Gå til innhold

Skoene mine stinker. Hvordan få bort lukta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et par Nike joggesko som lukter skikkelig tåfis. Har prøvd å lufte dem i et par dager, men lukta sitter fortsatt i. Noen som vet hva som kan fjerne lukta? Vaske sålene? Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: b3a78...98f

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Sålene kan du vaske i vaskemaskin.

Resten av skoen kan vaskes i en bøtte med mildt såpevann.

Skrevet

Ifølge aftenposten.no kan du bruke natron.

Skrevet

Prøv å hive de i fryseren et par døgn?

• Liker 1
Skrevet

Fyll kaffebønner i skoene, og la det stå over natten. Kaffen trekker til seg lukt, og avgir kaffeduft i stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Tror jeg skal prøve å vaske sålene i første omgang!:)

Anonymous poster hash: b3a78...98f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også prøve å gi skoene UV-behandling for å drepe bakteriene som lager den vonde lukta. Det enkleste er å bruke et gammelt solarium, helst et skikkelig helseskadeig et. Da tar du ut sålen og løsner lissene slik at skoen blir åpnest mulig, og plasserer den i solariumet en tid. Pass på at det ikke blir overopphetet.

Hvis du ikke har tilgang på et solarium må du vente til neste gode solskinnsdag. Da gjør du det samme som over og plasserer skoene slik at solen skinner inn. Slik lar du den stå hele dagen, du kan gjerne snu på den innimellom. Du bør gjenta det et par ganger, spesielt om du gjør det før juli.

De andre tipsene kan du bruke i mens du venter på sommeren. Ofte er det avfallsprodukter fra bakterier som lukter, så det kan være du uansett må gjøre noe for å fjerne lukt selv om du dreper bakteriene. Det fine med å drepe bakteriene er at det da tar lengre tid før skoene stinker igjen.

Anonymous poster hash: 8bfb5...375
Gjest Stinky
Skrevet

Putt en wunderbaum under hver såle. Aller helst med vaniljeduft.

Skrevet

Natron aka bakepulver.

Det er ikke det samme
Gjest Keikolina
Skrevet

Joggesko kaster jeg i vaskemaskinen, på 30-40 grader. Har i avispapir når de blir satt til tørk. Ha noen store håndkler i samtidig så det ikke bråker så fælt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å vaske tærne dine litt oftere..

Anonymous poster hash: 234c7...fdc
Gjest Keikolina
Skrevet

Skal gi beskjed til barnehagen om at barna ikke får bli møkkete 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å vaske hele skoene i vaskemaskinen på 60 grader. Gode som nye når de kommer ut.

Før hadde jeg en slags anti-luktespray fra Enklere Liv som jeg sprayet i skoene, men den gjorde bare at de luktet sinnsykt ekkelt, en slags ekstrem blanding av tåfis og parfyme. Når jeg vasker joggeskoene på 60 grader lukter de ingenting :)

Anonymous poster hash: 59875...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...