AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Jeg har gjeld. Mye gjeld.. Ingen vet om det og kommer mest sannsynlig ikke til å tro meg heller hvis jeg sier det. Jeg er utad en kontrollert person, stabil, god jobb, grei økonomi, eier bolig og har lang utdanning. Men jeg har over 300.000,- i forbruksgjeld fordelt utover mange kreditorer. Har flere ganger forsøkt å betale ned, men enten kommer det nye regninger eller så klarer jeg ikke å følge planen min. Er så lei og sliten nå. Jobber døgnet rundt. Hadde satt opp en plan som jeg skulle følge, to dager senere kommer et krav på 6000,- fra i fjor. I tillegg strøk jeg på oppkjøring forrige måned og må ta ny prøve snart pluss penger til kjøretimer. Føler jeg har absolutt null kontroll og er helt fra meg. Har ca 27.000,- i måneden etter skatt og faste utgifter på rundt 17.000,-. Kommer til å bruke mange år på å betale ned og det gjør meg så frustrert selv om jeg vet det er min feil. Det vil ikke være aktuelt for meg å jobbe mer da jeg allerede jobber godt over 100% og ikke har noe som helst glede av det. Er helt nede i kjelleren og alt føles rimelig håpløst nå.. Noen tips?Anonymous poster hash: 37cbb...50d
Pengebingen Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Mener du at du har 27.000 igjen etter faste utgifter? I såfall betaler du jo ned på et år ca
wintergirl Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 Har du vært i banken og spurt om du kan samle gjelda til en? Refinansiere huslånet f.eks? Hvis du får samlet alt til et sted så blir det jo mindre å betale også.
ErnstRonningen Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 Hvor mye gjeld har du utenom de 300 000 kr? Boliglån, billån studielån etc? Og hva liker din bruttoinntekt på? Er det noe av gjelden du ikke har klart å betjene, altså at du har fått betalingsanmerkning(er) ?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 27.000,- er totalt. Kan tjene mellom 27-35k, men "grunnlønna" er 27.000,- Tjener ca 500.000,- brutto og skatter 36%. Har ingen betalingsanmerkninger. Kan ikke bake noe inn i boliglånet fordi boliglånet er bare ett år gammelt i tillegg har jeg kausjonist som jeg ikke vil skal få greie på dette. Betaler alltid i tide. Boliglånet er på 2 millioner (min andel), studielånet er på 400.000,- og forbrukslån 300.000,-...Anonymous poster hash: 37cbb...50d
Høna79 Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Har du noensinne sett på Luksusfellen? Hvis ikke, så se et par episoder. Nær sagt hver eneste episode dreier seg jo om en variant av det du beskriver her. Og oppskriften går som regel noe i retning av: - Hvis du har noe å selge (anlegg, "stæsj", gammelt utstyr, sykkel, TV etc) - så gjør det. Bruk pengene på å nedbetale lån. Har du dyr bil, regne på om det lønner seg å selge denne og kjøpe en billigere (husk å ta med alle kostnader!) - Hvis du kan refinansiere dyr forbruksgjeld, gjør det. F eks ved å bake det inn i boliglånet (som du har sagt ikke går), eller ved å samle flere av "smålånene" i et større lån, med bedre betingelser - men OBS, ikke ta opp mer i lån. - Gå gjennom eget forbruk - de fleste har poster de kan spare inn på (her tar jeg forbehold om at det er et Luksusfellen-fenomen).. Men kanskje bruker du f eks mer penger på å spise ute/ kafé/ junk på bensinstasjonen enn du tror. Og her kommer det viktigste: Kontakt kreditorene dine! Forklar de situasjonen. Lag et budsjett og en plan på nedbetalingene. Prøv å få kreditorene til å stanse renter/purringer som stadig øker og blir verre. Hold planen! Prioriter hvilke regninger som skal betales i hvilken rekkefølge (f eks er det offentlige blant "de verste" å betale for sent til, med høye gebyrer etc). Men kanskje kan du benytte deg av en betalingsfri periode til Lånekassen (hvis du har studielån da), for å betale ned på dyre smålån med 20% rente. Som sagt - se et par episoder av Luksusfellen, de har mange gode tips. G'luck 1
