AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Hva er problemet her: http://www.nettavisen.no/dittoslo/student-i-fengsel-for-nav-svindel/3422778156.html Jeg har da hørt om en drøss studenter som går på NAV mens de studerer? Skjønner ikke hva hun havner i fengsel for, da hun ikke har hatt noen annen inntekt? Anonymous poster hash: 6474f...8b1
Cashbah Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Studerer man skal man ikke få dagpenger fra NAV. Det er jo noe alle burde vite. 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 Studerer man skal man ikke få dagpenger fra NAV. Det er jo noe alle burde vite. Men likevel er det veeeeldig mange som gjør dette, med loven i hånd? NAV godkjenner glatt utdannelse mens en er på AAP. Logisk nok, da dette kan hjelpe folk i jobb. Ser fortsatt ikke hva som er gjort galt her.... Anonymous poster hash: 6474f...8b1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 Hva er problemet her: http://www.nettavisen.no/dittoslo/student-i-fengsel-for-nav-svindel/3422778156.html Jeg har da hørt om en drøss studenter som går på NAV mens de studerer? Skjønner ikke hva hun havner i fengsel for, da hun ikke har hatt noen annen inntekt? Anonymous poster hash: 6474f...8b1 Himmelvid forskjell på å gå på AAP og studere med NAVs vitende og det å svindle til seg dagpenger mens man samtidig studerer. Anonymous poster hash: 73223...d41 13
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 Men likevel er det veeeeldig mange som gjør dette, med loven i hånd? NAV godkjenner glatt utdannelse mens en er på AAP. Logisk nok, da dette kan hjelpe folk i jobb. Ser fortsatt ikke hva som er gjort galt her.... Anonymous poster hash: 6474f...8b1 Hun har ikke gått på AAP. Det er regler for dagpenger og en av dem er at man ikke kan studere mens man mottar dem. Selv om man går på AAP må man opplyse NAV om studier og få deres godkjenning til å gjøre det. Anonymous poster hash: 73223...d41 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Hun har ikke gått på AAP. Det er regler for dagpenger og en av dem er at man ikke kan studere mens man mottar dem. Selv om man går på AAP må man opplyse NAV om studier og få deres godkjenning til å gjøre det. Anonymous poster hash: 73223...d41 Ok. Da skjønner jeg. AAP og dagpenger er ikke det samme altså? Uvitende meg... Anonymous poster hash: 6474f...8b1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #7 Skrevet 22. april 2015 Men likevel er det veeeeldig mange som gjør dette, med loven i hånd? NAV godkjenner glatt utdannelse mens en er på AAP. Logisk nok, da dette kan hjelpe folk i jobb. Ser fortsatt ikke hva som er gjort galt her.... Anonymous poster hash: 6474f...8b1 Hun går ikke på AAP, og har dermed ingen aktivitetsplan som tilsier at hun kan studere med støtte av NAV. For øvrig er det strenge krav ifm å få studere på AAP. Når man går på dagpenger må man være 100% arbeidssøkende, noe man ikke er som student. Man kan søke om å få ta opp enkeltfag selv om man går på dagpenger. Anonymous poster hash: dbd6b...134 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #8 Skrevet 22. april 2015 Ok. Da skjønner jeg. AAP og dagpenger er ikke det samme altså? Uvitende meg... Anonymous poster hash: 6474f...8b1 Nei, det er ikke det samme. Dagpenger er arbeidsledighetstrygd og da skal man søke jobb. AAP = arbeidsavklaringspenger og da skal man gå i behandling eller jobbe for å bli arbeidsfør igjen. Noen studerer for å oppnå bedre muligheter til dette. Noen omskolerer seg fordi de ikke lengre kan stå i yrket de var i. Osv. Anonymous poster hash: 73223...d41 1
Gjest imperio Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Er man student så har man ofte rett til studielån. Og når man har det, så har man ikke rett på støtte fra NAV. MEN, om man får studielån og ikke har råd til å leve ( minst 5000 i "lommepenger" etter leie), så kan man få tillegg fra NAV, dersom det ikke er noen andre måter å få penger på (bostøtte for eksempel), og man ikke har noen oppsparte midler, nei BSU er ikke hellig det må ofte tømmes og brukes før man får hjelp fra NAV, Dersom man har ingen andre alternativ, og er for syk eller har en "gyldig grunn" til å ikke kan jobbe utenom studiet, DA kan man få støtte, men ikke full utbetaling slik at man er på 10 000+ i måneden, men slik at man kommer til 5000kr å leve for. Det er mye men, hva, hvis når man er student. NAV blir da aller siste utvei, det å si at man ikke har tid til jobbe, fordi man heller vil feste den lille tiden de har fri, så er det ikke en gyldig grunn.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Det sier seg vel selv at det er galt å snike til seg pengestøtte på denne måten. Hvis dét hadde vært lovlig, kunne jo alle studenter liksågreit fått tilsvarende beløp som stipend, mot at de kun studerte og ikke jobbet. Den eneste måten å få dekket studier er som flere skriver når man har en konkret godkjennelse fra NAV. Som arbeidsledig bruker man tiden på å søke jobber, ikke sitte på en lesesal. Anonymous poster hash: c4a18...7f3 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #11 Skrevet 22. april 2015 Hvorfor skulle folk ta opp studielån, hvis det var slik at en kunne studere med dagpenger fra NAV?? Trodde det var allmenn kjent at det ikke er lov å studere om man går på dagpenger. Anonymous poster hash: cd0c4...ded 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #12 Skrevet 22. april 2015 Er man student så har man ofte rett til studielån. Og når man har det, så har man ikke rett på støtte fra NAV. MEN, om man får studielån og ikke har råd til å leve ( minst 5000 i "lommepenger" etter leie), så kan man få tillegg fra NAV, dersom det ikke er noen andre måter å få penger på (bostøtte for eksempel), og man ikke har noen oppsparte midler, nei BSU er ikke hellig det må ofte tømmes og brukes før man får hjelp fra NAV, Dersom man har ingen andre alternativ, og er for syk eller har en "gyldig grunn" til å ikke kan jobbe utenom studiet, DA kan man få støtte, men ikke full utbetaling slik at man er på 10 000+ i måneden, men slik at man kommer til 5000kr å leve for. Det er mye men, hva, hvis når man er student. NAV blir da aller siste utvei, det å si at man ikke har tid til jobbe, fordi man heller vil feste den lille tiden de har fri, så er det ikke en gyldig grunn. Dette stemmer ikke. Om det hadde vært tilfelle hadde alle studenter uten jobb ved siden av fått hjelp av NAV til å finansiere studiene. I tillegg er det ikke NAV som gir bostøtte, men husbanken. Anonymous poster hash: 831eb...4d2 4
Cashbah Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 Men likevel er det veeeeldig mange som gjør dette, med loven i hånd? NAV godkjenner glatt utdannelse mens en er på AAP. Logisk nok, da dette kan hjelpe folk i jobb. Ser fortsatt ikke hva som er gjort galt her.... "Vanlige" studenter kan ikke få dagpenger, men det er noen få studenter som har rett til å få det, f.eks. innvandrere under norskopplæring. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ser hva som er galt med denne nyhetssaken? Hvis hun ble tatt for det, hadde hun ikke rett til å få dagpenger, så enkelt er det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #14 Skrevet 22. april 2015 "Vanlige" studenter kan ikke få dagpenger, men det er noen få studenter som har rett til å få det, f.eks. innvandrere under norskopplæring. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ser hva som er galt med denne nyhetssaken? Hvis hun ble tatt for det, hadde hun ikke rett til å få dagpenger, så enkelt er det. Skrev 10.44 at jeg hadde skjønt det. Anonymous poster hash: 6474f...8b1
Gjest imperio Skrevet 22. april 2015 #15 Skrevet 22. april 2015 Dette stemmer ikke. Om det hadde vært tilfelle hadde alle studenter uten jobb ved siden av fått hjelp av NAV til å finansiere studiene. I tillegg er det ikke NAV som gir bostøtte, men husbanken. Anonymous poster hash: 831eb...4d2 Leste du ikke det jeg skrev? Dersom man er syk og ikke kan jobbe ved siden av studiet, og lån og stipend ikke er nok, da KAN man ha rett til AAP som supplerende støtte (ikke full støtte på 11 000 i måneden). Bostøtte ble nevnt som et eksempel på andre plasser man må søke for å se om man kan få penger andre steder enn NAV. NAV er siste utvei, og de er veldig strenge på å utbetale til studenter. For er man frisk nok til å gå skole, så er man i teorien frisk nok til å jobbe, men alt er ikke svart/hvit. Og det er da de som er i gråsonen (kan gå skole, ikke jobbe, grunnet sykdom), de kan da prøve å søke AAP hos NAV, dersom ALT annet er prøvd og failet. - forsto du det nå? Og jeg vet helt fint hvem som gir bostøtte, da jeg mottar det selv. Er ikke student btw, men fikk mye informasjon ang dette da jeg startet opp fordi jeg nemlig VAR student på den tiden. Og jeg fikk innvilget AAP mens jeg var student. Men jeg valgte å droppe ut av studiet før jeg mottok AAP, for jeg var for syk for både skole og jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #16 Skrevet 22. april 2015 Er man student så har man ofte rett til studielån. Og når man har det, så har man ikke rett på støtte fra NAV. MEN, om man får studielån og ikke har råd til å leve ( minst 5000 i "lommepenger" etter leie), så kan man få tillegg fra NAV, dersom det ikke er noen andre måter å få penger på (bostøtte for eksempel), og man ikke har noen oppsparte midler, nei BSU er ikke hellig det må ofte tømmes og brukes før man får hjelp fra NAV, Dersom man har ingen andre alternativ, og er for syk eller har en "gyldig grunn" til å ikke kan jobbe utenom studiet, DA kan man få støtte, men ikke full utbetaling slik at man er på 10 000+ i måneden, men slik at man kommer til 5000kr å leve for. Det er mye men, hva, hvis når man er student. NAV blir da aller siste utvei, det å si at man ikke har tid til jobbe, fordi man heller vil feste den lille tiden de har fri, så er det ikke en gyldig grunn. Dette innlegget håper jeg ALLE ser bortfra... Ikke en eneste faktaopplysning å spore... Anonymous poster hash: d7e03...4c5 4
Rosalie Skrevet 22. april 2015 #17 Skrevet 22. april 2015 Er man student så har man ofte rett til studielån. Og når man har det, så har man ikke rett på støtte fra NAV. MEN, om man får studielån og ikke har råd til å leve ( minst 5000 i "lommepenger" etter leie), så kan man få tillegg fra NAV, dersom det ikke er noen andre måter å få penger på (bostøtte for eksempel), og man ikke har noen oppsparte midler, nei BSU er ikke hellig det må ofte tømmes og brukes før man får hjelp fra NAV, Dersom man har ingen andre alternativ, og er for syk eller har en "gyldig grunn" til å ikke kan jobbe utenom studiet, DA kan man få støtte, men ikke full utbetaling slik at man er på 10 000+ i måneden, men slik at man kommer til 5000kr å leve for. Det er mye men, hva, hvis når man er student. NAV blir da aller siste utvei, det å si at man ikke har tid til jobbe, fordi man heller vil feste den lille tiden de har fri, så er det ikke en gyldig grunn. Tull, tull og atter tull. Man har hverken rett på bostøtte eller supplerende støtte fra NAV sosial når man er vanlig student. Unntaket er studenter med barn, som kan få bostøtte, og studenter som går på AAP.
