Gå til innhold

Er større valper unntatt for oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen hundeperson, så jeg aner ikke hva reglene er, bare så det er sagt.

På tur i dag så kommer vi en hund i møte. Eieren av en annen hund og jeg går imot. Den andre hunden bykser mot "vår", selv om den var holdt stramt i bånd. "Vår" bykser mot den tilbake, selv om den også er holdt tett. Hundene var ikke borti hverandre. Likevel kjefter den andre hundeeieren på oss, siden vi måtte jo ha kontroll på hunden. Men din gjorde jo utfall, sier jeg. Men den var bare valp sa hun snurt og gikk videre. Den var så stor at den ikke hadde noen valpetrekk, kunne altså ikke se på hunden at den var valp for mitt utrente øye iallfall.

Har vært med gått tur med denne hunden noen ganger før og møtt mange hunder, men denne er den eneste som har hoppet mot og der den vi hadde med hoppet tilbake. Altså jeg antar at det ikke er normen for hunden å bry seg om andre hunder med mindre de gjør utfall mot den først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valpen min (10 mnd) har en tendens til å bykse sånn frem mot andre hunder, for han har så innmari lyst til å leke. Han er aldri truende, men de fleste syns han er ganske voldsom. Han var på vei til å bli bedre, men nå har han blitt tenåring og jeg har ikke sjangs til å få kontakt med han når han ser andre hunder, han har rett og slett fluer mellom ørene. Prøvd med godbiter og alt som er. Kanskje det er litt samme problematikk hun har? Skjønner ikke hvorfor hun kjefta, men kanskje hun ble redd, jeg vet ikke.

Skrevet

Tja, hun slapp nå unna det uten skade, så hvorfor hun skulle bli redd aner jeg ikke.

Skrevet

Ett tilfelle er vel ikke nok til at man oppriktig tror normen er at store valper kan oppføre seg hvordan de vil?

Uansett, nei, det finnes ikke noe klart mønster. Det finnes små, store, unge og voksne hunder som ikke klarer passeringer bra. Det finnes eiere som bryr seg men ikke klarer å gjøre noe med det enda, eiere som ikke bryr seg og eiere som reagerer irrasjonelt (klage på dere når hennes hund gjorde akkurat det samme f.eks.). Man møter på merkelige folk i blant, sånn er det bare.

Skrevet

Ja, man møter på merkelige folk. Hvorvidt hennes påstand er noe som er normalt vet jeg dog ingenting om.

Skrevet

Nei, hun høres unormal ut. Eieren altså....

Skrevet

Det at det var en valp er da ingen unnskyldning. Man må jo lære de opp mens de er valper, blir vanskeligere når de blir eldre

• Liker 2
Skrevet

Man må lære dem mens de er valper. Samtidig er det ikke gjort på en dag. Det er vel litt sånn som med barn - man har større toleranse for at barn oppfører seg som barn, selv om man oppdrar dem samtidig.

• Liker 1
Skrevet

Joda. Men er mitt barn stygg med noen så unnskylder jeg da ikke denne oppførselen ved å legge skyld på det andre barnet. Det skulle tatt seg ut.

• Liker 1
Skrevet

Man må lære dem mens de er valper. Samtidig er det ikke gjort på en dag. Det er vel litt sånn som med barn - man har større toleranse for at barn oppfører seg som barn, selv om man oppdrar dem samtidig.

Enig her, men samtidig så var det totalt unødvendig og feil av damen å kjefte på de når hunden hennes oppfører seg likt.

Man opplever mye rart av andre eiere.

En gang gikk jeg forbi en dame som sto midt i veien å pratet med ei anna dama. Hun hadde en skikkelig sint Jack Russell som knurret, bjeffet og viste hele tannraden.

Min fikk fint ved siden av meg uten å bry seg om denne hunden.

Akkurat da vi gikk forbi på så gos avstand som det gikk på den smale veien, kastet hunden seg mot min.

Å da sier eieren: Nei! Ikke bry seg om den stygge dritt hunden, nå må du slutte å tulle sånn.

Har vel aldri freset så kvast tilbake som jeg gjorde den til den dama. Det får da være maken til frekkehet.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det ikke alltid like lett å få hunder til å oppføre seg, enten de er valper eller voksne. Alle har ansvar for egen hund uansett alder, og selv valper skal være under eiers kontroll, så det der var ikke greit av eier.

Sure folk møter man dessverre på overalt, men jeg skjønner at når man passer en hund eller har den på lån så blir man veldig usikker på hva som forventes i hundemiljøet.

Anonymous poster hash: e2e3f...d3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...