Gå til innhold

Forslag til julegåver ein kan lage sjølv?


Pip

Anbefalte innlegg

Eg likar godt å gi bort heimelaga julegåver. Fann ut at det kanskje var på tide å tenkje på årets gåver allereie - enkelte ting tar jo tid...

Lurte no på om nokon har gode forslag?

Eg er glad i å strikke, så til babyane vert det alltids litt strikka klede og sånn. Så tenkte eg på toving - kanskje ei stilig tova veske til gode venninner? Noko anna kjekt ein kan strikke? (Ikkje noko kjempeprosjekt gjerne - må jo få tid til mange ting før jul...)

Har tidlegare ofte laga drops til jul - det er koseleg både å lage og å gi bort. Lurte på å prøve sjokolade eller noko i år - nokon osm har prøvd det? Eller har betre idear til noko etande som kan vere kjekt?

Tek imot alle idear med takk - det var liksom kreativiteten som stoppa opp her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Hjemmelaget eggelikør/mokkalikør

* Hjemmelagede drops/kjeks/kaker

* Brodere/strikke noe

* Dekorere noe med decoupage (f.eks. nøkkelskap, serviettholder, skrin osv)

* Male bilder/male på glass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) (Flott veske Imari!)

Sidan eg var så flink å få ferdig rapporten min tidleg i dag, har eg bevilga meg litt 'kikke-i-oppskriftpermar-og-kose-seg-tid' no. Og eg trur eg har bestemt meg for ein del juleprosjekt i alle fall:

- veske i perlestrikk - i alle fall til ei venninne

- tova vottar (stilige!) til mange andre venninner

- såper - til mange! Fann eit blad med oppskrift på allslags såper - skrubbesåpe, barbersåpe etc. Kult!

Så no har eg ein del planar, men er framleis klar for fleire idear, altså... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såper er kjempeflotte julegaver.

Jeg bruker og lage nisse-såper (bruker gips former :wink: ) også kjøper jeg et lite håndkle og pakker inn sammen med såpen.

Har laget masse flytende såpe også, i fine dispensere blir det også flotte gaver.

Videre har jeg laget lys, dyppet og vridd gjerne to og to sammen, det blir stilige lys.

Drops og lakris er også kjempegøy og lage, og de fleste blir glad for det :)

Lykke til. (god ide og starte tidlig :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuskesjerf gikk fort å strikke, og ull-hals til barn (foreldrene elsker dem. Broder forbokstaven på halsen slik at barnehagen vet hvem som eier den!)

Perlesmykker er også fint å gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til. (god ide og starte tidlig :wink: )

- ja, særleg viss ein skal lage ting som ikkje er gjort på ein dag, som litt større strikkeprosjekt og sånn. (Eg har mine lyse augneblinkar! :wink:)

God idè med ein handduk saman med såpene - gler meg til å prøve meg på såpekoking eg! Vart så gira av alle dei stilige såpene ein kunne lage - og det såg veldig enkelt ut! :)

Drops har eg gitt vekk masse av, mellom anna til jul i fjor, og det er veldig populært ja! Tenkte kanskje å prøve meg på vingummi i år - lagar berre ruter og legg dei i sukker, så det blir sånn vingummi/seigmenn, men det blir i alle fall søtt og godt... (Fint til born!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempeenkelt og lage såpe, og du kan lage så masse morsomme figurer hvis du bruker gips-former.

Jeg har 3D former i dinosauruser, frosker, katt og hund. Og det blir ekstra fine gaver.

Hvis du bruker "klar" såpebase, så blir det fint og legge i f.eks en silkeblomst eller et lite plastdyr, inni i såpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage bodyskrubb av havsalt (grovt salt), eterisk olje av feks grapefrukt, appelsin og bergamot, og muligens litt mandelolje. (Ikke til gravide!) Oljene får du på apoteket.

Jeg pleier ofte å lage "fyllekuler", og de blir mottatt med stormende applaus hver jul:

Hjemmelaget marsipan av 400g skållede, malte mandler, 250 g melis, 1 eggehvitte og noen dråper sitron (kjør i fp til det bli en ball, stopp maskina med en gang massen samler seg.)

Hakk 3-4 tørkede fiken, 2-3 tørkede dadler, og ca 1/2 dl rosiner. Hell cognac over de tørkede fruktene i en liten skål, og la stå og trekke helst til neste dag.

Hakk ca 1 dl valnøttkjerner.

Kna sammen marsipanen med frukten, den cognacen som er igjen i skålen, og valnøttene på benken. Pudre med melis underveis for å få massen passe fast. dette er klissete, men går veldig greit.

Form kuler og dypp i smeltet varm sjokolade og la stivne og bli kalde.

Så kan du legge dem i en pen eske eller glass til dine kjære!

(Jeg kjører frekt nok samme pakke til påske, men bytter ut sitrondråpene med presset appelsin, har gul konditorfarge i marsipanen, bruker hakkede tørkede aprikoser istf forskjellige julefrukter, cointreau istf cognac (hvis jeg har) og har i revet skall av en økologisk appelsin i tillegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*følger med*

Jeg bør egentlig ta opp gamle vaner og lage noe fint til venner og familie til jul.

Og jeg bør begynne NÅ.

Har planer om å kjøpe noen flesker glassmaling og noen lave glass med stett. Blir fin-fine te-lysholdere.

