Gå til innhold

Serveringsbevilling / Skjenkebevilling ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på serveringsbevilling / skjenkebevilling.

Jeg ønsker å åpne en sportsbar, men jeg vet ikke om serveringsbevilling eller skjenkebevilling er det jeg trenger? Ønsker egentlig ikke å servere mat, kun snacks.

Anonymous poster hash: 1774c...3dd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må ha begge deler.

Serveringsbevilling er noe man må ha for å drive et permanent serveringssted, dvs alt som ikke er av typen "vaffelsalg på loppemarked".

Skjenkebevilling må man ha dersom man i tillegg skal servere alkohol.

Anonymous poster hash: 056b9...1d8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Serveringsbevilling er noe man må ha for å drive et permanent serveringssted, dvs alt som ikke er av typen "vaffelsalg på loppemarked".

Korrekt.

Anonymous poster hash: e7485...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig god forklaring :) Problemet vil kanskje være at det tar litt tid for å få dette godkjent, før jeg kan begynne salget og hvis jeg allerede har åpnet stedet, vil jeg jo ikke kunne selge alkohol. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig god forklaring :) Problemet vil kanskje være at det tar litt tid for å få dette godkjent, før jeg kan begynne salget og hvis jeg allerede har åpnet stedet, vil jeg jo ikke kunne selge alkohol. Ts.

Du kan jo ikke åpne stedet uten bevillingene du trenger.

Anonymous poster hash: d506a...294

• Liker 1
Gjest celine
Skrevet

Hvis du overtar et sted som allerede har skjenkebevilling, må du søke om ny bevilling innen 30 dager fra overtakelsen. Du kan altså godt drive en stund på den gamle bevillingen, men ikke mer enn tre måneder, mens søknaden din behandles.

Åpner du et nytt sted, vil du måtte ha bevillingen klar før du kan skjenke. Årsaken er at bevillingen er knyttet til lokalet.

Har du ikke hatt skjenkebevilling før, må du ta skjenkeprøven og etablererprøven, så kontakt kommunen din for mer info rundt dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke åpne stedet uten bevillingene du trenger.

Ja, det forstod jeg. Jeg tenkte mer på om jeg kunne ordne med bevillningene før jeg finner lokalet til bedriften jeg ønsker å starte. Har prøvd å google litt men finner ikke noe ordentlig svar Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det forstod jeg. Jeg tenkte mer på om jeg kunne ordne med bevillningene før jeg finner lokalet til bedriften jeg ønsker å starte. Har prøvd å google litt men finner ikke noe ordentlig svar Ts.

Hvor sender du søknaden?
Du sender søknad om serveringsbevilling til den kommunen hvor serveringsstedet ligger eller vil ligge.
Hva skal søknaden inneholde?
Søknaden må være skriftlig, og den må inneholde
  • navn og adresse på den som står økonomisk ansvarlig for driften av serveringsstedet
  • lokaliseringen eller adressen til serveringsstedet
  • navn og adresse på daglig leder og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten
  • dokumentasjon på at daglig leder har gjennomført en etablererprøve og
  • skatteattest for den som står økonomisk ansvarlig for driften av serveringsstedet
I tillegg kan kommunen kreve at dere legger fram
  • leiekontrakt
  • finansieringsplan
  • driftbudsjett og
  • likviditetsbudsjett
Hvem gjelder serveringsbevillingen for?
Serveringsbevillingen gjelder kun for det serveringsstedet og den bevillingshaveren som er oppgitt i bevillingen. Du kan ikke overdra serveringsbevillingen til andre. Dersom du ønsker å åpne et nytt serveringssted i tillegg til det du allerede har bevilling for, må du søkes om ny bevilling for det nye stedet. Du kan ha flere serveringsbevillinger.
Hvor lenge varer en serveringsbevilling?
I motsetning til skjenkebevilling, som kun gis for inntil fire år av gangen, gjelder serveringsbevillingen uten tidsbegrensning.

Du har krav på å få bevilling dersom vilkårene i serveringsloven er oppfylt, og det ikke foreligger andre forhold som gjør det utilrådelig at bevilling gis.

http://www.regelhjelp.no/etatenes-sider/narings-og-fiskeridepartementet/emner/serveringsbevilling/

Serveringsbevilling

Søknad om serveringsbevilling er en kommunal skjemaordning. Drammen kommune er den første kommunen som tilbyr tilgang til det elektroniske skjemaet via innlogging i Altinn.

Hvor finner du skjemaet?

Serveringsbevilling skal søkes i den kommunen du ønsker å drive servering. I listen under finner du lenker til kommunens liste over skjemaer (eventuelt kommunens nettsted). Om du ikke finner skjema for serveringsbevilling i listen, kontakt kommunen for å finne ut hvilke rutiner som gjelder.

Krav om vedlegg

Det kan være ulike vedleggkrav i ulike kommuner. Kravene framgår av serveringsloven § 8. Det er lurt å skaffe seg en oversikt over kravene før du starter utfyllingen.

Søknaden skal inneholde:

Navn og adresse på den for hvis regning serveringsstedet skal drives, og opplysning om organisasjonsnummer og eiersammensetning dersom driver er en juridisk person. Angivelse av det stedet hvor serveringsvirksomheten skal drives.

Dokumentasjon på bestått etablererprøve.

Skatteattest for den for hvis regning serveringsstedet skal drives.

Dersom kommunen finner det påkrevd, kan det i tillegg kreves fremlagt følgende dokumentasjon:

Leiekontrakt

Finansieringsplan

Driftsbudsjett

Likviditetsbudsjett

https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Kommunene/Serveringsbevilling-soknad/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...