Gå til innhold

Småspist toåring etter sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en toåring som siden barnehagestart i januar har spist godt både hjemme og i barnehagen, kunne godt spise opptil 6 brødskiver (uten skorpe) i løpet av en barnehagedag, pluss yoghurt og frukt. Middag har det vært sånn opp og ned med, men toåringen har alltid spist godt til kvelds også.

Som seg "hør og bør" blir det en del runder med sykdom når man begynner i barnehagen, og den siste måneden ca har det vært hardt med en ganske hard omgang oppkast/diaré, langvarig hoste og forrige uke var det høy feber og forkjølelse. Feberen er borte nå, men sliter fortsatt med litt hoste og snørr.

Nå er det nesten umulig å få i ungen mat. Det eneste som virker å friste er yoghurt med havregryn, men det går jo ikke an å spise det fire ganger om dagen. Hvis vi håndmater, kan vi med nød og neppe få i noen biter middag og kanskje en eller hvis vi er heldige, to brødskiver uten skorpe til kvelds. Får også rapport om at det ikke spises så mye i barnehagen heller.

Hvor lenge skal vi se dette an før vi evt tar det opp med helsesøster eller lege? Jeg tenker at ungen spiser når den blir sulten, men jeg bekymrer meg jo. Vekten virker stabil, og allmenntilstanden er etter forholdende god. Ja, kall meg gjerne hønemor, men jeg synes det blir så lite mat i løpet av en dag, barnet skal jo vokse og ha energi, ikke bare overleve.

Anonymous poster hash: d9fe9...4aa
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde ikke bekymret meg enda, så lege ungen ikke er slapp.

Med unger går det opp og ned. I perioder har mine spist som bjørner, mens i neste peridoe kan jeg ikke fatte at de orker å leke fordi de har spist så lite.

Det som er viktig er å kutte ut alt utenom.

Hva med å lage noen gode havrepannekaker/grove vaffler, eggerøre etc å sende med i bhg?

Ikke stress og tving i mat. Hva som kommer inn i kroppen er en av de få tingene de små kan bestemme. Og da er det viktig å ikke lage negative asosiasjoner til maten.

Om situasjonen vedvarer må man jo selvsagt følge det opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, tenkte jeg skulle lage grove vafler en dag. Hadde grove pannekaker til middag denne uka, og det falt faktisk i smak. :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Takk, tenkte jeg skulle lage grove vafler en dag. Hadde grove pannekaker til middag denne uka, og det falt faktisk i smak. :)

I perioder har jeg laget en haug med gaver pannekaker på søndagen, og sendt med det med pålegg i stedet for brød gjennom uken.

Ellers så har man jo også fullkornspolarbrød, som ikke er så ille ute med tanke på inngredienser.

Men det viktigste tror jeg er å ikke mase, og tvinge i mat, samt unngå alt mellom måltider.

Skrevet

Vår 2-åring slutter alltid å spise når hun er syk, og har dårlig matlyst i en uke eller to etterpå. Hver gang. Hun deikker alltid godt, og kan småspiste litt tørre kjeks og frukt, men middag/skiver er uaktuelt. Så plutselig løsner det og hun spiser normalt igjen. Hun blir aldri slapp, det virker rett og slett som at hun ikke er sulten. Legen sier at det ikke er noe problem så lenge hun ikke får nedsatt almentilstand og hun får i seg nok væske, så vi stresser ikke med det.

Im

Sønnen din har lyst på joghurt med havregryn så tenker jeg det er greit at han får det oftere enn normalt. Her er også havregrøt, speltkjeks og bananpannekaker mat det kan bli spist litt av i sykdomsperioder.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde spist et grovt polarbrød i barnehagen i går, pluss at banan er blitt veldig populært igjen. Blandet litt most banan inn i havregryn og yoghurt til frokost i dag, og det gikk ned på høykant. :)

Spiste også frivillig flere biter med middag i går, da får det ikke hjelpe at det ble mest pizzabunn og ikke toppingen. ;) Babysteps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...