Pengebingen Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Ok, så du har ca 10.000 igjen etter faste utgifter da? Er det da inkl mat? Hvis ikke har du kanskje ca 7.000 til å betale ned gjeld ekstra. Og det er jo ganske bra, så da er det bare å ta fatt på arbeidet Gjelden burde da være borte på drøye to år, noe som heller ikke er håpløst. To år uten å ha penger til noe annet enn gjeld er ikke morsomt, men du må huske at du må jo allerede ha hatt det ganske gøy (på forskudd) når du har såpass mye i forbrukslån. Det svir alltid å bruke penger man ikke har på forskudd, så da blir det et par kjipe år for å betale alt tilbake. Men det er verdt det når jobben endelig er utført Som foreslått over bør du også selge unna så mye du kan, hver krone du får inn gir litt kortere tid til du er kvitt forbruksgjelda. Du kan selvsagt kontakte kreditorene, men i motsetning til de på Luksusfellen vet dine kreditorer at du kan betale hver måned, og er nok ikke like villige til å tape penger når de vet de kan unngå det. I tillegg har du nok inntekt til å faktisk betale ned ekstra, så det virker da ikke så hyggelig å ringe å spørre om "rabatt" på penger du skylder. Som sagt, du kan gjøre det, du kan være heldig og da lønner det seg jo, men personlig synes jeg det er litt betenkelig iom at du faktisk kan betale og vil betale. Du har inngått en skriftlig kontrakt med kreditor, og selv om du nå sikkert angrer, så er jo en avtale en avtale. Moralsk sett mener jeg det da er mest riktig å ikke bryte den avtalen om man kan unngå det. Men dette må du selv vurdere din innstilling til selvsagt. En grei fremgangsmåte for å ta tak i problemet er f.eks: 1) sett opp et budsjett som viser nøyaktig hvor mye du kan betale ekstra ned på gjeld hver måned 2) reduser utgifter slik at du får mer til å betale gjeld. Jo mer du får til overs, jo raskere forsvinner gjelda 3) Bruk et par mnd (eller selg masse!) på å sette av en buffer på 10.000 kroner, så du ikke må låne mer penger om en virkelig krise oppstår. Den lille bufferen blir din syltynne livline mens du kvitter deg med gjelda. 4) Sett opp oversikt over all gjeld, og betal ned etter snøballmetoden, en av gangen. Veldig motiverende! 5) Gå hardt og intensivt inn for å betale ned raskest mulig, brukt minimalt med penger utover å dekke helt basis behov. Det er ikke flaut å si at du ikke har råd til ting, for det har du virkelig ikke. Legg om livet til å passe til hovedmålet som må være å se gjelden fordufte snarest mulig. Det blir uansett bare for et par år. 6) Bruk ALT av feriepenger/skattepenger til å betale gjeld. Ferieturer må utgå frem til lånene er betalt. Gjelden din er absolutt håndterbar med din inntekt, og jo fortere du kommer igang med å betale den ned, jo lettere vil du få det tror jeg Det dummeste du kan gjøre er å gi opp og ha den med deg i mange mange år fremover. Brett opp ermene og bli intensiv over et par år i stedet. Så kan du gå videre uten slikt tull på skuldrene 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Jeg har gjeld. Mye gjeld.. Ingen vet om det og kommer mest sannsynlig ikke til å tro meg heller hvis jeg sier det. Jeg er utad en kontrollert person, stabil, god jobb, grei økonomi, eier bolig og har lang utdanning. Men jeg har over 300.000,- i forbruksgjeld fordelt utover mange kreditorer. Har flere ganger forsøkt å betale ned, men enten kommer det nye regninger eller så klarer jeg ikke å følge planen min. Er så lei og sliten nå. Jobber døgnet rundt. Hadde satt opp en plan som jeg skulle følge, to dager senere kommer et krav på 6000,- fra i fjor. I tillegg strøk jeg på oppkjøring forrige måned og må ta ny prøve snart pluss penger til kjøretimer. Føler jeg har absolutt null kontroll og er helt fra meg. Har ca 27.000,- i måneden etter skatt og faste utgifter på rundt 17.000,-. Kommer til å bruke mange år på å betale ned og det gjør meg så frustrert selv om jeg vet det er min feil. Det vil ikke være aktuelt for meg å jobbe mer da jeg allerede jobber godt over 100% og ikke har noe som helst glede av det. Er helt nede i kjelleren og alt føles rimelig håpløst nå.. Noen tips?Anonymous poster hash: 37cbb...50d Du sier du har en god jobb og jobber langt over 100%, men har likevel bare 27000 utbetalt? Anonymous poster hash: 0b65f...c68
Gjest Stinky Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Du sier du har en god jobb og jobber langt over 100%, men har likevel bare 27000 utbetalt? Anonymous poster hash: 0b65f...c68 27 000 utbetalt er bra. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 åssen greier du ikke å betale det ned med 10.000kr til rådighet ? Utrolig. Selvfølgelig må du bruke endel år på dette. Du har jo selv kost deg med pengene. Syns det fortsatt er rart at folk ikke skjønner at dem skal betale tilbake gjelden sin.. Etter dem har brukt pengene på kos, så kommer sytinga. Anonymous poster hash: 54c10...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå