AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Hvordan er leggerutinene til din fireåring? Her er det: Gå på badet kl 19.30. Kle av, tannpuss, fluor, vaske seg, gå på do. (Tøys og tulling fra barnet, tar unødvendig lang tid) På med pysj og bleie. Synge sanger, lese eller se en film på ipad ca 10 minutter Kyss og klem og samtale i ca 5-10 min. Rope på oss en gang og småprate/tisse/drikke/hjelp med dyne ca 5 minutter. Alt dette er i rutinen. Så starter moroa. Etter dette er det ikke lov å rope mer, kun hvis han er redd eller må på do (går ikke ut av senga selv, da den er høy). Men ungen roper. Later som han er redd o.l. Gjør vi noe som bør endres? Jeg syns det er slitsomt med slike legginger, for det tar så mye tid, og jeg går opp og ned trappa mange ganger. Det er ofte ikke stille før 21-21.30. Og det blir lite igjen av kvelden. Kanskje han bør legges tidligere? Tar imot alt av innspill Anonymous poster hash: a48b0...fc3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Bleie 4 år? Anonymous poster hash: b871b...0cf 1
Gjest Margit Spat Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 (endret) Bleie 4 år?Anonymous poster hash: b871b...0cf Og DET var hva man fikk ut av innlegget, ja... Til TS: når barnet er 4 år forstår han jo mye, og siden du vet at han tulleroper om at han er redd, burde du kanskje fortelle ham at det ikke er noe lurt. At det er viktig å rope hvis han er redd på ordentlig eller virkelig må på do, men at hvis han fortsetter med tulleropingen sin, så vil dere kanskje ikke tro på ham hvis han virkelig blir redd/syk/må på do. Edit: endret fra hun til ham. Gikk litt fort i svingene... Endret 21. april 2015 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Hvorfor har gutten bleie? Eller klarer ikke gå ut av en høy seng? Min på to har seng som han klarer å gå ut av og vi er snart kvitt bleiene på natten også. Altså ikke ta det feil, prøver ikke å skryte min unge opp i skyene men kanskje din har lite ansvar for alderen sin og manipulerer dere for oppmerksomhet på andre områder som soverutinene.Anonymous poster hash: c6ee2...e03
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Her er det: barnetv fra 19-19:30. Opp på badet, tisse, vaske hender og pusse tenner/få fluortablett. Inn på rommet og lese bok til klokka er 19:45, max 19:50. Så setter vi på nattalampa med musikk og stjerner i taket, døra vidåpen og sier at "nå sitter jeg utenfor og passer på deg", fordi jeg alltid sitter ved kontorpulten eller pc'en i dagligstuen utenfor rommet hans. Han sovner i løpet av ti minutter. Hvis han begynner å tulle blir jeg alltid kjempestreng og har fullstendig nulltoleranse, hittil har han akseptert det og lagt seg igjen uten mer tull. Anonymous poster hash: a1339...8ed
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Jeg kan ikke se hvordan det skal hjelpe å legge ham tidligere, i hvert fall. Jeg synes dere har en god rutine, jeg. Det tar tid å legge barn, de bruker tid på omstillingen fra leketid til leggetid. Jeg ville ikke håpet på å få gjort noe med akkurat det med det første. Men jeg lurer også på hvorfor han ikke kommer seg ut av sengen selv? Når han er så stor, synes jeg han burde ha den muligheten, så slipper han å føle at han må rope på dere for å få det han vil ha. Det kan jo tenkes at han roper på dere bare fordi han vet at det er hans eneste mulighet til å få det han trenger før han sovner. Sett et glass vann ved sengen, (eller flaske, om det ikke er noe glasset kan stå på), så trenger han ikke stå opp for å drikke. Å gå på do gjør han før han legger seg, så dere bør ikke ta ham opp igjen fordi han roper at han må tisse. Gjør det klart for ham at nå er det leggetid, at han har fått vannet, og at du ikke kommer inn til ham flere ganger. Han vil nok teste dere litt først. Da bare står du i døråpningen og sier at det er natt og at dere snakkes i morgen tidlig. Ikke la ham begynne å tulle og diskutere. Bare vær konsekvent, gjenta samme beskjed. Anonymous poster hash: e7da0...a21
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 TS Nå var ikke bleie trådens tema. Som dere sikkert vet er barn forskjellige, og blir klar for bleieslutt på forskjellig tidspunkt. Han er altså en av de som trenger lenger tid. Mange fireåringer bruker bleie om natta. Dagbleien sluttet han med for snart to år siden. Han er forøvrig tørr tre av fire netter nå, så er ikke lenge til vi kan hoppe over akkurat det punktet på leggerutinen. Men så er det heller ikke bleien som tar mest tid Komme ut av senga selv klarer han helt fint, men han vil ikke etter leggetid, da vil han ha hjelp av oss. Og syns det er skummelt å gå inn på badet alene. Mulig det kun er noe han sier, for å få oss til å være med. Men hvis vi forklarer at han kan gjøre det selv, og at det ikke er noe farlig blir han veldig opprørt, og gråter veldig.Anonymous poster hash: a48b0...fc3
Gjest Keikolina Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Jeg legger meg med de til de sovner, enkelt og greit. Orker ikke presse de til å ligge alene når jeg vet de ikke liker det. Tar ikke lange tiden før de sovner.
Gjest Margit Spat Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 TS Men hvis vi forklarer at han kan gjøre det selv, og at det ikke er noe farlig blir han veldig opprørt, og gråter veldig.Anonymous poster hash: a48b0...fc3 Her har dere jo latt barnet ta styringen. "Alle" barn prøver jo med gråte-og-styre-trikset for å manipulere foreldrene sine.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 TS Jeg tenker å kanskje innføre fast kveldsyoga istedenfor lese/synge for å roe han ned. Eller starte leggingen en halvtime tidligere for å ha tid til alt som skal gjøres. Det er lett å være streng på alt, bortsett fra dette med at han sier han er redd. Han sier han har mareritt og drømmer skumle ting, allerede før han har sovnet. Jeg hører på stemmen og gråten hans at han er veldig opprørt, og syns ikke jeg kan ignorere det. Vi har også sagt at han alltid kan rope for at han må på do, spesielt siden vi har prøvd å slutte med bleie en stund, så syns ikke jeg kan si at det ikke er greit heller. Men kan prøve å få han til å gå alene ja. Men da ville han nok heller ropt av en annen grunn. Jeg tror selv at han ikke føler seg helt klar for å sove, han trenger en aktivitet som roer han bedre ned.Anonymous poster hash: a48b0...fc3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #11 Skrevet 21. april 2015 Her har dere jo latt barnet ta styringen. "Alle" barn prøver jo med gråte-og-styre-trikset for å manipulere foreldrene sine. TS Men når han blir hysterisk fordi han har tenkt på noe skummelt, så hjelper det ikke å være streng. Har virkelig prøvd. Men jeg hører i stemmen hans at han er redd og trenger oss. Hvordan kan jeg overse det? Det er vel ikke særlig greit...Anonymous poster hash: a48b0...fc3
Gjest Margit Spat Skrevet 21. april 2015 #12 Skrevet 21. april 2015 TS Men når han blir hysterisk fordi han har tenkt på noe skummelt, så hjelper det ikke å være streng. Har virkelig prøvd. Men jeg hører i stemmen hans at han er redd og trenger oss. Hvordan kan jeg overse det? Det er vel ikke særlig greit...Anonymous poster hash: a48b0...fc3 Først sier du at han tuller og så sier du at det er reelt. Nå må du bestemme deg. Dessuten: før du innfører yoga-regimet kan du trygt ta bort iPad-en. Den kan virke oppkvikkende.
