Gå til innhold

Originalt tregulv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal pusse opp en leilighet med et tregulv i gran. Det er visst en tresort som er myk og gulner lett har jeg hørt. Jeg ønsker ikke et gulv som blir gult om noen år og som er for blankt, men heller ikke et jeg må olje hvert år.

Kan man olje eller beise og ha på matt lakk over? Synes det er litt fint med brunt, uten rødskjær, som ikke er for mørkt og vurderer beis, men vanlig lyst matt tre er klassisk og fint.

Og så var det disse sprekkene da... Hva gjør folk med det?

Noen som har tips?! 😊

Anonymous poster hash: 69eb9...e44

Skrevet

Hmm.. Kvit/grå beis kanskje? Sprekkene ja, DET har eg irritert meg over! I tenårene dreiv eg å skrapte imellom, det var håplaust :P veit dei bruker et eller anna flytande imellom på dekket på trebåtar, fins kanskje noko til å bruke inne? Bestemor har noko imellom, men anar ikkje kva det er..

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med trestjerners gulvolje? Vi brukte det (gråfarge) på gammelt tregulv med vakkert resultat.

Anonymous poster hash: 29cf8...10c
AnonymBruker
Skrevet

Hva med trestjerners gulvolje? Vi brukte det (gråfarge) på gammelt tregulv med vakkert resultat.

Anonymous poster hash: 29cf8...10c

Men må ikke det oljes på nytt innimellom? Og hvordan er det hvis man søler f.eks. vin? Det er smale bord i gran. Jeg tror ikke jeg har sett det med noe annet enn lakk.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Osmo hardvoksolje med evt dekorvoks som førstestrøk.

Kjempekvalitet!!!

Anonymous poster hash: 0df9d...174

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Men må ikke det oljes på nytt innimellom? Og hvordan er det hvis man søler f.eks. vin? Det er smale bord i gran. Jeg tror ikke jeg har sett det med noe annet enn lakk.

TS

Et oljet gulv må vedlikeholdes med riktige produkter, og må også oljes relativt jevnlig. Men du kan, som du selv nevner, overlakke etterpå. Da oljer du et strøk i riktig farge, for å så overlakke med to strøk. Her kan du f.eks bruke Trestjerners gulvmatt, som er en lakk som gir et oljet utseende men slitestyrken til en lakk. Denne lakken er vanntynnet og vil ikke gulne i like stor grad som en oljebasert lakk vil gjøre, noe som kan være greit etter som du har gran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...