AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Det er helt normalt! Man skal helst dele opp dosen i morgen og kveld (hvis du tar flere enn en pille om dagen) også må det tas sammens med et måltid Anonymous poster hash: e063c...d2b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 Ja. Du kan kontakte legen og få råd om du kan gå lavere i dosen i starten og trappe veldig langsom opp, og om dosen kan deles. Det er vanlig å gjøre det slik med diabetikere for at de ikke skal ta skrekken første uken.Anonymous poster hash: ef135...bcb
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 Forrige gang jeg gikk på metformin ble jeg utrolig dårlig!! Denne gangen går det kjempe fint. tar 1500 mg daglig. Men må ta de ifm måltider. Anonymous poster hash: 7ce03...b70
Poets Skrevet 22. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2015 Takk! Jeg begynte sist torsdag, 2x 850mg daglig. Tar det rett etter lunsj eller middag og etter kveldsmåltid. Jeg har hatt dårlig mage, men kvalmen kom først på mandag morgen (på jobb). Helt fælt, følte jeg skulle spy hele tiden- så jeg gikk hjem og var også borte i går. I dag er jeg tilbake på jobb, og kvalmen kom igjen nesten verre enn mandag :-( blæh..
Askmeagain89 Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Det er normalt. Man skal trappe gradvis opp over minimum 2-3 uker. Tross at jeg trappet opp veldig rolig og tok de til rett tid og fordelt over morgen-kveld så var jeg nesten konstant kvalm i seks måneder og klarte til slutt ikke mer. Jeg håper kvalmen roer seg for deg
Poets Skrevet 22. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2015 Rart egentlig. Jeg fikk nemlig Provera, for å få mens (ferdig med denne kuren på lørdag). Metformin skulle jeg bare starte med 2-3 tabl daglig (ingen råd om opptrapping av gyn) og skal også bruke Pergo når syklusen er i gang.. Blir uansett spennende å se om det virker, tross kvalmen 😃 hehe..
Askmeagain89 Skrevet 22. april 2015 #8 Skrevet 22. april 2015 Ja, det er rart, men fort gjort å bli kvalm sånn Krysser fingrene for at det funker for deg!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Rart egentlig. Jeg fikk nemlig Provera, for å få mens (ferdig med denne kuren på lørdag). Metformin skulle jeg bare starte med 2-3 tabl daglig (ingen råd om opptrapping av gyn) og skal også bruke Pergo når syklusen er i gang.. Blir uansett spennende å se om det virker, tross kvalmen hehe.. Tror kanskje du har misforstått noe her? Metformin er medisiner som tas i forbindelse med diabetes. Altså blodsukkersenkende medisiner. Metformin har ingenting å gjøre med gynekologi og menssyklus å gjøre. Anonymous poster hash: 14244...712
miore Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Det brukes ofte som en del av behandling mot infertilitet dersom problemene skyldes PCOS, da metformin i tillegg til å senke insulinnivåer ofte kan redusere mengden androgener (som f.eks testosteron) som produseres i eggstokkene. Så jeg tviler på om Poets har misforstått 1
Poets Skrevet 22. april 2015 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2015 Tror kanskje du har misforstått noe her? Metformin er medisiner som tas i forbindelse med diabetes. Altså blodsukkersenkende medisiner. Metformin har ingenting å gjøre med gynekologi og menssyklus å gjøre.Anonymous poster hash: 14244...712 Jeg har ikke misforstått noe, slapp av. Jeg har fått den ifm PCOS som jeg har. 1
Poets Skrevet 22. april 2015 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2015 Det brukes ofte som en del av behandling mot infertilitet dersom problemene skyldes PCOS, da metformin i tillegg til å senke insulinnivåer ofte kan redusere mengden androgener (som f.eks testosteron) som produseres i eggstokkene. Så jeg tviler på om Poets har misforstått Takk, nettopp ! 😊 Har dessverre ikke eggløsning og er i min 3. Syklus siden august, så da fikk jeg metformin. :-)
Nysgjerriga Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 "Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Kvalme, oppkast, diaré, magesmerter og dårlig appetitt. Disse bivirkningene forekommer hyppigst i starten av behandlingen og forsvinner spontant i de fleste tilfeller. " :-) er fra felleskatalogen. http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/metformin-weifa-561406. Bla ned til bivirkninger så står det fler nedover
Skogkløver Skrevet 24. april 2015 #15 Skrevet 24. april 2015 Jeg syns det hjelper å ta metaforen midt i måltidet, et lite tips 😊 spiser jeg to skiver, tar jeg pillen mellom de to. Du må også passe deg for å spise lite, jo mindre du spiser, jo kvalmere blir du. Jeg havnet i et dårlig mønster da jeg først startet. Jeg var mye kvalm og endre opp med å spise to små måltider for dagen, gjerne bare et par biter hver gang. Da ble jeg bare enda mer kvalm. Tok meg en ukes pause etter en mnd med konstant kvalme og 10kg lettere. Det hjalp enormt å bare ta en dose de gangene jeg spiste skikkelig. Hvis jeg bare spiser to måltider en dag tar jeg også bare 2 piller. Kan være en fordel å ikke ta de til søt mat, det gir ofte kvalme... Yoghurt derimot kan jeg alltid ta sammen med medisinen uten å bli kvalm ☺ Bit tennene, sammen det blir bedre! Trapp rolig opp, gjerne med halve tabletter dersom det er nødvendig. Hold dosen i 3-4 dager før du øker. Opp mot målet ditt 😊
Poets Skrevet 24. april 2015 Forfatter #16 Skrevet 24. april 2015 Jeg syns det hjelper å ta metaforen midt i måltidet, et lite tips 😊 spiser jeg to skiver, tar jeg pillen mellom de to. Du må også passe deg for å spise lite, jo mindre du spiser, jo kvalmere blir du. Jeg havnet i et dårlig mønster da jeg først startet. Jeg var mye kvalm og endre opp med å spise to små måltider for dagen, gjerne bare et par biter hver gang. Da ble jeg bare enda mer kvalm. Tok meg en ukes pause etter en mnd med konstant kvalme og 10kg lettere. Det hjalp enormt å bare ta en dose de gangene jeg spiste skikkelig. Hvis jeg bare spiser to måltider en dag tar jeg også bare 2 piller. Kan være en fordel å ikke ta de til søt mat, det gir ofte kvalme... Yoghurt derimot kan jeg alltid ta sammen med medisinen uten å bli kvalm ☺ Bit tennene, sammen det blir bedre! Trapp rolig opp, gjerne med halve tabletter dersom det er nødvendig. Hold dosen i 3-4 dager før du øker. Opp mot målet ditt 😊 Tusen takk for gode tips! Det viser seg at jeg fikk alt for stor dose og starte med (850mgx2 daglig) å starte med og ingen veiledning ifm opptrapping, men nå har jeg gått ned til 500mg x2 daglig og føler meg bedre! 😃
Skogkløver Skrevet 25. april 2015 #17 Skrevet 25. april 2015 Tusen takk for gode tips! Det viser seg at jeg fikk alt for stor dose og starte med (850mgx2 daglig) å starte med og ingen veiledning ifm opptrapping, men nå har jeg gått ned til 500mg x2 daglig og føler meg bedre! 😃 Dager det ikke rart du var dårlig! Håper opptrappingen går bra da! 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå