Gå til innhold

Dere med små hunderaser -- hvor lange turer går dere?

Anbefalte innlegg

Gjest HeiHade
Skrevet

Jeg har selv en ganske liten hund (ca 5 kg, dog ganske liten for rasen) som er veldig energisk. Jeg liker å gå litt halvlange turer når ikke sola steiker som verst, alt fra kanskje fire til åtte kilometer.

Dette har ikke vært noe problem for bikkja mi å henge med på heller, men jeg vet ikke om jeg tør øke noe mer fordi jeg ikke vet om hun bare dilter etter fordi jeg går (selskapshund, veldig eierkjær) eller om hun faktisk vil uttrykke det tydelig nok hvis hun blir sliten.

Jeg bruker å ta med vann på tur og ser veldig an kroppsspråket til hunden så klart, men det har som sagt ikke vært noen indikasjon på at turene så langt har vært for lange for hunden, og vi har så klart bygget opp sakte til å gå denne lengden som vi går i dag.

Jeg finner stadig nye og lengre ruter som jeg vil gå, men som jeg er litt usikker på om jeg bør satse på, i frykt for å brenne hunden fullstendig ut. Dette går mest på rasen, og ikke individet, siden jeg har et inntrykk av at de fleste hunder i denne rasen ikke er fullt så ivrige på tur som det min er, i alle fall etter å ha lest mye rundt på nettet, men jeg tenker også at det kan ha mye å gjøre med livsstilen til disse hundene (og eierne) og ikke nødvendigvis genene.

Så jeg bare lurer på hvor lange turer dere andre med små hunder bruker å gå? Er det noen som lever veldig aktivt med en små raser og som bevisst har bygget opp staminaen til hunden sin, eller er dere mer typen som foretrekker små lufteturer rundt kvartalet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en japansk spisshund.

Han klarer fint å være med på 3-4 mils turer på fjellet ol.

Ellers pleier vi å gå turer på 1-2 timer i hverdagen

Anonymous poster hash: 3e777...d9e
AnonymBruker
Skrevet

1 times tur om dagen ca, ellers blir hunden med på andre aktiviteter som bare avslapping i hagen og hagearbeid, besøk, blir med ut om jeg skal på cafe og setter oss da ute etc. Altså at det normalt sett skjer bare et eller annet hver dag og at hunden slipper å være noe mer enn helt nødvendig alene.

Anonymous poster hash: ba7f1...ece

Skrevet

Jeg har også en japansk spisshund. Han blir fint med på 4 timers tur i fjell og hei. Toppturer, skogsturer... som regel er det ikke størrelsen det kommer an på. Synes du går fin lengde på turene, jeg, og det er jo bare å øke gradvis. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det du eventuelt bør tenke på er om hunden har utfordringer som om den tåler varme dårlig, eller hvis den er veldig liten så kan en del terreng bli ganske krevende. Å gå i mye krattskog er ikke det mest heldige for en liten tass.

En voksen, frisk, normalvektig hund vil tåle å gå turer som er lengre enn hva mannen i gata ville tålt. Harde turer må de selvfølgelig trenes opp til, akkurat som folk, men så lenge du tar det gradvis så kan du like gjerne planlegge overnattingstur i telt, uansett om det er en chihuahua eller en mops.

Anonymous poster hash: e95e9...4ab
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en blanding på 6 kg og kan gå opptil 9t på fjell og ulendt terreng. Hunden er full av energi og storkoser seg på tur:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...