Gå til innhold

Hvordan gi pusen i bursdagsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal overaske sønnen vår med en pus til bursdagen hans og tenker litt på hvordan vi skal gjøre det. Vil gjerne at det skal bli en overraskelse! Noen tips? :)

Anonymous poster hash: 16d65...832

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den kan hoppe ut av en kake!

Anonymous poster hash: 8a288...4ef

• Liker 2
Gjest hells bells
Skrevet

For kattens sin del er det vel best at det blir så rolig som mulig. Den er sannsynligvis redd når du får den i hus, og trenger tid på seg til å undersøke og bli trygg.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Dyr er ikke presanger.

Anonymous poster hash: 5bb17...1e6
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart! Det blir ikke noe feiring i den forstand. Jeg bare lurer på hvordan vi skal gi den, om det blir best at faren drar og henter den på selve dagen. Eller kanskje kvelden før, så kan han få den om morgenen? :)

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Einig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal ha selskap samme dag, bør dere vente noen dager med å hente pusen, det blir for mye nytt på en gang. Gi ham et bilde av en katt, eller et kosedyr, og fortell at dere skal få et nytt familiemedlem. Hvorfor ikke la ham være med på prosessen med å finne en katt?

Husk at dere som foreldre er eierne av katten, og ansvarlige for pus, selv når sønnen deres har flyttet ut (husk katter kan fint leve i 15-20 år).

.

Anonymous poster hash: 7bd31...92b
  • Liker 10
Gjest hells bells
Skrevet

Nei, du kan ikke overrekke katten som en presang.

Har alltid hatt katter, men hver gang jeg har fått en ny katt, så får den være i fred. Katten kommer bort og vil hilse på meg etterhvert når den er trygg.

Er en dårlig ide å gi dyr i gave til barn, det er alltid den voksne som skal ha ansvaret.

Skrevet

Foreldre kan vel gi det til barnet i presang om de har planlagt lenge å skaffe katt. Hadde de gitt en katt som impuls hadde jeg vært enig med deg

Til ts. Vekk ungen på morgenen med katten i armene

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre kan vel gi det til barnet i presang om de har planlagt lenge å skaffe katt. Hadde de gitt en katt som impuls hadde jeg vært enig med deg

Til ts. Vekk ungen på morgenen med katten i armene

Det kan være så planlagt det bare vil. Et aspakt ved dette er de signalene det sender at man får en katt i GAVE.

• Liker 7
Skrevet

Det kan være så planlagt det bare vil. Et aspakt ved dette er de signalene det sender at man får en katt i GAVE.

hvilke signaler tenker du på?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville hentet katten kvelden i forveien, en helg eller før en ferieuke uten mer planlagte folk i huset enn familien. Så kan barnet få (eller få møte, for de som er opptatt av semantikk) katten dagen etter, da har katten fått snuse rundt i hoveddelene av huset, vet hvor mat, vann og do er.

Husk at katten skal være minst 12 uker gammel når det skilles fra sin mor, og lykke til!

Endret av Tirkes
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, det er klart! Det blir ikke noe feiring i den forstand. Jeg bare lurer på hvordan vi skal gi den, om det blir best at faren drar og henter den på selve dagen. Eller kanskje kvelden før, så kan han få den om morgenen? :)

Av ren nysgjerrighet.... hvor skulle dere gjemme den levende, mjauende, kontaktsyke og akkurat da også redde gaven gjennom natten?

Dyr er ikke gaver. Husk at det vil bli klatret i gardiner, spasert på kjøkkenbenker, klort på sofaer, spist på den dyre favorittgenseren som havnet på gulvet, vippet ned ting fra hyller og bord, røytet i sengene, sovet i vasken, tatt med levende mus og fugler inn, tatt med døde mus og fuler inn, spist mus og fugler på gulvet.

Utgifter til vetrinær med jevne mellomrom (vaksiner, chip, slåsskamp, kastrering, tannrens osv, osv.)

- det er katt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt: En katt er ikke en ting.

• Liker 3
Skrevet

Regner med AB mener at katter er levende vesen som ikke er noens å gi bort. Må si meg litt enig i akkurat det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vel bare så dum at jeg antar foreldrene er oppegående nok til å forstå at selv om en 11 åring får en katt i "gave", så er blir katten i praksis familiens katt og at foreldrene som har skaffet den fremdeles kommer til å ta ansvar for vaksinering, innkjøp av kattemat og alt som ellers følger med.

jeg tenker å "gi bort" en katt innad i familien til sitt eget barn, egentlig bare er en måte der en gir barnet sitt mulighet for å føle en ekstra tilknyttning til dyret "sitt" selv om det er mor og far som har bestemt og i praksis tar vare på dyret.

derfor syns jeg det å henge seg opp i ordet gave i denne sammenheng er hysteri.

hadde de gitt en katt til hvemsomhelst annen uten å ha avtalt det ville jeg vært enig. men det er ikke det som er tilfellet her.

• Liker 5
Skrevet

Hva med en sløyfe rundt halsen? Ellr ha katten i buret og ha en sløyfe rundt?

Skrevet

Regner med AB mener at katter er levende vesen som ikke er noens å gi bort. Må si meg litt enig i akkurat det.

Jau, men det er bedre måter å jobbe for gode holdninger. Barn er ofte opptatt av min, din, vår. Og er det en familiekatt som tilhører alle, så presiserer barn ofte det. Mens hamsteren på storesøster sitt rom er hennes og hunden til onkel Frank er hans. At katten er barnets og at den får si "min katt" kan sånn sett øke ansvarsfølelsen til barnet vel så mye som eierskap barn måtte føle.

Barn skjønner tidlig at dyr er levende.

Jeg vokste selv opp på en gård, hvor jeg og mine søskne hadde hver vår ku og hver vår sau. Alle våre kuer og sauer hadde bjeller, og i bjellene stod navna våres. Bortsett fra at vi speida etter "vår" når vi var ute eller i fjøset, så fikk alle dyrene mat og kos av oss. Men vi hadde denne ene, (eller flere), som vi fikk bestemme navnet på, og kalle "min".

Jeg og min søster hadde hver vår katt, som vi fikk da jeg var ti år.. . Eneste forskjellen på kattene i min oppførsel og behandling av dem var at jeg fikk bestemme navnet på min katt og jeg kjøpte leker til min katt (som begge lekte med) for egne ukepenger.

Og jeg har klart å vokse opp uten å tenke at dyr er gjenstander til odel og eie. Men dyr ER eiendeler. Vi er eiere av dyrene, som dyreeier har man ansvar. At et barn ikke skal lære at et dyr blir gitt bort som gave, virker ikke. Om barnet får en katt som ikke er gave, vil barnet fortsatt føle at det har fått en katt. Blitt gitt en katt av foreldrene. Selv om det ikke er bursdag eller jul.

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hva med en sløyfe rundt halsen? Ellr ha katten i buret og ha en sløyfe rundt?

Den sløyfen rundt halsen blir ikke gammel :hoho:

Den er demontert, - enten i panikk eller i lek, før det er gått ett sekund.

Jeg kjenner jeg reagerer svært negativt på å gi en kattunge i et bur.

• Liker 3
Skrevet

Håper dere i det minste venter med å hente den til dagen etter barnebursdagen..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...