Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som sliter veldig med å bli gravid igjen. Hun og mannen har et barn fra før og hun er den eneste i venninnegjengen med 1 barn (resten har 2 eller 3 allerede). Hun nærmer seg 35 og det er opplagt at det er vanskeligere å bli gravid da.

Jeg merker at hun begynner å bli deprimert. Hennes fastlege er ikke noe å skryte av og hun vurderer å bytte.

Men nå til spørsmålet. Jeg lurer på om det finnes noe behandling som stimulerer eggstokkene i å produsere flere egg? Så vidt jeg vet har hun eggløsning, men om det slippes egg vet hun ikke. Jeg anbefalte henne å kontakte gynekolog osv men er det noe dere har hørt om som hun kan eventuelt ta opp med gynekologen?

Anonymous poster hash: b250d...0e4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har hun prøvd?

Anonymous poster hash: 04427...9e3

Skrevet

Ja, det finnes eggløsningsstimulerende behandling. Et evt trenger likevel ikke ha noe med manglende eggløsning å gjøre.

Gynekologen er en spesialist, og kjenner mulige årsaker og behandlinger når graviditet uteblir. Hun trenger ikke ha utarbeidet sin behandlingsplan før hun kommer;-)

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis hun har prøvd i ett år bør hun komme seg til gynekolog (få henvisning av fastlegen, eller gå privat). Ingen grunn til at du eller hun skal spekulere i hvorfor hun ikke blir gravid, dette har gynekologen mye mer peiling på. Det kan jo like gjerne være mannen hennes som er problemet. På første time med gynekolog vil det typisk bli tatt UL, blodprøver og bli bedt om sædprøve av mannen.

AnonymBruker
Skrevet

Eggløsning betyr jo at egget slippes.

Anonymous poster hash: 0df78...fc1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har vært prøver i ett år, kan fastlege henvise til utredning. Dersom resultatet tilsier det kan man få hjelp med aktuelle medisiner eller IVF.

Anonymous poster hash: 187f8...6f3
AnonymBruker
Skrevet

De har prøvd for nr.2 i nesten 2 år. Det er ikke mannen som er problemet. Noen ganger slippes ikke noe egg ved eggløsning, derfor tenkte jeg på eggstokkstimulerende medisiner. Selvfølgelig tar hun dette opp med gynekolog som hun har time hos privat om et par uker, men jeg ville hjelpe henne med noe informasjon på forhånd. Takk for svar.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

De har prøvd for nr.2 i nesten 2 år. Det er ikke mannen som er problemet. Noen ganger slippes ikke noe egg ved eggløsning, derfor tenkte jeg på eggstokkstimulerende medisiner. Selvfølgelig tar hun dette opp med gynekolog som hun har time hos privat om et par uker, men jeg ville hjelpe henne med noe informasjon på forhånd. Takk for svar.

Hvordan vet hun at det ikke slippes egg? Hvordan vet de at mannen ikke er problemet? Har hun hatt utredning allerede, altså? Da får hun i så fall informasjonen hun trenger der.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet hun at det ikke slippes egg? Hvordan vet de at mannen ikke er problemet? Har hun hatt utredning allerede, altså? Da får hun i så fall informasjonen hun trenger der.

De har hatt utredning for mannen, ja. Hun har time hos gynekolog om 2 uker. Om det slippes egg eller ikke vet hun ikke, bare mistanke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...