Gå til innhold

Ned i fettprosent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg er ei jente på 21 år som har trent styrke i ca. 2 mnd 2-3 ganger i uka,og begynner å se litt resultater! Til nå har jeg spist vedlikehold/+- 200 kcal daglig. Veier rundt 64 kg og er 167 cm høy. Vekta har hele tiden vært nokså stabil!

Nå som det nærmer seg sommer kunne jeg tenke meg å miste noen kg fett! Kanskje 3-5 kg innen 1. juli? Vet jeg har mer enn det å ta av, men vil ikke ligge i for lavt underskudd med tanke på styrketreningen, så vil heller ta meg god tid, og heller fortsette underskuddet gjennom sommeren til jeg har ønsket fettprosent!

1,375 Du trenger 2 029,71 8 492,49 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke 1,55 Du trenger 2 288,03 9 573,36 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

Jeg vil si jeg ligger et sted mellom disse to. Trener fullkroppsprogram 2-3 ganger i uka, da øktene varer i rundt 1 time og 20 min. Går litt turer, av og til går jeg bare 30 min en gang i uka, mens andre ganger går jeg turer på 2-3 timer flere ganger i uka. :) Er student, så ellers er det mye stillesitting! Er også vikar på sykehjem, så blir en del trakking når jeg er på jobb. :)

Tror dere det er greit å ligge på 1800 kcal daglig (og spise opp treningskaloriene)?

Jeg passer på å få i meg nok protein, spiser over 100 g daglig. Kan jeg fortsatt greie å bygge litt muskler på denne kalorimengden? Iallefall ikke miste!

En annen ting jeg lurer på er om det er det samme hvor kcal/proteinene kommer fra? Jeg har ikke mulighet til å lage alt mat fra bunnen av, og har heller ikke et ønske om å være "supersunn". Prøver selvfølgelig å spise så sunt som mulig, men kan gjerne spise 7-800 kcal fra pizza/burger/kebab på en torsdag liksom, men dette skjer jo ikke hver dag da. Så lenge jeg har det kaloriinntaket som jeg har bestemt meg for, og mye proteiner, har det så mye å si hva det kommer fra?

En siste ting jeg lurer på! Om jeg feks går tur i 30 min, skal jeg legge det inn som treningskalorier da? Eller er det kun styrke/kondisjon som regnes som trening? :)

Anonymous poster hash: 98523...aa3
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Høres fornuftig ut med kaloriinntaket :)

Så lenge du spiser balansert og næringsrikt så spiller det ikke så stor rolle hvor kaloriene kommer fra ;)

AnonymBruker
Skrevet

Høres fornuftig ut med kaloriinntaket :)

Så lenge du spiser balansert og næringsrikt så spiller det ikke så stor rolle hvor kaloriene kommer fra ;)

Tusen takk for svar! :) Så du tror det er mulig å kunne bygge litt muskler på den måten, eller bare vedlikeholde? :)

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Så du tror det er mulig å kunne bygge litt muskler på den måten, eller bare vedlikeholde? :)

Absolutt med 1800 pluss ekstra på treningsdager :)

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt med 1800 pluss ekstra på treningsdager :)

Tusen takk igjen!

Ikke meningen å mase, men har lest mye av det du skriver her inne og det virker som du har god peiling :) Med ekstra vil det si spise opp treningskaloriene så summen blir totalt ca 1800 kcal, eller ekstra uten om det? Evt. hvor mye ekstra anbefaler du? :)

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk igjen!Ikke meningen å mase, men har lest mye av det du skriver her inne og det virker som du har god peiling :) Med ekstra vil det si spise opp treningskaloriene så summen blir totalt ca 1800 kcal, eller ekstra uten om det? Evt. hvor mye ekstra anbefaler du? :)Anonymous poster hash: 98523...aa3

Du har en fin vekt og høyde. Siden fokuset er å bygge masse så er det viktig at du får i deg nok mat og spesielt de dagene du trener tung styrke så musklene har noe å restituere seg på. Jeg tenker ca. 250-300 kcal høres greit ut. Se litt an om du føler du trenger mer/mindre energi, men ca. der burde være ok.

Når det kommer til spaserturer så trenger du ikke så mye ekstra mat med mindre du går skikkelig tur der pulsen går opp(fjelltur/terreng/hard motbakke etc) :)

Du brenner ca din egen kroppsvekt per km du legger bak deg så 30 min rolig tur blir ikke all verden. Men en solid tur på noen km kan fort bli noen ekstra kalorier, spesielt om det som sagt er fjell/terreng etc :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...