Gå til innhold

Kaffe

Anbefalte innlegg

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Jeg er dødstrøtt om morningen og min far sier jeg børr begynne å drikke kaffe.
Er det noen negative effekter av kaffe?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ja. Benytt google, så finner du det fort. Jeg kan jo nevne det mest åpenbare: gule tenner og avhengighet.

Anonymous poster hash: eb31c...9d5
Skrevet

Er mye her i verden som er verre enn kaffe!! Når det er sagt, er det ikke sikkert det hjelper mot morgentrøtthet, bedre og legge seg tidligere om kvelden d ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mye her i verden som er verre enn kaffe!! Når det er sagt, er det ikke sikkert det hjelper mot morgentrøtthet, bedre og legge seg tidligere om kvelden d ;)

Jepp. Og selv om det hjelper i begynnelsen, slutter det å hjelpe etter en stund. I steden blir du bare enda trettere uten...

Anonymous poster hash: eb31c...9d5

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg MÅ ha kaffe om morgenen, hvis ikke er jeg ikke hyggelig å omgås. Resten av dagen har jeg ikke noe problem med å motstå kaffe, men siden jeg ikke ser vitsen i å motstå det drikker jeg omtrent 5 kopper ila dagen. Kaffe inneholder masse gode antioksidanter! :) og nei, jeg har ikke gule tenner :)

Skrevet

:hjerte: Kaffe :hjerte::

-Kaffe står utrolig nok for over 60 prosent av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet. Fem kopper om dagen beskytter mot mange utbredte sykdommer.

-Resultatene viser at kvinnene som drakk moderate mengder med kaffe (1-3 kopper om dagen) hadde 20-25 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdommer og betennelsesrelaterte (inflammatoriske) sykdommer.

(Det er altså en ny kategori som omfatter mange forskjellige sykdommer, for eksempel sukkersyke, Parkinsons sykdom, Alzheimers sykdom, i tillegg til flere lungesykdommer, leversykdommer, nyresykdommer og leddgikt. Alle disse sykdommene er relatert til betennelsesreaksjoner og oksidativt stress.

Negative ting ved kaffe er i grunn ikke noe mer enn dette:

Kaffe øker gjerne blodtrykket litt akkurat når du heller det i deg, men fører ikke til økt blodtrykk over tid, og dette påvirker derfor ikke sykeligheten med mindre du har spesielt høyt blodtrykk.

Noen studier har vist at blant mennesker med hjertesykdommer finnes det en liten gruppe som av spesielle årsaker kan få skadelige effekter av et stort inntak av kaffe.

Det har også blitt antydet at gravide kvinner ikke bør ha et veldig høyt kaffeinntak, sannsynligvis på grunn av koffeinet.

http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-mat-og-helse-trygg-mat-medisin-stub/2008/02/kaffe-helsa

Ellers andre fun fackt om :hjerte: kaffe :hjerte: :

*Koffein påvirker smertestyring i hjernen og sentralnervesystemet i ryggmargen, Om du drikker kaffe før trening kan du bli mindre sensitiv for smerter i lårmusklene.

*En dødelig dose koffein er 8-10 gram per dag, noe som tilsvarer 60-100 kopper vanlig kaffe. Vær obs på at det er er store individuelle forskjeller på hva vi tåler, så det går ikke an å sette noen absolutte tall.

*Forsøk har vist at en varm kopp kaffe kan frembringe varme følelser for andre mennesker

*Det viser seg at de som drikker kaffe regelmessig har bedre insulinfølsomhet og mindre type 2 diabetes enn de som ikke drikker kaffe

*En svensk-finsk undersøkelse viste at kaffe beskytter mot demens.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article582383.ece

Elsker kaffe, skal fryktelig mye til før kaffe er negativt for kroppen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...