AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Først: ønsker tips om levegg/MEGET hurtigvoksende plante/hekk, men først historien bak: Vi har 3 naboer, 1 som er veldig grei å ha med å gjøre, 1 merkelig nabo som går naken rundt i huset sitt (ja,ja, hver sin smak) og 1 splitter pine gal nabo som spionerer (og forteller om det etterpå). Det er de to sistnevnte som nå er et problem. La oss kalle de nabo1 og nabo2. Nabo1 hadde da vi flyttet inn her en veldig stor hekk på et par meter i høyde omtrent. Det var perfekt, for vi fikk privatliv og de fikk ikke innsyn. Nabo2 hadde en lignende hekk og høyde. Dette vet jeg siden jeg har vokst opp i området. Ganske nylig etter vi flyttet inn, valgte nabo1 å kutte ned hele hekken sin, så de fikk innsyn til alt vi gjorde. Vi har da valgt å ha persienner foran stuevinduene, hvis ikke ser de rett inn, og de sitter utendørs på verandaen sin og stirrer og glor, og kommenterer det hvis man mangler en lyspære osv. Vi er uvenner med dem nå, fordi de ble for innpåslitne og begynte å kontakte mine foreldre for å kjefte på dem. Lang historie. Men de er alkoholikere, så man kan jo tenke seg.. Den andre naboen hadde denne høye hekken heldigvis fortsatt i endel år etter vi flyttet hit. Men så flyttet naboen, og nabo2 flyttet inn istedet. Et par år etter, valgte de da nå å kutte ned hele hekken. Fra 2-3m høyde til ca 1m høyde. Så nå har de også innsyn rett mot oss. Jeg skal ikke påstå at de er spioner, som nabo1, men det er likefullt ekkelt og man blir paranoid av mindre. Ønsker heller ikke å se dem gå nakne rundt. Det ligger mye bak som jeg ikke legger ut om, om begge naboene. Men, når jeg har fortalt litt om at det er ubehagelig for oss å ha publikum: noen som vet om en billig og høy/god type levegg en kan sette opp? Og evt. en hurtigvoksende plante jeg kan plante langs hele strekningen? Det er et veldig stor hage, hvis jeg gjetter vilt vil jeg si det blir mellom 50-100 m å plante hekk. Noe i den duren. Og ja, vi skal selvsagt flytte siden vi ikke trives, men vi er midt i en overgangsfase mtp jobb og kan ikke flytte på flekken. Setter pris på alle hyggelige svar og hyggelig hjelp!Anonymous poster hash: dd3ba...ba9 1
melatonin Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 Jeg hadde gått å spurt på et hagesenter etter hekkeplanter som vokser fort, bare tatt meg råd til det og plantet rundt eiendommen. 1
Pawn Hearts Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 Poppel eller søtmispel, kanskje? http://www.klikk.no/bolig/hage/article567729.ece
Serafina. Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 Du kan kjøpe bambusgjerde på "rull" og sette opp. Jeg tror det finnes i ulike høyder. Jeg har sett det på hagemessen, så det er å få tak i Norge og er ganske utbredt nedover i Europa.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Jeg tenker også på bambus. Anonymous poster hash: 4e342...01f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Husk høyderegulering på hekk/levegg ift. Grannelova. Anonymous poster hash: 3dfc7...3f4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 http://www.viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/skjerming-for-innsyn---hva-er-lov/ Anonymous poster hash: 3dfc7...3f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå