Gå til innhold

Potte om orkidèen?


Pip

Anbefalte innlegg

Orkidèen min fekk eg for omtrent eit år sidan. Den blømde lenge, men er no utan blomar. Men han veks! Det er kome to ganske kraftige nye greiner/småstammer frå jorda, i tillegg er det mange små blad som kjem opp, så det ser ut som meir er på veg.

Det eg lurer på er om eg skal prøve å dele planta - altså plante desse små avleggarane/'utstikkarane' for seg sjølv. Evt. må eg jo potte om heile planta, for ho treng vel litt meir jord og plass snart... Nokon av orkidèekspertane her inne som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Om du kan lage avlegger aner jeg ikke, men jeg kan fortelle at det går fint an å potte om orkideen sin.

Jeg har gjort det og fått den til å blomstre på nytt. MEN du må kjøpe orkidejord (ser ut som bark). Svigermor prøvde seg med vanlig jord med det resultat at knoppene aldri sprang ut.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man potte om/skifte jord på en orkide? Jeg har en som nå er avblomstret (andre gangen/sommeren den blomstrer) og jeg har som sist høst klippet ned den høye stilken og satt den "til hvile". I fjor pottet jeg den ikke om, men jeg har tenkt på om jeg burde gjøre det snart. Skal jeg gjøre den nå i høst eller skal jeg la den hvile vinteren over og først potte den om ut på våren?

Sorry at jeg kupper tråden din Pip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jorda ikke lenger ligner på bark, men har blitt tett, er det på tide å potte om. Før det er det ikke nødvendig.

Viktigere enn ny jord er det å gjødsle orkideen med orkidegjødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjødsler man orkideén i hvileperioden også, eller kun på våren/sommeren? Jeg har ikke gjødslet min siden jeg fikk den for over ett år siden, men den blomstret på vårparten med mange blomster allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg pottet om min orkide etter at den hadde blitt så stor at den tok overbalanse. Det var rett og slett av praktiske hensyn.

Tror jeg gjorde det rett etter at den var avblomstret.

Må forresten innrømme at jeg aldri har gitt den gjødsel, men jeg har fått den til å blomstre flere ganger likevel. Nå er det riktignok lenge siden, så kanskje den skulle fått litt gjødsel.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...