Gjest Vena Cava Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Hei. Jeg har trent styrke nå i snart 4 mnd. Men har ikke før i det siste begynt å fokusere skikkelig på rygg og armer. Så, jeg har så lyst til å greie en (bare 1..!) pull up! Om jeg prøver å løfte meg opp med strake armer kommer jeg meg nesten halvveis, thats it. Det er så vanskelig å øve på noe jeg ikke får til 1 rep engang. Hadde jeg greid 1, så hadde jeg liksom hatt noe å øvd videre på, om dere skjønner. Hvordan bli sterkere i de riktige musklene slik at jeg greier en pull up? Tar imot alle tips! 😊
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Armhevinger Anonymous poster hash: 27ee8...bd3
Gjest Vena Cava Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 ArmhevingerAnonymous poster hash: 27ee8...bd3 Jaha men trener man ikke mer bryst enn armer og rygg der da?
Safiye Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 (endret) Armhevinger Anonymous poster hash: 27ee8...bd3 Armhevinger trener for det meste bryst (og armer), pull-ups trener rygg, så svaret ditt blir ganske feil. For å bli bedre i pull-ups bør du ha god ryggmuskulatur; ro-øvelser og nedtrekk er fine øvelser. Unngå pull-up maskin, men heller bruk stikk som hjelpemiddel hvis du ikke greier en pull-up med kroppsvekt. Start med chin-ups og prøv med forskjellige grep (smalt er lettere enn bredt). Endret 22. april 2015 av Pavilion
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 Jeg er ingen treningsekspert, men har hørt fra treningsglade venner at teknikk er like viktig som styrke for å klare en pull-up. Så, søk på teknikkvideoer på YouTube, eller be en du kjenner/en trener på treningssenteret om å vise deg teknikken? Det er vel også lettere med den typen man ligger på bakken og drar seg opp til en stang med hælene i bakken, men tror det blir mye av de samme musklene, så man kan starte der? (vet ikke hva øvelsen heter, lurer på om det er "liggende pull-up"?) Anonymous poster hash: 8c34e...f90
Safiye Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Det er vel også lettere med den typen man ligger på bakken og drar seg opp til en stang med hælene i bakken, men tror det blir mye av de samme musklene, så man kan starte der? (vet ikke hva øvelsen heter, lurer på om det er "liggende pull-up"?) Anonymous poster hash: 8c34e...f90 Horisontal kroppshev
pippip Skrevet 22. april 2015 #7 Skrevet 22. april 2015 (endret) Du må starte med å slippe deg rolig ned, ta en titt på denne bloggen Endret 22. april 2015 av pippip
isbjørnungen Skrevet 22. april 2015 #8 Skrevet 22. april 2015 Jeg fikk en venninne til å holde meg rundt anklene. Hadde ca 90 grader i knærne, så litt av vekten ble på henne.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Jeg begynte med å ha beina på en benk/stol. Altså hvil oversiden av fotbladene (vristene?) på benken, og press ifra med beina nok til at du klarer dra deg opp. Så gikk jeg over til å bruke strikk. Fest et vanlig treningsstrikk rundt stanten, og legg kneet eller foten i løkken som da henger ned. Dette gir deg et boost i bunnen av bevegelsen, som er det tyngste punktet. Du kan snurre strikken flere ganger rundt stangen for å få strammere strikk, og mer løft. Anonymous poster hash: 309dc...0df
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Mitt tips er å trene mye eksentrisk! Da hopper du opp sånn at du begynner med hodet over stangen, og så senker du deg ned så sakte du overhodet klarer. Heng så lenge som mulig og gjenta et par ganger. Det kan også være lurt å trene med strikk som hjelp. Begynn med et tykt strikk, og gå ned i tykkelse etter hvert som du blir sterkere. Anbefaler å begynne med 4x4 reps, så gjerne 4x6 og 4x8 før du går ned i tykkelse og begynner på 4x4 igjen. Anbefaler også å se på videoer på youtube og øve mye på teknikk, det er mye lettere når man drar riktig Tren målrettet og ikke gi deg, så klarer du det fortere enn du aner Anonymous poster hash: d85e5...bdb
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. april 2015 #11 Skrevet 22. april 2015 Dette finnes det maaange tips om, så jeg ville googlet. En oppsummering: - Negative pull-ups (eksentriske som beskrevet over). Ofte vanskelig å få til hvis man ikke får til en eneste vanlig pull-up, så kanskje ikke det beste å begynne med. - Nedtrekk - Strikk - Horisontale kroppshev (?)/omvendt roing i slynge eller med stang med bøyde knær, rette bein eller beina på en benk. - Å henge fra stang, og kun jobbe med å aktivere skuldrene, dvs løfte deg opp KUN ved å bruke skuldrene, ikke ved å bøye armene. Da løfter man seg ikke særlig langt opp, men man lærer å bruke musklene riktig. Prøv deg litt frem, og varier gjerne litt. Den siste er kanskje den viktigste å jobbe med, for du må lære å bruke skuldrene i både roing og nedtrekk også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå