Gå til innhold

Skille seg etter et år

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Man vet aldri hvordan andre har det, men jeg skjønner meg rett og slett ikke på folk som skiller seg etter et år.

Kjenner noen som giftet seg, hadde kjempebryllup, fikk barn etter 10 mnd og søkte skilsmisse etter 2 mnd der igjen. Nesten på dagen 1 år etter ekteskapet ble inngått møtte jeg henne på date på byen. Jeg synes dette er en merkelig ting å gjøre (forutsatt at det ikke handler om mishandling ol). Skal man dele et liv sammen VIL det gå opp og ned. Det kan ta tid å fikse.

Ser nå at Riise også skiller seg etter et år, pga mye borte fra familien.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/fo...ticle855159.ece

Dette visste de vel når de giftet seg??

Jeg sier ikke det er lett, men tenker ikke folk fremover i det hele tatt når de sier ja? Kan føleser droppe så mye i løpet av et år, at man inngår separasjon ett år etter fleredagers bryllupsfest, eller har slike følelser da aldri vært tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I slike tilfeller mistenker jeg alltid at det handler om å gifte seg for å reparere det som ikke fungerer i samlivet.

Altså at et par har vært sammen lenge, noe skranter og de bestemmer seg for å gifte seg "for da blir sikkert alt bra" - det blir det selvfølgelig ikke...og voila: skilsmisse etter et år.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller mistenker jeg alltid at det handler om å gifte seg for å reparere det som ikke fungerer i samlivet.

Altså at et par har vært sammen lenge, noe skranter og de bestemmer seg for å gifte seg "for da blir sikkert alt bra" - det blir det selvfølgelig ikke...og voila: skilsmisse etter et år.. :roll:

Jomenn, jeg skjønner ikke denne tankegangen. Også tror jeg ikke det er noe man snakker høyt om "Du nå synes jeg det går så dårlig for oss, skal vi ikke gifte oss slik at det blir bedre?" "JA! Det var en strålende ide!"

Og da er det enda rarere synes jeg, at begge parter tenker at dette går dårlig, men like fullt velger å gifte seg med brask og bram.

Jeg føler meg litt lurt, jeg, når jeg opplever slikt på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm tja. kjente noen som var sammen i 10 år før de giftet seg, og så holdt ekteskapet i under 3 mnd... og to år etter er de sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg også når jeg leste den artikkelen.

...men etter en lang og vanskelig tid ble det eneste utvei.

Enten har den lange, vanskelige tiden begynt før bryllupet, eller så har de et annet tidsperspektiv enn meg. For hvis ting først har begynt å gå dårlig en stund etter at de var gift, så har de ikke prøvd så veldig. Virker det som.

Men men...

Satser på at mitt ekteskap varer litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man er seriøst dårlig til å kommunisere med hverandre hvis man kan klare å kjøre et ekteskap i grøften på bare et år...

I min verden vitner det om å ikke prøve hardt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at man er seriøst dårlig til å kommunisere med hverandre hvis man kan klare å kjøre et ekteskap i grøften på bare et år...

I min verden vitner det om å ikke prøve hardt nok.

I min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm tja. kjente noen som var sammen i 10 år før de giftet seg' date=' og så holdt ekteskapet i under 3 mnd... og to år etter er de sammen igjen.[/quote']

Også et glimrende eksempel på at det ikke alltid er nødvendig å være så himla rask med det man foretar seg. Separasjonstiden er ikke satt av staten kun for å være ekkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, ja, skjønner hva dere prater om. Et annet eks om at noen gjr det for tidlig En venninne av meg ble sammen med en gutt, de kjøpte hus etter 3 mnd, og planla å bli gravide, og ble det med en gang, alt dette i forelskelsesrus. De opplevde aldri hverdagen sammen, alt er jo fatisk ikke som i begynnelsen. Nå er barnet 1, og de skal flytte fra hverandre, det er så slitsomt, for den samme forelskelsesrusen er der ikke lenger.....Hærregud, jeg blir oppgitt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke forstå hvordan folk som har vært sammen i årevis kan gå hen og gifte seg, for så å bli skilt etter et års tid igjen!

Har sett eksempler på det i mitt nærmiljø - og det gir bare ikke mening.

