AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Del Skrevet 22. april 2015 Jeg skal i overmorgen til lege/psykiater for utredning. Har hittil bare tatt en screeningtest. Aner ikke hva som skal skje hos legen, om det blir spørsmål, tester, oppgaver, blodprøver...? Er det noe jeg bør forberede meg på? Bør jeg tenke litt på hva jeg skal si? Jeg er elendig på muntlig kommunikasjon, så når jeg skal snakke kommer bare ordene ut hulter til bulter og få skjønner hva jeg prøver å si Hvordan var din utredning? Fikk du diagnosen, og har du i så fall fått noe hjelp? Si gjerne også noe om hvordan din ADHD/ADD arter seg Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Del Skrevet 22. april 2015 Må ta 4 urinprøver, en i uka en mnd. For å se om man ikke bruker narkotika, Blodprøver og ekg.Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #3 Del Skrevet 22. april 2015 Må ta 4 urinprøver, en i uka en mnd. For å se om man ikke bruker narkotika, Blodprøver og ekg.Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Haha, seriøst? Det er ikke noe problem, her er det ikke andre rusmidler enn alkohol som inntas. Men hvorfor det egentlig? Narkotikabruk kan vel ikke si noe om hvorvidt en person har ADHD eller ikke? Er blodprøver også for narkotika da? Hva kan EKG fortelle dem - går ikke det på hjerterytme eller noe sånt? Mye spørsmål - ante ikke at det var så mye sånt! Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #4 Del Skrevet 22. april 2015 Er mange voksne med ADHD som har en fortid med narkotika, man må være stoffri for å kunne begynne med sentralstimulerende. Alle blir sjekka, har heller aldri brukt narkotika, men måtte igjennom det. Blodprøvene sjekker de for leveren ol. sentralstimulerende er såpass sterkt, så man må ha en kropp og hjerte som tåler det.Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #5 Del Skrevet 22. april 2015 Er mange voksne med ADHD som har en fortid med narkotika, man må være stoffri for å kunne begynne med sentralstimulerende. Alle blir sjekka, har heller aldri brukt narkotika, men måtte igjennom det. Blodprøvene sjekker de for leveren ol. sentralstimulerende er såpass sterkt, så man må ha en kropp og hjerte som tåler det.Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Ah, ok, skjønner, de er kanskje redde for misbruk da. Jeg prøvde hasj et par (les:to) ganger for mange år siden (10-12), vil det være et problem? Ja, jeg vet...ung og dum, men lot det være med det. Ellers tror jeg alt skal være i orden med hjerte og lever etc., men det får jo bare prøvene vise, ikke noe jeg kan gjøre med det i så fall Kan jeg spørre om du har prøvd noen medikamenter, og i så fall opplevd noen bivirkninger? Har litt ambivalent forhold til om jeg vil prøve eller ikke om jeg har diagnosen.. Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #6 Del Skrevet 22. april 2015 Ah, ok, skjønner, de er kanskje redde for misbruk da. Jeg prøvde hasj et par (les:to) ganger for mange år siden (10-12), vil det være et problem? Ja, jeg vet...ung og dum, men lot det være med det. Ellers tror jeg alt skal være i orden med hjerte og lever etc., men det får jo bare prøvene vise, ikke noe jeg kan gjøre med det i så fall Kan jeg spørre om du har prøvd noen medikamenter, og i så fall opplevd noen bivirkninger? Har litt ambivalent forhold til om jeg vil prøve eller ikke om jeg har diagnosen..Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Har også prøvd hasj i min ungdom, men jeg sa jeg aldri har vært borti det. Er mange år siden, og ikke noe jeg vil ha skrevet ned hos lege/psykolog. Ikke så noe om det. Jeg går på ritalin tabletter, tar 60 mg. om dagen nå. Jeg var oppi 80, for synes det passet for meg, men da klikka psykologen, så jeg måtte trappe ned til 60 igjen. Fungerer bra det, men blir til at jeg ikke er sosial om kveldene. Har gått på ritalin i 3 mnd. nå. Det har hjulpet meg med humøret, ble veldig fort oppbrakt over lite. Var sur og sint nesten hele tiden, veldig sjeldent glad. Jeg gledet meg heller aldri over noe. Var sliten, trøtte og aldri opplagt. En av grunnen til at jeg aldri har turt å tatt lappen på bil, har bare truck lappen. Aldri hatt tålmodighet til ting jeg ikke liker å gjøre. Gjorde aldri lekser når jeg gikk på skolen. Ritalinen har hjulpet meg med å tenke etter før jeg sier eller gjør noe. Mye mer behersket og sjeldent sur mer. Er også mer glad. Bivirkningene i førsten var hjertebank og svette. Tørr i munnen, drikker mye vann og kaffe. Jeg drakk aldri kaffe før. Røyker også mer enn jeg gjorde, men går bra så lenge jeg er oppmerksom på det. Litt hodepine i førsten, men ikke så ille. Og en annen artig bivirkning er hodepinen jeg har hatt hver eneste dag i mange år er borte Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #7 Del Skrevet 22. april 2015 Har også prøvd hasj i min ungdom, men jeg sa jeg aldri har vært borti det. Er mange år siden, og ikke noe jeg vil ha skrevet ned hos lege/psykolog. Ikke så noe om det. Jeg går på ritalin tabletter, tar 60 mg. om dagen nå. Jeg var oppi 80, for synes det passet for meg, men da klikka psykologen, så jeg måtte trappe ned til 60 igjen. Fungerer bra det, men blir til at jeg ikke er sosial om kveldene. Har gått på ritalin i 3 mnd. nå. Det har hjulpet meg med humøret, ble veldig fort oppbrakt over lite. Var sur og sint nesten hele tiden, veldig sjeldent glad. Jeg gledet meg heller aldri over noe. Var sliten, trøtte og aldri opplagt. En av grunnen til at jeg aldri har turt å tatt lappen på bil, har bare truck lappen. Aldri hatt tålmodighet til ting jeg ikke liker å gjøre. Gjorde aldri lekser når jeg gikk på skolen. Ritalinen har hjulpet meg med å tenke etter før jeg sier eller gjør noe. Mye mer behersket og sjeldent sur mer. Er også mer glad. Bivirkningene i førsten var hjertebank og svette. Tørr i munnen, drikker mye vann og kaffe. Jeg drakk aldri kaffe før. Røyker også mer enn jeg gjorde, men går bra så lenge jeg er oppmerksom på det. Litt hodepine i førsten, men ikke så ille. Og en annen artig bivirkning er hodepinen jeg har hatt hver eneste dag i mange år er borte Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Så bra det har hjulpet på deg Kjenner meg veldig igjen i det du sier, og det er utrolig slitsomt. Har også gått enormt utover selvtilliten min at jeg ikke har klart å følge med i timer eller studere så mye som jeg burde gjort. Så nå håper jeg det ligger en forklaring bak Og jeg tror nok absolutt jeg kunne hatt godt av å bli mer behersket i humøret Dette kan jeg selvsagt også spør legen om dersom det blir aktuelt, men er det fare for å bli avhengig av ritalin, hvis det er sånn at det ligner på amfetamin? Det jeg er redd for er at jeg prøver, men får fæle bivirkninger, men så klarer jeg ikke slutte Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor psykologen din "klikka", de har vel ikke kompetanse til å uttale seg om dosering.. Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #8 Del Skrevet 22. april 2015 Jeg måtte ikke ta urinprøve i 4 uker under utredning jeg altså Men tok EKG og blodprøver til fastlegen før utredning, men da for å finne ut om det var andre årsaker til at jeg følte meg slik jeg gjord, slik som lavt/høyt stoffskifte osv. Jeg hadde en indre motor som aldri ble skrudd av, jeg var utslitt etter jobb, hadde "soveuker", var ukonsentrert i samtaler, og veldig vanskelig for å strukturere hverdagen og humørsvigninger. Men igjen har jeg klart skole, videre utdanning og 100 % jobb. Prøvde Ritalin, men det var helt grusomt for meg. Ble usosial, og hater alt og alle, noe som er helt annerledes enn den jeg er fra før..Anonymous poster hash: 1994d...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Canario Skrevet 24. april 2015 #9 Del Skrevet 24. april 2015 Det var noen oppgaver på datamaskin og en liten bunke skjemaer hvor jeg skulle svare på div spørsmål om hvorvidt det stemte eller ikke. Samme skjema svarte jeg vel på 3-4 ganger i løpet av 5mnd tid, når jeg prøvde ut medisiner ogsånt. Tok EKG, blodprøver men ikke urinprøver. Nå tar jeg EKG og blodprøver en gang i året når jeg må fornye resepten (får kun for et år av gangen) Du skal ikke tenke på hva du skal si eller gjøre, du skal kun være den du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #10 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg måtte ikke ta urinprøve i 4 uker under utredning jeg altså Men tok EKG og blodprøver til fastlegen før utredning, men da for å finne ut om det var andre årsaker til at jeg følte meg slik jeg gjord, slik som lavt/høyt stoffskifte osv. Jeg hadde en indre motor som aldri ble skrudd av, jeg var utslitt etter jobb, hadde "soveuker", var ukonsentrert i samtaler, og veldig vanskelig for å strukturere hverdagen og humørsvigninger. Men igjen har jeg klart skole, videre utdanning og 100 % jobb. Prøvde Ritalin, men det var helt grusomt for meg. Ble usosial, og hater alt og alle, noe som er helt annerledes enn den jeg er fra før..Anonymous poster hash: 1994d...ab9 OK Vil helst slippe det ja, er jo litt kjedelig, men må jeg så gjør jeg jo selvsagt det Ja, har nettopp tatt blodprøver på stoffskifte, vitaminer og blodsukker etc. selv. Jeg har lavt stoffskifte da, men er medisinert og verdiene er visst fine...jeg vet ikke jeg, de tar det vel med i vurderingen. Uff ja, det er spesielt dette med å holde fokus i samtaler og strukturere hverdagen jeg sliter med. Så synd du hadde så negative virkninger med Ritalin, har du prøvd noe annet? Hørt det har kommet nye ting på markedet som ikke skal være så tung medisin, men jeg vet jo ikke noe om dette Det var noen oppgaver på datamaskin og en liten bunke skjemaer hvor jeg skulle svare på div spørsmål om hvorvidt det stemte eller ikke. Samme skjema svarte jeg vel på 3-4 ganger i løpet av 5mnd tid, når jeg prøvde ut medisiner ogsånt. Tok EKG, blodprøver men ikke urinprøver. Nå tar jeg EKG og blodprøver en gang i året når jeg må fornye resepten (får kun for et år av gangen) Du skal ikke tenke på hva du skal si eller gjøre, du skal kun være den du er. Ok, det høres jo greit ut Nei, jeg vet jo selvsagt det, men greit å høre likevel Sliter som sagt med muntlig kommunikasjon/hukommelse osv, så altfor ofte kommer jeg på i ettertid hva jeg skulle sagt. Jeg må liksom planlegge det for å få det frem. Men om det er konkrete oppgaver og skjema så hjelper det veldig på Det er i såfall ADD, ADHD-PI, eller hva det kalles i dag, det er snakk om, så jeg er litt redd for at det blir vanskelig å finne ut, siden jeg ikke var et sånt barn som løp rundt i hundre konstant. Skjønner feks. ikke hva foreldrene mine skal rapportere om, jeg holdt jo bare kjeft og satt i en krok med lekene mine Så har blitt advart om at de kanskje ikke vil klare å komme til en konklusjon. Jeg hører om alt fra de som prater litt med en psykiater en times tid, får diagnosen og resepten i hånda, og et "hadet bra", til de som har en omstendelig utredning gjennom et helt år. Det høres ikke helt riktig ut at det skal være så tilfeldig, og jeg håper jeg får en ordentlig utredning Nå er det bare noen timer til jeg skal møte legen, og er veldig spent, vet som sagt ikke helt hva som skal skje i dag, men går ut fra det blir skjema og sånt da Så takk til svar fra dere alle Anonymous poster hash: 4b172...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Canario Skrevet 24. april 2015 #11 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg var ikke noe barn som løp rundt men det var ikke noe tvil på at diagnosen var riktig. En må ikke være hyperaktiv som barn for å kunne ha adhd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #12 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg lot de ikke snakke med foreldrene mine, de er ikke oppegående og jeg vil ikke at de skal vite noe om diagnosen. Jeg har blitt utredet i Oslo. Her var de ihvertfall veldig strenge på det med urinprøver.Anonymous poster hash: 88a0d...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #13 Del Skrevet 25. april 2015 Jeg var heller ikke hyperaktiv som barn, og lekte mye med lekene mine Men jeg har alltid pratet mye da, og hatt mange tanker og filosofier fra jeg kan huske Jeg står på Efexor, egentlig anidepressiva, men funker faktisk ganske bra:) lykke til hos legen, si alt du føler og tenker på, og ikke tenk for mye i forkant Anonymous poster hash: 1994d...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #14 Del Skrevet 25. april 2015 Jeg skal til utredning for add og jeg er 19 år har ikke tenkt over det før nå om at jeg kansje kan ha add men så har jeg itilegg en annen diagnose som er ganske lik add/ADHD men skal nå til utredning for add for jeg sliter sånn med konsentrasjonen min Anonymous poster hash: f4137...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå