Gå til innhold

Forslag til julegåver ein kan lage sjølv?

Pip

Anbefalte innlegg

- Ny idè - som absolutt ikkje er komen lenger enn til idèstadiet - servise til mamma og pappa. Dei ynskjer seg nytt kvardagsservise, og det hadde vore litt kjekt å kjøpe inn eit heilt enkelt kvitt eit, og så male ein enkel (stilfull - ikkje rose-dill!) dekor på... Men dette er litt i det blå enno.

Det var en utrolig god idé!

Skulle bare ønske jeg hadde en anelse talent for sånt..... men dessverre.

Fortell mer hvis du gjør det da, jeg kan kanskje ha det som julegaveprosjekt år 2014 eller deromkring :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si at denne tråden var til inspirasjon! Kjempekjekt å kunne begynne tidlig og gi hverandre tips om hva en kan lage.

Selv har jeg begynt på en løper til svigers, for svigermor ønsket seg det. Og så tenkte jeg å brodere ostebånd til de eldre i familien. Alltid vanskelig å vite hva man skal gi dem, så jeg tenkte å gi båndene rundt et stort stykke gulost. Skal også samle en del andre oster og kjeks på fat som de får. Bedre med noe spiselig til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo an de man gir det til også da... Jeg vet at svigers ønsker seg en løper, og velger å gi dem det. Jeg vet også at svigermor sa senest i stad at det er mye koseligere å få noe sånt i gave enn noe som bare er kjøpt.

Og det er masse forskjellig å velge i også da... Må ikke velge bare bilder i en stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde planer om å lage mange julegaver selv i år, fikk symaskin i vår og har kjøpt inn masse stoff og utstyr. Men så kjøpte vi "plutselig" hus, så da vil vel tiden fram til jul gå med til først pakking og vasking her, og så maling, utpakking i det nye huset...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt før, så er tovede vesker, votter, luer og skjerf populære gaver - i hvert fall hos mine venninner. I fjor heklet og strikket jeg også armbånd som en liten tilleggsgave. Ellers synes jeg det er hyggelig å gi bort "tjenester" som feks middag og kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leneliten

Julegavelisten her i gården er rinelig klar og godt i gang:

Tovede votter m/broderi og perler

ullsokker i friske farger til barne ( de får en liten leke i tillegg å...)

Tovede julehjerter m/perler

Smykker med glasshjerter og krystaller

Sjal , heklet ( nesten ferdig...)

Et par skjef

selskaps-vesker i nanofilt m/krystaller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte svarte fotoalbum og lima inn oppskrifter, vitser, visdomsord, små kule heimelaga tegninger i sterke farger, bilder av vedkommede. Boka blei tettpakka av fine farger bilder osv. og vedkommede som fikk den blei kjempeglad. Glemte å sei at eg lot noen sider ha plass til nye bilder som denne sjølv måtte ønske å sette inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
* Hjemmelaget eggelikør/mokkalikør

* Hjemmelagede drops/kjeks/kaker

* Brodere/strikke noe

* Dekorere noe med decoupage (f.eks. nøkkelskap, serviettholder, skrin osv)

* Male bilder/male på glass

Har lyst til å lage småkonfekt og småkaker å gi bort, men er usikker på hvordan jeg skal pakke disse og hvor lang tid i forveien jeg kan lage det... Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nigella ul

Elsker sånne tråder!

Driver på å lærer meg med symaskinen, så det blir hvertfall en juleduk til meg selv.

(Hvis jeg får dreisen på det skal jeg sy sett av kjøkkenduk og grytelapper for å gi bort til noen av de mer voksne mottakerne av julegaver.)

* Lage shampo (forutsatt at jeg får tak i ingrediensene)

* Male/dekorere noen personlige kaffe-/te krus.

* Strikke sokker (hater å ha hendene i fanget foran TV).

* Sambo skal få et album med bilder, referat og effekter fra hobbyen han har drevet med de siste årene (Ser for meg en avart av scrapbooking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan tover dere vottene?

Noen som har noen bra sider jeg kan gå inn på??

Og hvordan strikker man egentlig sokker? Burde jo egentlig ikke vært så vanskelig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikke kan jeg. Men sokker er jeg ikke noe flink på... Har bare strikket et par babysokker, og det med god hjelp fra en venninne... Hadde vært kjekt å kunne da... Med tanke på vintrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Toving: Putt ferdigstrikka vottar i vaskemaskinen. Ha ei spiseskei grønnsåpe i. Kjør vanleg program på 40 grader. Voila! :)

Sokkar: Det finst jo mønster for det som for alt anna, og vanskeleg er det ikkje! Viss du kjøper eit nøste med 'Raggegarn' frå Sandnes Ullvarefabrikk er det grundig oppskrift inni 'omslagspapiret'! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nok ut å kjøpe "raggegarn" :-)

Selger de det på Bernina å slike butikker?

Blir nok noen ullsokker og tova votter til venninene mine i år da :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å tove votter. men er det noen som har oppskrift på votter som skal toves? Mener de må strikkes noe større enn votter som ikke skal toves?

Har søkt litt på nettet, men finner ingen oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde en liten mini-kokebok (A5 brettet i to) som jeg ga til alle mulige. Den var en skikkelig slager! Har sett mange som har hatt den fremme. Den jeg laget het "mmm Sjokolade" og da hadde jeg 6-10 oppskrifter med sjokolade. Printet ut på fargeprinter og laminerte forsiden. Litt plunder for å tilpasse til siden, matche sider osv så det blir en bok (det letteste er å lage en dummy-mal først så ser du hvilke ark som passer sammen osv).

Den fikk alle, men de nærmeste fikk selvsagt mer gaver. Men det var en hyggelig gave som jeg ga folk jeg jobbet sammen med osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...