Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og barnefar har blitt enige om en privat avtale på kr 2000 fra han til meg. Det er ca 700 mindre enn det nav sine beregner ut i fra samvær. Far har i denne perioden hatt minimalt samvær ( 3 helger på 9 mnd). Nå ønsker far mer samvær og han skal ha barnet fra torsdag ettermiddag til mandag morgen. Ingen avtale på ferie og lignende. Etter at barnet har vært 2 helger til sin far ringer barnefar til meg og sier vi må snakke om å redusere bidraget. Jeg var på jobb når han ringte og sa derfor at vi måtte snakke om dette senere. På nav sine sider ser jeg at med det samværet vi har avtalt og hvis man tar utgangspunkt i at barnet skal være litt hos sin far i ferier og høytider vil bidraget ligge på kr 700. Er det da meningen at jeg skal kjøpe alt av utstyr som barnet trenger, klær og betale for barnehageplass? Synes kanskje 700 kr er litt lite når barnet er hos meg ca 70% av tiden. Jeg sender alltid med det barnet trenger av klær fra undertøy til ytterklær, støvler, regnklær, parkdress etc..

Endret av Vill&Vakker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta dere en tur på familievernkontoret og sett opp en skikkelig samværsavtale er første bud! Få ned alt til punkt og prikke, inkludert ordninger i ferier. Ikke bare sommerferie, men også jul, påske, vinterferie, høstferie, 17-mai...

Hvor mye far skal betale avhenger av din og han sin inntekt, pluss samvær.

Vanskelig å si når man ikke vet alder på barnet eller hva du og han tjener, om far bor med en annen, om far har flere barn å forsørge..

Anonymous poster hash: 6d7b8...ca9
AnonymBruker
Skrevet

Det heter forresten barnebidrag, ikke foreldrebidrag. Det er ikke forelderen som forsørges, men barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil ikke pappaen bo nær og ha 50/50 og delt bosted?

Var ikke barnet planlagt og ønsket da?

Anonymous poster hash: 7eeaf...722

Skrevet

Ta dere en tur på familievernkontoret og sett opp en skikkelig samværsavtale er første bud! Få ned alt til punkt og prikke, inkludert ordninger i ferier. Ikke bare sommerferie, men også jul, påske, vinterferie, høstferie, 17-mai...

Hvor mye far skal betale avhenger av din og han sin inntekt, pluss samvær.

Vanskelig å si når man ikke vet alder på barnet eller hva du og han tjener, om far bor med en annen, om far har flere barn å forsørge..

Barnet er 5 år, og vi tjener ca likt, årsinntekt på rundt 400 000. Barnefar har samboer, og de har ingen barn.

Skrevet

Det heter forresten barnebidrag, ikke foreldrebidrag. Det er ikke forelderen som forsørges, men barnet.

Selvsagt, rettet opp :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får også lavere skatt og dobbel barnetrygd - dette må du også tenke på når du ser hva du skal betale vs han.

Det har ingen betydning - for deg - at han har ny samboer.

Anonymous poster hash: 7c746...248

AnonymBruker
Skrevet

Du får også lavere skatt og dobbel barnetrygd - dette må du også tenke på når du ser hva du skal betale vs han.

Det har ingen betydning - for deg - at han har ny samboer.

Anonymous poster hash: 7c746...248

Det har faktisk betydning for utregning av barnebidrag om den som betaler bidrag bor sammen med noen. Bor sammen med noen=lavere utgifter siden de deles på.

Likedan hvis eksen får nye barn, da blir barnebidraget mindre siden far får flere å forsørge.

Til Ts:

Hvis dere tjener sånn noenlunde likt så blir nok ikke bidraget så høyt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan logge deg inn på Nav sine sider og legge inn all info i bidragskalkulatoren og se hva du får da. Barnets alder, inntekt til deg og far, opplysninger om far, antall netter han har samvær.

Uansett så bør dere få ned på papiret en skikkelig samværskontrakt som underskrives av dere begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...