Hva skjer på dette ene året som gift, mon tro? Har man kjent hverandre og vært sammen i 10 år, så bør man jo vite hva man går til om man gifter seg? Det er vel ikke sånn at ting kan forandre seg så radikalt bare fordi man gifter seg?

Med fare for å tråkke noen på beina, så må jeg få si at jeg lurer på om folk kjemper for ekteskapene sine i dag, eller om man er så opptatt av sitt eget ve og vel at man stikker ved første motgang...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

En bekjent av sambo har gått i spinn nå; traff visst en dame i påsken, solgte leiligheten og kjøpte ny sammen med henne i juni, og skal gifte seg i september. Etter fem måneders BEKJENTSKAP. Han fyller 30 til neste år, og har stort sett vært kjent for å date fjortisjenter.... Alle rister på hodet, og få tar han på alvor. Det er ikke slik et ekteskap skal være.

Innlegget et endret.

Misty(mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som har vært sammen i mange år gifter seg fordi det virker "riktig" i forhold til å gå videre. Da har de liksom gjort alt. De har blitt kjærester, samboere, foreldre kanskje, og så mangler det bare å gifte seg.

Tror ikke det trenger å være et desperat ønske om å få det bedre.

Men mange kan kanskje bli skuffet over at ingenting forandrer seg allikevel. De mener vel på en måte at hverdagen skal bli borte. Det skal bli mer romantikk og slikt, kanskje...

Jeg vet ikke. Skjønner det ikke helt selv. Men noen ganger kan det virke som det lønner seg å gifte seg innen en rimelig tid, eller la det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget er slettet i henhold til våre regler.

Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner.

Misty (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Må være utrolig dårlig kommunikasjon i slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var samboer med en mann i 5 år. Så giftet vi oss, det hadde vi planlagt fra den dagen vi møttes (romantiske, ja), kjøpte hus og bil, og tok ut separasjon etter 1,5 år :-? .

Vi giftet oss ikke fordi forholdet skrantet - forholdet var meget sterkt. Vi skilte oss ikke uten å ha prøvd heller.

1 år er lang tid - 365 dager. Mye kan skje på disse dagene, og det første året av et ekteskap er vel ikke annerledes enn alle de andre årene når man allerede har vært samboere lenge før vielsen. Ting kan like gjerne skje da.

Noen av dere mener kanskje at man skal bruke årevis på å finne ut av det om et forhold ikke fungerer. Noen ser annerledes på det. For oss var det enkelt - funker det ikke så funker det ikke - da må vi gjøre noe annet (det var ikke barn i ekteskapet). Vi trengte ikke så lang tid på å finne det ut når det først kom til overflaten.

Og det aller aller verste med å skille seg så tidlig er alle som ikke skjønner noen ting, og som mener det var feil å gifte seg. Jeg var en like lykkelig brud som de som fremdeles er gift etter 10 år. Selv om jeg i etterpåklokskap kan si at vi ikke burde giftet oss, angrer jeg ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår veldig godt at det kan skje. Selv var jeg gift i temmelig nøyaktig fire måneder før vi tok ut separasjon.

Forholdet tok ganske enkelt slutt slik forhold av og til gjør. I og med at det ikke var barn i ekteskapet så vi ingen grunn til å bruke mye tid og krefter på å lappe det sammen. Det ville høyst sannsynlig ikke fungert heller.

Vi skadet ingen verken ved å inngå ekteskapet eller avslutte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må bare spørre nok en gang - hva var det som gjorde at dere ønsket å gifte dere, for så å avslutte forholdet 4 måneder senere?

(Spør av ren nysgjerrighet, ikke for å være ekkel!)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mange grunner som dukker opp brått og blir årsak til et ekteskapsbrudd, tenker f.eks på utroskap bl.a.

Tror det er vanskelig og sette seg inn i andre fok sitt ekteskap og eventuelle skilsmisse, og det komme si at de som skiller seg så rask ikke prøver og redde ekteskapet sitt er vel en drøy påstand :roll:

Karnsje vi skulle feie for egen dør og ordne opp i eget ekteskap før vi trekker så raske sluttninger om alle andres liv og kjærlighet :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...