Gjest imperio Skrevet 22. april 2015 #18 Skrevet 22. april 2015 Kan dere ikke LESE?! Fader nå blir jeg irritert. Man KAN (!!!!!) få støtte, student er student, om man er syk, har barn eller er singel, frisk, uten føtter eller hjerne. Her er det snakk om generelt og ikke om Ola Nordmann som er alenepappa til Kari, har ikke sagt en forbannet dritt om situasjonen til noen som helst, kun brukt ordet STUDENT! Er man aleneforeldre og vil ta utdanning, men er for syk til å jobbe ved siden av, så er man ikke fucked til et liv i kassa på Rema. Jeg har ikke sagt at noe som helst om at noen her inne på KG FÅR penger, jeg har ikke lovet noen noe som helst. NAV kontrollerer livet, de bestemmer om du får gå skole eller ikke. Men det er ikke slik at alle navere er dømt til å vente til de 60 år før de får tatt utdanningen de ønsker seg. J.E.G har selv fått innvilget AAP mens jeg var student (MED rett til støtte fra lånekassen). Men jeg valgte å ikke motta AAP'n (som ble bestemt mellom fastlege, psykolog og NAV). Jeg var for syk til å bo i bofellesskap, og alle med høyere IQ enn sko størrelsen sin vet at en leilighet er dyrere enn bofellesskap. Jeg fikk ikke bo hjemme heller, eller ønsket det, på grunn av div. private ting som dere ikke har noe som helst med. Så det å sitt her å si at jeg lyver, og at det ikke er mulig å få noe hjelp fra NAV når man går skole, er bare dritt og faenskap dere velger å spy utav dere. Jeg gir opp KG snart. Det er fader meg som å snakke til en vegg. Her er det vist bare troll og hjernedøde folk som henger, fåtallet har IQ nok til å lese.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #19 Skrevet 22. april 2015 Leste du ikke det jeg skrev? Dersom man er syk og ikke kan jobbe ved siden av studiet, og lån og stipend ikke er nok, da KAN man ha rett til AAP som supplerende støtte (ikke full støtte på 11 000 i måneden). Bostøtte ble nevnt som et eksempel på andre plasser man må søke for å se om man kan få penger andre steder enn NAV. NAV er siste utvei, og de er veldig strenge på å utbetale til studenter. For er man frisk nok til å gå skole, så er man i teorien frisk nok til å jobbe, men alt er ikke svart/hvit. Og det er da de som er i gråsonen (kan gå skole, ikke jobbe, grunnet sykdom), de kan da prøve å søke AAP hos NAV, dersom ALT annet er prøvd og failet. - forsto du det nå? Og jeg vet helt fint hvem som gir bostøtte, da jeg mottar det selv. Er ikke student btw, men fikk mye informasjon ang dette da jeg startet opp fordi jeg nemlig VAR student på den tiden. Og jeg fikk innvilget AAP mens jeg var student. Men jeg valgte å droppe ut av studiet før jeg mottok AAP, for jeg var for syk for både skole og jobb. Takk! Ett innlegg fullt av faktafeil og ikke en eneste ting som er korrekt. Hvorfor gir du råd om ting du ikke har peiling på? Jeg må føyer meg bak over her, håper ALLE ser borti fra dette innleggetAnonymous poster hash: 8a476...7d6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #20 Skrevet 22. april 2015 Kan dere ikke LESE?! Fader nå blir jeg irritert. Man KAN (!!!!!) få støtte, student er student, om man er syk, har barn eller er singel, frisk, uten føtter eller hjerne. Her er det snakk om generelt og ikke om Ola Nordmann som er alenepappa til Kari, har ikke sagt en forbannet dritt om situasjonen til noen som helst, kun brukt ordet STUDENT! Er man aleneforeldre og vil ta utdanning, men er for syk til å jobbe ved siden av, så er man ikke fucked til et liv i kassa på Rema. Jeg har ikke sagt at noe som helst om at noen her inne på KG FÅR penger, jeg har ikke lovet noen noe som helst. NAV kontrollerer livet, de bestemmer om du får gå skole eller ikke. Men det er ikke slik at alle navere er dømt til å vente til de 60 år før de får tatt utdanningen de ønsker seg. J.E.G har selv fått innvilget AAP mens jeg var student (MED rett til støtte fra lånekassen). Men jeg valgte å ikke motta AAP'n (som ble bestemt mellom fastlege, psykolog og NAV). Jeg var for syk til å bo i bofellesskap, og alle med høyere IQ enn sko størrelsen sin vet at en leilighet er dyrere enn bofellesskap. Jeg fikk ikke bo hjemme heller, eller ønsket det, på grunn av div. private ting som dere ikke har noe som helst med. Så det å sitt her å si at jeg lyver, og at det ikke er mulig å få noe hjelp fra NAV når man går skole, er bare dritt og faenskap dere velger å spy utav dere. Jeg gir opp KG snart. Det er fader meg som å snakke til en vegg. Her er det vist bare troll og hjernedøde folk som henger, fåtallet har IQ nok til å lese. Du dummer deg bare mer og mer ut.Anonymous poster hash: 4df71...e2c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå