Gjest Eurodice Skrevet 23. april 2015 #21 Del Skrevet 23. april 2015 I følge språkrådet ble det lansert som en religionsnøytral forkortelse rundt tusenårsskiftet. Anonymous poster hash: 638d7...a0f Takk for opplysningen. Hva gjør ikke staten Norge for å tekkes og innordne seg under innvandrerne, sukk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #22 Del Skrevet 23. april 2015 Takk for opplysningen. Hva gjør ikke staten Norge for å tekkes og innordne seg under innvandrerne, sukk. Akkurat i dette tilfellet mistenker jeg at HEF er/var den største pådriveren. Anonymous poster hash: 638d7...a0f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 23. april 2015 #23 Del Skrevet 23. april 2015 Takk for opplysningen. Hva gjør ikke staten Norge for å tekkes og innordne seg under innvandrerne, sukk. Dette har nok mer med humanetikere å gjøre enn folk med andre religioner. Personlig synes jeg det er en bra endring, har aldri likt å lese bøker om andre religioner/kulturer hvor de viser til årstall før/etter Kristus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 23. april 2015 #24 Del Skrevet 23. april 2015 Bør vel lærere lære elever riktig form da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #25 Del Skrevet 23. april 2015 I følge språkrådet ble det lansert som en religionsnøytral forkortelse rundt tusenårsskiftet. Anonymous poster hash: 638d7...a0f Drit nå i språkrådet, de har så mye rart for seg. Jeg har alltid brukt forkortelsen evt for eventuelt, og kommer selvsagt til å fortsette med det. Anonymous poster hash: 35a27...34e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 23. april 2015 #26 Del Skrevet 23. april 2015 Kjekk liten ting å kunne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #27 Del Skrevet 24. april 2015 Jaså, gjør den det? Når ble det innført? Det er ikke innført ved lov. Og som jeg sier er det bare tull, men det er i bruk selv om det ikke er 'anbefalt'.https://snl.no/evt.http://www.korrekturavdelingen.no/Forkortelser/Forkortelser_e.htmAnonymous poster hash: 8d0be...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #28 Del Skrevet 24. april 2015 Dette har nok mer med humanetikere å gjøre enn folk med andre religioner. Personlig synes jeg det er en bra endring, har aldri likt å lese bøker om andre religioner/kulturer hvor de viser til årstall før/etter Kristus. Problemet er at man ikke henviser til noe. En tidsregning uten at man henviser til noe blir feil.Anonymous poster hash: 8d0be...de6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #29 Del Skrevet 24. april 2015 "Etter vår tidsregning" må være et av tidenes dummeste begrep. "Hei, la oss anta at alle som leser dette er kristne/vestlige og derfor automatisk forstår at vi mener etter Kristi fødsel - men å skrive e.Kr.? Nei, det blir for lite inkluderende..." Anonymous poster hash: 89362...673 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 24. april 2015 #30 Del Skrevet 24. april 2015 Problemet er at man ikke henviser til noe. En tidsregning uten at man henviser til noe blir feil.Anonymous poster hash: 8d0be...de6 Jo, man henviser til starten på vår tidsregning, som er Jesu fødsel. Men det er implisitt og det ser litt bedre ut, synes jeg, i en tekst om andre kulturer. Det er ikke en perfekt løsning, men jeg synes det passer seg litt bedre enn f./e.Kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #31 Del Skrevet 24. april 2015 Jo, man henviser til starten på vår tidsregning, som er Jesu fødsel. Men det er implisitt og det ser litt bedre ut, synes jeg, i en tekst om andre kulturer. Det er ikke en perfekt løsning, men jeg synes det passer seg litt bedre enn f./e.Kr. Problemet oppstår om man i framtiden skulle finne en kilde som snakker om "etter vår tidsregning". Da har man ikke noe å forholde seg til, og man vil dermed kanskje ikke kunne vite hvilket år man egentlig snakker om. Er det "e. Kr.", så er det mer konkret, og dermed langt bedre. Anonymous poster hash: 8d0be...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 24. april 2015 #32 Del Skrevet 24. april 2015 Problemet oppstår om man i framtiden skulle finne en kilde som snakker om "etter vår tidsregning". Da har man ikke noe å forholde seg til, og man vil dermed kanskje ikke kunne vite hvilket år man egentlig snakker om. Er det "e. Kr.", så er det mer konkret, og dermed langt bedre. Anonymous poster hash: 8d0be...de6 Da har de mest sannsynlig i framtiden allerede skjønt at det fortsatt er Jesu fødsel det henviser til. For min del foretrekker jeg, per dags dato, 'fvt'. og 'evt', og det er ganske vanlig i de akademiske tekstene jeg leser. Men synes absolutt Språkrådet kan komme med et mer passende alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #33 Del Skrevet 24. april 2015 Da har de mest sannsynlig i framtiden allerede skjønt at det fortsatt er Jesu fødsel det henviser til. For min del foretrekker jeg, per dags dato, 'fvt'. og 'evt', og det er ganske vanlig i de akademiske tekstene jeg leser. Men synes absolutt Språkrådet kan komme med et mer passende alternativ. 'Mest sannsynlig har skjønt', ja. Det er slett ikke sikkert. Hva om islam herjer den neste tiden og lar sin tidsregning ta over? Da blir det en forskyvning på 622 år. Det eneste korrekte er å henvise til noe konkret.Anonymous poster hash: 8d0be...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2015 #34 Del Skrevet 24. april 2015 Nå ble jeg interessert i å vite hvordan muslimer formulerer tilsvarende tidsbegrep. Bruker de før/etter Muhammed, eller har de også en nøytral betegnelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #35 Del Skrevet 24. april 2015 Nå ble jeg interessert i å vite hvordan muslimer formulerer tilsvarende tidsbegrep. Bruker de før/etter Muhammed, eller har de også en nøytral betegnelse? Der er kalenderen knyttet til en spesifikk hendelse i Muhammeds liv. Den islamske kalender er også basert på månen, noe som gjør at den hvert år forskyver seg i forhold til vår kalender. Litt av problemet med å si før og etter Kristus, er i mine øyne at det ikke er enighet om når det var. Skulle man bli enige om å forskyve fødselen med noen år, så ville det gitt enda mindre mening Anonymous poster hash: 1aa4d...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2015 #36 Del Skrevet 24. april 2015 Der er kalenderen knyttet til en spesifikk hendelse i Muhammeds liv. Den islamske kalender er også basert på månen, noe som gjør at den hvert år forskyver seg i forhold til vår kalender. Litt av problemet med å si før og etter Kristus, er i mine øyne at det ikke er enighet om når det var. Skulle man bli enige om å forskyve fødselen med noen år, så ville det gitt enda mindre mening Anonymous poster hash: 1aa4d...857 Interessant, det må jeg lære mer om. Det er forskjellige teorier om når Jesus ble født, og hvilken tid på året. Men nå er det engang slik at det betegner år 0 for oss i den vestlige verden, altså den kristne. Før og etter Kristi fødsel er vel mer opplysende for andre som har en annen tidsregning, enn "evt." vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #37 Del Skrevet 24. april 2015 Interessant, det må jeg lære mer om. Det er forskjellige teorier om når Jesus ble født, og hvilken tid på året. Men nå er det engang slik at det betegner år 0 for oss i den vestlige verden, altså den kristne. Før og etter Kristi fødsel er vel mer opplysende for andre som har en annen tidsregning, enn "evt." vil jeg tro. Nei, år 1. Det er ikke noe som heter år 0. Anonymous poster hash: c8b25...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #38 Del Skrevet 28. april 2015 "Etter vår tidsregning" må være et av tidenes dummeste begrep. "Hei, la oss anta at alle som leser dette er kristne/vestlige og derfor automatisk forstår at vi mener etter Kristi fødsel - men å skrive e.Kr.? Nei, det blir for lite inkluderende..." Anonymous poster hash: 89362...673 Hvis du er ateist kan du bare velge å leve i år 5000 004 hvis du vil det.Anonymous poster hash: f0ae2...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 28. april 2015 #39 Del Skrevet 28. april 2015 Men "etter vår tidsregning", kan det brukes som en forklaring til ettertiden? Altså Etter vår tidsregning så er slik og sånn normalt. Selv om det feks en gang i fremtiden bliransett som unormalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå