Gå til innhold

Mangler helt grunnleggende kunnskaper om hagestell....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Byjente, oppvokst i blokk, bor nå i hus og har ikke peiling på hva jeg bør gjøre i hagen :sjenert:

Kan noen lære meg litt basisferdigheter? Lurer på masse. Må man vanne blomster ute? Er det vanlig å vaske veggene på huset? Hva kan jeg gjøre med plattingen som er i ubehandlet tre? Beise? Olje?Kommer blomster opp år etter år? Må jeg klippe dem ned? Legge på ny jord? Hvor ofte må man klippe gresset? :)

Føler meg dum som har så mange spørsmål, men ønsker å lære :) tar gjerne imot tips om ting jeg ikke har spurt om også ;)

Det var noen lavendelplanter ute her da jeg flyttet inn i vinter, de er helt visne nå. Hva gjør jeg med dem?

Anonymous poster hash: 30c71...d35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må man vanne blomster ute? Det kommer an på hvor tørt det er. Står de i krukker under tak eller i bed inntil vegg, så må de vannes. Står de slik at de kan få regn på seg, må du se an vær og temperatur, er det sol og langvarig opphold må du vanne. Men det ser du.

Er det vanlig å vaske veggene på huset? Kan være greit å spyle de en gang i året(ikke høytrykk)

Hva kan jeg gjøre med plattingen som er i ubehandlet tre? Beise? Olje? Enten eller, det er hipp som happ.

Kommer blomster opp år etter år? Må jeg klippe dem ned? Det kommer an på hva slags blomster.

Legge på ny jord? Det kan du gjøre,det gir ny næring og bedre vekstforhold, men ikke sikkert det trengs årlig,

Hvor ofte må man klippe gresset? I juni, juli og august ca en gang i uken. I Mai, april og september, ca hver 14 dag, men kommer an på vær og temperatur.

Anonymous poster hash: b2e96...571
  • Liker 1
Skrevet

Skrev dette i en annen tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=925352#entry16273233

Jeg har kjøpt to hage bøker som jeg liker godt: "Hjelp, vi har fått hage" og "Den store hageboken".

På tross av litt teit tittel, synes jeg "Hjelp, vi har fått hage" er en god bok. Boka retter seg mot nybegynnere i hagen, både de som har arvet en hage, de som har en hage de vil gjøre noe med og de som skal anlegge hage. Boka er lettlest, men uten å bli flåsete, og selve innholdet er godt og konkret slik at man klarer å gjøre ting i praksis. Boka inneholder ikke mange vanskelige fagbegreper, og de begrepene som er der, forklares på en enkel og forståelig måte. Forfatteren er opptatt av at man må prøve seg fram, og ikke må være redd for å gjøre feil. Dette begrunnes også, og blir ikke stående som en tom setning. For min del har dette vært viktig, da jeg får høye skuldre og mister nesten motet av mange hagebøker fordi det oppleves som lista legges høyt. Det er fine og illustrerende bilder. Boka ble gitt ut i år på Pax forlag, men er opprinnelig svensk. Jeg liker at den er nordisk, da innholdet passer til vårt klima.

"Den store hageboken" er også en grunnbok, men den er litt mer omfattende enn "Hjelp vi har fått hage", og den er ikke like lettlest (men den er heller ikke vanskelig). Den er litt grundigere og detaljert , og tar for seg litt mer. Boka kommer opprinnelig fra Royal Horticultural Society, og her er de nok litt mer opptatt av at man skal gjøre ting rett. Da er det veldig greit å først ha lest "Hjelp, vi har fått hage", slik at man ikke blir stresset og mister motet. Den store hageboken er utgitt på Cappelen Dammen.

For min del utfyller bøkene hverandre, og jeg har lest mye i begge to, og jeg har også brukt det jeg har lært i tillegg til at jeg forstår hagen bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker og har hatt mye bruk for boken "Late hager" av Tor Smaaland.

Anonymous poster hash: dc92c...0be
Skrevet (endret)

Du vil nok lære deg litt og litt etterhvert. Ikke gap over for mye sånn med det samme. Hvis jeg skal komme med råd, så er det først å få istand en koselig uteplass, enten det er på selve terrassen eller i hagen. Og så tar du det derfra. Kjøp noen fine sommerblomster, litt blomsterjord og sett ned i kule potter. Helst litt store potter og plastikkpotter innerst, så slipper du å vanne så ofte.

Jeg skal beise min terrasse nå, siden jeg har overtatt et eldre hus.

Først tenkte jeg å male den, men så leste jeg på en Hageside på Facebook at noen anbefalte å beise, siden maling blir spinnglatt i regnvær og om vinteren. Så da er jeg ikke i tvil om hva jeg skal gjøre. Man lærer mye av å lese hva andre hagefolk driver med.

Lykke til! Dette blir gøy.

ps. når det gjelder lavendelplantene, så finnes det både ettårige og flerårige. Hvis du ikke ser tegn til liv innen mai, så må du nok grave dem opp og kaste dem i komposten. (samle hageavfall et sted i hagen, så får du ny jord neste år).

Endret av hjertesukka
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, dere :klem: Mulig det kommer flere dumme svar fra meg etterhvert som jeg kommer på dem :ler:

Anonymous poster hash: 30c71...d35

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...