Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt å fly innenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke.... når jeg skal besøke typen så betaler jeg 5-6 tusen kroner tur retur. Ikke rart vi bare treffes fem ganger i året.



Anonymous poster hash: 97b7b...9f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk arbeidskraft er dyrt, og det koster å drifte i norge. Det er avgifter på det aller meste, piloter og flyvertinner skal ha lønn, det skal også bakkemannskap og alle de som jobber på flyplassen generelt.

Dette koster penger, derfor er det dyrt å fly i norge. Dessuten er ofte avstandene store.



Anonymous poster hash: faf61...41c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...

Anonymous poster hash: e9f4a...9a9

Fordi de fleste flyplassene er subsidiert som distriktspolitikk og de travle har massevis av bedriftskunder som opptar rutene.

Det går fint an å reise billig mellom de store flyplassene om en velger rett tidspunkt.

Anonymous poster hash: b3f7c...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javnt over betaler jeg mindre for å fly enn noen andre typer transport. For at det skal bli dyrt, må du ha relativt spesielle reisevaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvor og når en reiser innenlands om det er dyrt.

Det ville kostet meg mer å kjøre enn det koster å fly til de fleste plasser i landet om jeg kjøper billigste billett og det ikke er mellomlanding. Noen steder blir det ca det samme med en mellomlanding.

Dersom jeg bare skulle innom små flyplasser, ville det ofte blitt dyrere.

Anonymous poster hash: 37973...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javnt over betaler jeg mindre for å fly enn noen andre typer transport. For at det skal bli dyrt, må du ha relativt spesielle reisevaner.

Nei! Kommer alt an på hvor man bor og hvor man skal.

Eks: Oslo->Alta 730.- (lang tur) Alta->Hammerfest 4200.- (kort tur med annet selskap)

Oslo->Bodø 1139.- (mange km) Bodø->Leknes 5100.- (kort hopp)

Prisene er for en bestemt dato for ikke lenge siden.

Endret av Las Aron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av de viktigste faktorene er om det er konkurranse mellom flere flyselskap på samme strekning, dvs om det er flyruter der det er stort passasjergrunnlag. Da vil prisene jevnt over være lavere.

Skal du fly strekninger som kun er trafikkert av ett flyselskap, og med relativt få avganger per dag, blir det dyrt.



Anonymous poster hash: 93e81...c73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Kommer alt an på hvor man bor og hvor man skal.

Eks: Oslo->Alta 730.- (lang tur) Alta->Hammerfest 4200.- (kort tur med annet selskap)

Oslo->Bodø 1139.- (mange km) Bodø->Leknes 5100.- (kort hopp)

Prisene er for en bestemt dato for ikke lenge siden.

Jaaa, og det er absolutt ingen forskjell på hvor mange det er med deg i flyet?

Det er nyttig å se for seg at det koster det samme for å fly ett fly uansett hvor stort det er (dette stemmer ikke, men det har større betydning enn resten.)

Neste gang du reiser til Leknes eller Hammerfest, vil jeg at du teller hvor mange dere er og hvor mange ledige plasser det er. Antall ledige plasser sier noe om yield og jo større prosentvise ledighet på flygninger jo dyrere blir det (konsesjoner er ett beregningspill; flyselskapene får enerett på linjen, men må støtte en hvis frekvens: passasjerene må betale for kombinasjonen)

Samme gjelder volum; jo større fly , jo bedre inntjening. Kan du fylle en 737 fram og tilbake, tjener du MYE MER enn en dash 8 eller fokker 70.

Kombinasjonen: forskjell i pris .

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...