Gjest Magdalene Skrevet 21. april 2015 #13 Skrevet 21. april 2015 Første punkt er jo å kutte ut iPad før leggetid. Her er det tannpuss, i seng, nattasang, og nattakos. Eldste liker å høre på lydbok eller litt musikk. Minste sovner omtrent før vi går ut sv døra. Kan det være et alternativ å la han høre på en lydbok? 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #14 Skrevet 21. april 2015 Jeg ville i hvertfall kuttet iPad på senga, det kan fort bli for mye. Vi gjør det slik med vår jente, 4 år og 3 mnd: Barnetv/ipad e.l. til senest 18:30 Dusj/bad/vask, tannpuss, pysj osv Ca 19 går vi på do, henter glass med vann og evt finner en annen bamse/dukke til å ha med i senga Leser en bok eller synger, prater og koser litt Så er det på med lydbok eller rolig musikk, av med lyset (er lys i gangen) og natta Stort sett sover hun godt før 19:30 Anonymous poster hash: d01f0...852
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #15 Skrevet 21. april 2015 Hva med å sitte inne hos han til han sovner? Uten å prate/dille. Det gir han kanskje den tryggheten han savner, mulig han er sovnet kvart over åtte da.Anonymous poster hash: ce9de...0b4 1
FrkRose Skrevet 21. april 2015 #16 Skrevet 21. april 2015 Hva driver dere med frem mot leggetid? Siden han tuller og tøyser på badet, kanskje han er litt for gira? Roligere aktivitet den siste tiden, lese bøker eller noe sånt? Min er bare straks tre altså, så jeg bør ikke uttale meg, men man har da lest litt her og der.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #17 Skrevet 21. april 2015 Sitter/ ligger ved min 4 åring til han sovner. Synes det er koselig jeg, vi ligger og småprater om dagen som har vært, og om små og store spørsmål. Han sovner ganske fort, og vi får en hyggelig avslutning på dagen.Anonymous poster hash: 11b88...c63 2
Sushi Skrevet 21. april 2015 #18 Skrevet 21. april 2015 Når står gutten din opp? Er det mulig at han ikke trenger så mye søvn som før, og derfor holder det gående så lenge? Dere kan i så fall prøve å vekke ham tidligere. Vi går på badet med vår snart-fireåring rundt klokka 19. Hun bader ofte sammen med lillebror, så er det tanntråd, tannpuss og fluortablett + gjerne litt børsting av håret. På med nattkjole. Hvis det er tid igjen får hun leke seg litt mens lillebror legges. Ca. 19.30 er det inn på soverommet, nattakos og ferdig med det. Noen ganger ligger en av oss inntil henne ei lita stund, det er koselig. Unger er forskjellige, men min erfaring er at færrest mulig aktiviteter på soverommet er best. Lesing gjør vi heller på dagtid, og ipad er i alle fall ikke særlig smart rett før leggetid. Hvis jeg skulle innført noen kveldsaktivitet så ville jeg prøvd lydbok. Det sovner jeg i alle fall lett av selv. I perioder vil jenta vår også stå opp hundre ganger og drikke vann, tisse, bæsje, vil at vi skal sjekke under senga osv. osv. Tissing og drikking får hun beskjed om å ta seg av selv. Vi sjekker under senga én gang hvis hun vil det, og beroliger henne med at vi er like ved.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #19 Skrevet 21. april 2015 TS her Takk for mange innspill Noen ganger virker han oppriktig redd, mens andre ganger bruker han det kun som en unnskyldning, og da kommer han ingen vei med det. Men det er allikevel mye styr, og han sovner sent. Han våkner stort sett ca 7, men kan variere fra 6-8. Vi prøver å ha rolige aktiviteter før leggetid, og han virker rolig før vi går på badet, men så kvikner han veldig til og skal leke og tulle og tøyse. Jeg skal prøve å endre litt på rutinen. Legge han litt tidligere, og forsøke litt andre ritualer uansett er det vel en fase. Har opplevd at han i perioder er kjempeenkel å legge og sovner med en gang. Anonymous poster hash: a48b0...fc3
Timseh Skrevet 21. april 2015 #20 Skrevet 21. april 2015 Sovner 21.30 og våkner i blant klokken 6? Er han ikke helt utkjørt? Vår rutine: 1730: dusjer/bader 1745: på med pyjamas 1800: får skive dersom han er sulten 18.10: pusser tennene 1815: Suss, kos, klem og sang/eventyr. Så sover han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå