Gå til innhold

Hvis jeg kun testamenterer til mor, og hun dør samtidig med meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg testamenterer alt til min mor, og vi dør samtidig, vil da min far (de er ikke gift, samboere, eller sammen) arve isteden, eller går da alt til min bror som vanligvis ville ha arvet mamma?

Jeg har ikke barn og er ikke gift, tenker derfor å skrive et testament i tilfelle det skjer meg noe, det er bare det at den ene forelderen min aldri har hatt kontakt med meg, så jeg vil ikke at denne skal arve noe.

Anonymous poster hash: cbf87...479
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et enkelt spørsmål. Og da vil det ta maks 1 time for en advokat å hjelpe deg med dette, ergo kan du ordne et testamente som sikrer det du vil for omlag 2000 kroner. Når det da er snakk om hele din verdslige formue, hvorfor går du ikke bare til en advokat og får gjort det skikkelig? Jeg har vært her på KG en stund, og det er ekstremt sjelden at noen av svarene gis av folk med juridisk kompetanse (og nei, rettslære på videregående eller google/jusinfo.no er ikke juridisk kompetanse).

Tør du å legge hele formuen din i forumsynseres hender?

Anonymous poster hash: a21b2...888
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom din mor dør rett før det arver din far. Dersom din mor dør rett etter deg arver din bror.

Anonymous poster hash: 4975b...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom din mor dør rett før det arver din far. Dersom din mor dør rett etter deg arver din bror.Anonymous poster hash: 4975b...274

Rettelse: bror og far hvis mor dør først. For da har du ikke gyldig testament lenger og dine foreldre arver hver sin del, med mor død ar er hennes barn hennes del. Derfor 50% til bror og 50 til far.

Far utelukkes dersom mor dør rett etter deg fordi hun arver i den korte stund og hennes arv går videre til bror

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: bror og far hvis mor dør først. For da har du ikke gyldig testament lenger og dine foreldre arver hver sin del, med mor død ar er hennes barn hennes del. Derfor 50% til bror og 50 til far.

Far utelukkes dersom mor dør rett etter deg fordi hun arver i den korte stund og hennes arv går videre til bror

Aha, jeg skjønner, tusen takk for svar :) Men hva hvis jeg og mor dør samtidig i en bilulykke etc? Er det fortsatt far som vil arve da? Kanskje jeg bare bør testamentere bort alt til bor? Jeg vet han vil dele med mor. Bror har også barn, så dersom han dør, så vil vel barna få arven istede?

På hvilken måte kan jeg evt. sikre at far ikke får noe? Det ville vært et stort svik mot den familien som faktisk har vært der for meg og som jeg har levd livet med.

AnonymBruker
Skrevet

Det er uhyre liten sjanse for å dø samtidig. Selv to personer i en bilulykke vil ofte dø på forskjellig tid.

Du kan testamentere til din mor elementært og sekundært il din bror.

(Hvis mor ikke lever får bror) :)

• Liker 1
Skrevet

La oss si at jeg testamenterer alt til min mor, og vi dør samtidig, vil da min far (de er ikke gift, samboere, eller sammen) arve isteden, eller går da alt til min bror som vanligvis ville ha arvet mamma?

1. Arveloven § 71: "Rett til arv har berre den som lever eller er avla når arvelataren døyr."

Ergo arver ikke moren din deg om hun dør samtidig som deg.

2. Arveloven § 66: "Når det ikkje er grunn til å tru at testator meinte noko anna, skal desse reglane gjelde: ... 2 Døyr ein testamentsarving før testator, eller kan arvingen av andre grunnar ikkje ta imot arven, går livsarvingane hans inn i hans stad, dersom dei kan ha rett til arv etter testator etter loven."

Ergo går arven til broren din siden han er moren din sin livsarving. Det vil si hennes barn.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_3-1

Skrevet

Testamentet er gyldig selv om testamentsarvingen (moren) ikke overlever testator. Arven går i stedet til testamentsarvingen sitt barn, altså til testator sin bror.

Skrevet

Men hva hvis jeg og mor dør samtidig i en bilulykke etc? Er det fortsatt far som vil arve da? Kanskje jeg bare bør testamentere bort alt til bor? Jeg vet han vil dele med mor. Bror har også barn, så dersom han dør, så vil vel barna få arven istede?

På hvilken måte kan jeg evt. sikre at far ikke får noe? Det ville vært et stort svik mot den familien som faktisk har vært der for meg og som jeg har levd livet med.

Hvis du vil unngå at faren din arver deg, så kan du skrive i testamentet at du ikke vil at han skal arve deg. Svært enkelt med andre ord. Konsekvensen blir at broren din arver deg selv om faren din lever når du dør.Du kan alternativt skrive at du vil at broren din skal arve deg. Resultatet blir det samme.

Hvis broren din dør før deg, så vil barna hans arve deg hvis du skriver at du vil at faren din ikke skal arve deg, men barna til din bror vil også arve deg på bekostning av din far hvis du skriver at du vil at broren din skal arve deg, for testamentet vil bli tolket slik at du ønsket at broren din sine barn går inn i hans sted dersom han dør før deg med mindre det er grunn til å tro at du mente det motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil unngå at faren din arver deg, så kan du skrive i testamentet at du ikke vil at han skal arve deg. Svært enkelt med andre ord. Konsekvensen blir at broren din arver deg selv om faren din lever når du dør.Du kan alternativt skrive at du vil at broren din skal arve deg. Resultatet blir det samme.

Hvis broren din dør før deg, så vil barna hans arve deg hvis du skriver at du vil at faren din ikke skal arve deg, men barna til din bror vil også arve deg på bekostning av din far hvis du skriver at du vil at broren din skal arve deg, for testamentet vil bli tolket slik at du ønsket at broren din sine barn går inn i hans sted dersom han dør før deg med mindre det er grunn til å tro at du mente det motsatt.

Tusen takk for svar. Så det holder altså å skrive at formue, bolig osv. skal deles likt på min mor og bror?

Vil bror arve alt dersom mor dør samtidig med meg?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Så det holder altså å skrive at formue, bolig osv. skal deles likt på min mor og bror?

Eller må jeg enten skrive at far ikke skal arve, eller testamentere bort alt til bror?

Skrevet

Så det holder altså å skrive at formue, bolig osv. skal deles likt på min mor og bror?

1. Ja

2. Ja pga tolkningsregelen i arveloven § 66 som sier at "Når det ikkje er grunn til å tru at testator meinte noko anna, skal desse reglane gjelde: ... 2 Døyr ein testamentsarving før testator, eller kan arvingen av andre grunnar ikkje ta imot arven, går livsarvingane hans inn i hans stad, dersom dei kan ha rett til arv etter testator etter loven."

Skrevet (endret)

Eller må jeg enten skrive at far ikke skal arve, eller testamentere bort alt til bror?

Du oppnår det samme med begge alternativene: Faren din arver deg ikke. Broren din arver alt.

Endret av Testosteron
AnonymBruker
Skrevet

1. Ja

2. Ja pga tolkningsregelen i arveloven § 66 som sier at "Når det ikkje er grunn til å tru at testator meinte noko anna, skal desse reglane gjelde: ... 2 Døyr ein testamentsarving før testator, eller kan arvingen av andre grunnar ikkje ta imot arven, går livsarvingane hans inn i hans stad, dersom dei kan ha rett til arv etter testator etter loven."

Du oppnår det samme med begge alternativene: Faren din arver deg ikke. Broren din arver alt.

Takk for svar, nå kan jeg puste lettet ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...