Gå til innhold

Spørsmål om vekt - og stabilitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veid meg en stund for å finne min vekt, men jeg klarer ikke bli enig hva jeg veier.

Høres dumt ut, men jeg har veid meg omtrent annenhver dag en periode nå, for å se hvilket tall som er mest stabilt, og det er ikke likt i perioden.

Målt nøyaktig samme tid på døgnet. Feks: det varierer mellom 67,8 - 68,3 - 69 - 69,5. Det er heller ikke i den rekkefølgen ulike dager, men for å gi et innblikk i hva det beveger seg i. Det er heller ikke noe mer forekommende tall enn andre.

Hva kan dette skyldes? Og hva veier jeg? Hva skal jeg ta utgangspunkt i når jeg skal trene for å gå ned i vekt (for å holde oversikt)? :)

Anonymous poster hash: ab840...760

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NÅR på døgnet veier du? Du får et mest nøyaktig resultat om du veier om morgenen, før du har spist eller drukket, men etter du har vært på do.

Mageinnhold spiller selvfølgelig inn på vekten, så om du veier deg om ettermiddagen vil hva du har spist tidligere på dagen ha mye å si.

Vann i kroppen er også en faktor. Har du spist mye saltmat, om du har trent tung styrke, eller om du snart skal ha mensen, vil du ha mye vann i kroppen, og følgelig veie mye. Om du derimot er dehydrert, har svettet mye, vil du veie mindre.

Det er helt normalt for kvinner at vekten varierer med +- 2-3 kg fra dag til dag.

Anonymous poster hash: 4e553...44a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene veid mellom 56,3 og 58,5 om morgenen. Noen ganger er det logisk: høy vekt de morgenene jeg kun må tisse, lav vekt dager jeg har hatt løs mage eller har spist lite kvelden før Feks.

Andre ganger er det ikke logisk i det hele tatt. Ofte er det nok bare vann i kroppen.

Pleier å "si" til meg selv at jeg veier ca 57.

Du kan også veie deg hver dag i Feks 10 dager å ta gjennomsnittet av det hvis du ønsker å forholde deg til et tall,

Anonymous poster hash: 9346b...eb6

Skrevet

Du har ikke en bestemt vekt. Selv om du spiser samme antall kalorier hver dag og veier deg på samme tidspunkt om morgenen, med den samme vekta med friske batterier, på samme stødige og harde underlag, naken eller med de samme klærne, etter å ha vært på do og uten å ha spist eller drukket noe. Kroppen består av mange ulike stoffer med forskjellig vekt (tetthet) og deres innbyrdes forhold varierer i en finstemt rytme som vi verken kan eller skal prøve å påvirke. Mengde ufordøyd mat i mage- og tarmsystemet varierer. Mengde væske i musklene varierer. Mengde glykogen, som holder på fire ganger sin vekt i vann, varierer.

Moderne vekter viser variasjoner på 0,1 kilo. Dette er mer nøyaktig enn de fleste har bruk for. Å ha en cirkavekt er helt greit.

AnonymBruker
Skrevet

Gå ut fra at du veier "endelogseksti" og bruk heller målebånd for å måle fremgang med trening og kosthold :)

Anonymous poster hash: d0416...d47
AnonymBruker
Skrevet

Gå ut fra at du veier "endelogseksti" og bruk heller målebånd for å måle fremgang med trening og kosthold :)

Takk for tips! Det var fremgang jeg er ute etter å ha mål på - men har liksom aldri fulgt med på vekten (selve apparatet) så ble litt overrasket over at det var så forskjell :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Det var fremgang jeg er ute etter å ha mål på - men har liksom aldri fulgt med på vekten (selve apparatet) så ble litt overrasket over at det var så forskjell :)

Vekten vil alltid variere. Bruker du målebånd ser du hvor mye du faktisk går ned :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...