Ellers her jeg pleid å kjøpe god julekaffe og litt fin sjokolade til tanter og onkler. Dette blir alltid godt mottatt. Kanskje jeg skal lage noen fine kaffekrukker og en konfektskål i tillegg?

Ellers er det fint å pynte litt på vanlige håndklær. Så på en kant i en kontrastfarge, et lite broderi e.l. Passer best på små håndklær da, slike til å tørke hendene med.

Kan fint kombineres med hjemmelagede eller ferdigkjøpte såper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Pjuskesjerf gikk fort å strikke, og ull-hals til barn (foreldrene elsker dem. Broder forbokstaven på halsen slik at barnehagen vet hvem som eier den!)

Perlesmykker er også fint å gi bort.

Noen tips om hvor jeg får tak i oppskrift på ull-hals til barn?

Selv har jeg laget mye såper tidligere og det har vært veldig populært. Er utrolig mye man kan gjøre ut av det. Som en sa tidligere går det å legge små ting inni klare såper. Til småjenter har jeg lagt i søte hårspenner og det har vært veldig populært. Eller kjøp små badeender, frosker, øgler el som du stikker halvveis nedi så det ser ut som de kommer opp av vannet eller svømmer med hodet over vann.

Til venninner har jeg kjøpt badekoster (sånne til å vaske seg på ryggen med) og festet såper oppover skaftet. Pakket inn i cellofan, lagd merkelapp og skrevet "Til det store julebadet". Ble en morsom gave.

Til den matglade - kjøp krydder i poser (eks på innvandrerbutikk), fyll over i små glass og lag fine etiketter og lokk. Fyll en kurv med krydderglass og feks en flaske soyasaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt ferdige esker med alle indigrensene til lakriskonfekt på Panduro, der følger oppskrift og fremgangsmåte med også :wink:

Lykke til, og de ble kjempegode :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville blitt kjempeglad hvis jeg fikk ullsokker, gjerne i tøffe farger. Det er derfor mange får det av meg i år, må bare lære meg å strikke først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg skal lage drops og ha de i en fin pose. Studerer kjemi, og har snakket om å ha et juleverksted på laben hvor vi lager sukkertøy. Hadde en demonstrasjon for en barneskole tidligere, så vi fikk testet det. Veldig gode drops, og de så fine ut. Tenkte egentlig å feste posen på selve gaven, som dekorasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kjøpt billige glass med stett og glassmugger og svampet dem med glassmaling. Med flere farger sammen blir det utrolig stilig, og glassene ser ikke det minste billige ut lenger :wink:

Et annet tips er å kjøpe rimelige håndklær og brodere på små tøystykker med navn på. Særlig praktisk til familier eller andre som bor flere sammen og trenger å holde håndklærne fra hverandre.

Såpekoking er også moro, hadde stor suksess med å gi det til hele familien en jul. Brukte faktisk bare isbit-formene i fryseboksen til å ha dem i, så ble det mange små såper i ulike farger og med ulike lukter som jeg puttet opp i cellofanposer eller glasskrukker med lokk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

* såpe

* sukkertøy

* seig"menn"

* kryddereddik eller oljer - gjerne i litt leksre selvdekorerte flasker

* juleost

* gelelys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte tips! :)

Det som er omtrent vedteke for i år:

- tova vottar (har laga eitt par allereie)

- strikka vesker (begynt på den første)

- ulike såper

- seig'menn'

- drops (litt - ikkje i same skala som i fjor! :))

- kalender (til mine foreldre - ein litt sånn scrapbookaktig ein...)

- kanskje nokre strikka puter? (nokon som har mønster?)

Det er kjekt å lage julegåver! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ta fine bilde, gjerne abstrakte og naturmotiv. Plukk ting frå naturen som skjell, stein o.l, perler som du kan pynte små esker eller bilderammer med.

Driver å lager julegaver allerede no sjøl, strikker votter som eg skal tove. Syr på perler med fiskesnøre.

En gang når jeg ikke hadde penger, laget jeg gavekort på massasje som jeg utførte sjøl. Ellers kan jo du sy forklè, grytekluter o.l. Strikke fine skjerf, tøfler o.l.

Stearinlys++ Du har jo fått mange fine forslag allerede. Såper er jo kjempegøy å lage, særlig når du putter ting inni. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er omtrent vedteke for i år:

- tova vottar (har laga eitt par allereie)

- strikka vesker (begynt på den første)

- ulike såper

- seig'menn'

- drops (litt - ikkje i same skala som i fjor! :))

- kalender (til mine foreldre - ein litt sånn scrapbookaktig ein...)

- kanskje nokre strikka puter? (nokon som har mønster?)

Ville berre oppdatere litt her...

- Den første strikka veska er no ferdig, og eg vart veldig godt nøgd med ho, så det vert nok fleire.

- Ny idè - som absolutt ikkje er komen lenger enn til idèstadiet - servise til mamma og pappa. Dei ynskjer seg nytt kvardagsservise, og det hadde vore litt kjekt å kjøpe inn eit heilt enkelt kvitt eit, og så male ein enkel (stilfull - ikkje rose-dill!) dekor på... Men dette er litt i det blå enno.

- Må kjøpe meir garn, både til vottar og vesker.

- Det etelege (seigmenn og drops) må me vente med til desember, såper tek me når me får veldig lysst! :)

De andre som er i gong med julegåve-'produksjon' - kva har de laga og korleis ligg de an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...