilbehør som ser digg ut!

Gjest Nanna87
Skrevet

Grillet laks i folie med appelsin, sitron, havsalt, og pepper. Bakte poteter, potetsalat, grillet tomat, og en nydelig salat med mye Apetina!

Skrevet

Det aller aller beste jeg vet med kullgrill er å grave ned poteter i folie og lage bakte poteter. Det er himmelsk, veldig enkelt, og de blir MYE fortere i grillen enn i ovnen :)

Ellers er det kjempedigg å steke grønnsaker enten på spyd eller i aluminumsform.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Bruker grillen som jeg ville brukt ovnen. Jeg tenker altså ille spesifikt grillmat, men middagsmat.

Jeg griller derfor altmuligrart. Laks, ørret, biff, kylling, svin osv

Og da i forskjellige varianter. Kyllingfilet, hel kylling, fylt kylling, kyllingvinger. Hel fisk, laksefileter.

Tilbehør er alt fra diverse hummus og moser/pureer, salater (både varme og kalde) osv

Skrevet

Her griller vi fisk, svin, biff, kalkunfilet og diverse fjonge pølser. Bruker mye marinader (lager selv) og eksperimenterer iblant med diverse røykflis.

Ved siden av serveres diverse kalde salater (agurksalat, tomatsalsa, potetsalat og pastasalat). Bakt potet eller potetskiver med god olivenolje og urtekrydder er også populært.

Soppstuing, blomkålgrateng og fylt squash finner også veien til grillen. Store portobellosopp kan fylles og grilles også.

Vi griller i grunn mye, og variert. Elsker grillsesongen!

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skjer grilling dessverre kun innendørs på grillpanne (bor i leilighet midt i byen).

Men vil tipse om et par-tre favoritter likevel:

- Grillet grønn asparges. Virkelig knallgodt! Til feks hvit fisk, som tilbehør til kjøtt, som del av tapasbord, eller på egenhånd. Ha litt god olivenolje og flaksalt over før servering.

- Grillet halloumi (kypriotisk ost). En sitronbåt til, og feks couscoussalat med tomat, løk og urter, eller bare grillet tomat, feks. Fint alternativ til vegetarianere.

- Grillet hel Hardangerørret fylt med sitron og frisk rosmarin. Ha gjerne en halv sitron til som er svartgrillet i snittflaten, og myk polenta med masse parmesan. Veldig fin kombinasjon.

- Grillet sjøkreps penslet med olivenolje, frisk chili og revet hvitløk , :spise: Fordrer at man har tilgang på levende/rå sjøkreps som kløyves på langs og pensles med marinaden før grilling, og så grilles med skallet ned mot grillristen. Hadde jeg hatt kullgrill var dette det første jeg hadde brukt den til. Sitronbåt som tilbehør, og kanskje et persilledryss.

Anonymous poster hash: db6d3...c87
Skrevet

Lammelår som ble utbeinet og surret, på kullgrillen.

Fikk en kjernetemp på 70 grader grunnet noen usikre sjeler som ikke liker rosa. Saftig, mørt og godt!. Fikk hvile 30min før det ble skåret opp.

post-65792-0-05957500-1429988652_thumb.j

post-65792-0-44930200-1429988666_thumb.j

Skrevet

Kjøpte marinerte grillfileter fra Finsbråten her om dagen! Serverte med salat bestående av isberg, mais, agurk og fersk ananas og vannmelon, i tillegg til søtpotet bakt i folie. Knallgodt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...