Gå til innhold

Kan en vaskemaskin kortslutte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spør på vegne av min mor. Hun drev og vasket klær i dag og plutselig så stoppet vaskemaskinen, og lysene på badet + gangen utenfor gikk. Hun har skiftet sikringene, men likevel er det ingenting som fungerer av vaskemaskin/lys. Kan det være det har skjedd en kortslutning her? Bør hun tilkalle elektriker?

Anonymous poster hash: e9d5d...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Ved kortslutning så vil nye sikringer gå med en gang du forsøker å skru dem inn, samt at man i de aller fleste tilfellene hører en kotslutning i en vaskemaskinmotor rimelig godt i det den kortslutter (man har da hørt det ja... :)

Luktet det svidd på badet ved vaskemaskinen?

Har hun koblet fra vaskemaskinen (tatt ut støpslet fra veggen) før hun skiftet sikringer og så sett om lysene på kursen til gangen og badet da virker?

Det er også en mulighet for at minst en av lyspærene 'tok kvelden' i det korte øyeblikk en eventuell kortslutning oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved kortslutning så vil nye sikringer gå med en gang du forsøker å skru dem inn, samt at man i de aller fleste tilfellene hører en kotslutning i en vaskemaskinmotor rimelig godt i det den kortslutter (man har da hørt det ja... :)

Luktet det svidd på badet ved vaskemaskinen?

Har hun koblet fra vaskemaskinen (tatt ut støpslet fra veggen) før hun skiftet sikringer og så sett om lysene på kursen til gangen og badet da virker?

Det er også en mulighet for at minst en av lyspærene 'tok kvelden' i det korte øyeblikk en eventuell kortslutning oppstod.

Hm nei det lukter visst ikke svidd. Og hun har prøvd å ta støpselet til maskinen ut og inn men det hjelper ikke. Den er stein dau.

Er det ikke litt rart at alle lysene ble borte da? Det er downlights på badet og downlights på skinne i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hm nei det lukter visst ikke svidd. Og hun har prøvd å ta støpselet til maskinen ut og inn men det hjelper ikke. Den er stein dau.

Er det ikke litt rart at alle lysene ble borte da? Det er downlights på badet og downlights på skinne i gangen.

Poenget med å koble fra den mistenke vaskemaskinen er at en kortslutning i maskinen vil umiddelbart føre til at nye sikringer går.

Fjerner man da kortslutningen (maskinen) så vil de resterende forburkere på kursen få normale operasjonsforhold.

Jeg tok utgangspunkt i at vaskemaskinen og lysene henger på den samme kursen, og når sikringene går så blir hele kursen spenningsløs.

Typen lyskilder spiller ingen rolle dersom kursen er spenningsløs.

Men, jeg antar at hverken du eller din mor har noen elektrokunnskap? I så tilfellet tilkaller man en elektriker i morgen.

Dette fordi at å leke med saker man ikke har basiskunnskap om er ikke å anbefale og misforståelser oppstår alt for fort.

Har hun jordfeilbryter i sikringsskapet?

Hun bør i så tilfellet sjekke om denne har slått ut.

Edit:

Alt elektrisk kan vell kortslutte, eller?

Absolutt alt elektrisk kan kortslutte ja.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget med å koble fra den mistenke vaskemaskinen er at en kortslutning i maskinen vil umiddelbart føre til at nye sikringer går.

Fjerner man da kortslutningen (maskinen) så vil de resterende forburkere på kursen få normale operasjonsforhold.

Jeg tok utgangspunkt i at vaskemaskinen og lysene henger på den samme kursen, og når sikringene går så blir hele kursen spenningsløs.

Typen lyskilder spiller ingen rolle dersom kursen er spenningsløs.

Men, jeg antar at hverken du eller din mor har noen elektrokunnskap? I så tilfellet tilkaller man en elektriker i morgen.

Dette fordi at å leke med saker man ikke har basiskunnskap om er ikke å anbefale og misforståelser oppstår alt for fort.

Takk for godt svar Lillepus :) Jeg har vist innlegget til moren min så får hun vel bare kontakte elektriker i morgen. Ingen av oss har kunnskap om dette. Det elektriske anlegget der hun bor (blokk) er veldig gammelt, vet ikke om det kan være relevant. Men hun har jo lys og strøm i resten av leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Takk for godt svar Lillepus :) Jeg har vist innlegget til moren min så får hun vel bare kontakte elektriker i morgen. Ingen av oss har kunnskap om dette. Det elektriske anlegget der hun bor (blokk) er veldig gammelt, vet ikke om det kan være relevant. Men hun har jo lys og strøm i resten av leiligheten.

At anlegget er 'noe tilårskomment' er absolutt av betydning ja.

Elektriker er den trygge og gode løsningen i morgen. Det skulle ikke forundre meg om sameiet/borettslaget har en avtale med et elektrikerselskap som kjenner anlegget i blokken :)

Lykke til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...